fbpx

A tej terméktanács szerint pozitív hatása volt a múlt heti tejes demonstrációnak

Írta: - 2014 július 15.

Budapest, 2014. július 14., hétfő (MTI) – A tejtermelők múlt heti demonstrációját követően már több áruházláncnál is kedvező változások indultak el a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanácshoz (Tej Terméktanács) tapasztalatai szerint – közölte a szakmaközi szervezet elnöke hétfőn az MTI érdeklődésére.

Tejtermelés Magyarországon, 2000-2013 millió liter

Mélykuti Tibor elmondta: a terméktanácsi tag kiskereskedelmi láncoknál – a CBA, a Tesco, az Auchan és a Penny Market – több magyar termék lett a kínálatában, de például a Sparnál – amely nem tagja a szakmaközi szervezetnek – szintén kedvező folyamat indult el. Ez a cég ugyanis már nem kínál vevőinek import UHT tejet, csak belföldit.

Hozzáfűzte: azokkal a kereskedelmi láncokkal, amelyek tagjai a terméktanácsnak, korábban már egyeztetett a szakmaközi szervezet arról, hogy hogyan lehet növelni a magyar tej és tejtermékek kínálatát, például az UHT tej esetében.

Az alacsony áron beszerezhető importot ugyanakkor nem lehet teljesen kizárni az üzletek kínálatából – jegyezte meg.

A múlt heti tiltakozást a tejtermelők a számukra kedvezőbb piaci feltételek biztosítása érdekében szervezték, a magyar piacon megjelenő nagy mennyiségű import ellen. A magyar piacot leginkább a külföldről behozott ultrapasztőrözött, UHT tej, valamint a félkemény sajtoknál tapasztalható nagy mennyiségű behozatal zavarja.

A szakmaközi szervezet elnöke emlékeztetett: múlt hét keddi termelői demonstráció felháborodást váltott ki azoknál a kereskedelmi láncoknál, amelyek érintettek voltak. A tiltakozást többen összefüggésbe hozták a terméktanáccsal, noha ahhoz a szervezetnek nem volt köze, a demonstrációt a tejtermelők szervezték – szögezte le.

Tejkereskedelem, 2006-2012 Tehéntej behozatal; tehéntej kivitel (tonna)

A CBA júliusi országos akciós újságjában magyar UHT tejet, trappista sajtot hirdet, elősegítve ezzel a belföldi termékek értékesítését. A CBA így is próbálja enyhíteni a tejtermelők, tejfeldolgozók gondjait – közölte Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója hétfőn az MTI-vel.

Hozzáfűzte: „tagjaink számára kötelezővé tettük, hogy kiemelten helyezzék előtérbe a magyar tejtermékeket, különös tekintettel a hazai UHT tejet és trappista sajtot”.

A Tesco-Global Áruházak Zrt. magyarországi áruházaiban a friss tej kategóriában kizárólag magyar tejet kínál vásárlóinak. Az áruházlánc több mint egy évvel ezelőtt tett vállalásának, miszerint kizárólag magyar termelőktől vásárol friss tejet, azóta is eleget tesz – közölte a Tesco az MTI-vel.

Ezzel párhuzamosan az UHT – a hűtést nem igénylő – tej kategóriában a magyar tej részarányát az importhoz képest a Tesco jelentősen megnövelte. Tette ezt annak ellenére, hogy a hazai termék ára folyamatosan magasabb, mint az import tejeké. Jelenleg az UHT tej választék közel fele származik magyar termelőktől, ez arány az elmúlt négy évben folyamatosan emelkedett.

MTI 2014. július 14.