Jászladányban, egy 5.000 hektáron gazdálkodó, állattenyésztéssel és növénytermesztéssel egyaránt foglalkozó vállalkozásnál jártam, ahol 40 év szakmai háttérrel rendelkezett a riportalanyom, a traktorok csínját-bínját ismerte, négy tsz-elnök irányítása után a magántulajdon előnyeit és követelményeit is megtapasztalta, a körülmények változása mellett viszont feladata ugyanaz maradt: egy működő gépparkot fenntartani, műhelyt üzemeltetni.
A Jászföld Zrt. 2007. óta van magántulajdonban. Ebben a vállalkozásban ez felért egy igazi rendszerváltással. Voltak ennek gyors és kézzel fogható jelei a gépparkban is? – kérdeztem Polgár Gellért műhelyvezetőt.
Az egykori szövetkezetben még a 70-es években történtek a nagyberuházások. Az a géppark természetesen már rég elavult, többsége nincs is már használatban.
Az a korszak viszont hosszú távon nem a fejlesztésről szólt, a tulajdonváltás már szinte az utolsó pillanatban történt ahhoz, hogy mind az állattenyésztés, mind a szántóföldi növénytermesztés működőképes maradjon.
Az új tulajdonos Szatmári Zoltán, akinek a neve lassan 20 éve a malomiparban is elismert, 5 malommal rendelkezik az országban (Jászberény, Veszprém, Pápa és Kiskunhalas), tehát a közel 3.000 hektáros kalászos gabonatermesztésünk felvásárló piaca egyértelmű és biztos lett.
Szerencsénkre az új tulajdonos nem leépítésekben gondolkodott, sőt a hazai állattenyésztési tendencia ellenére itt még mindig van egy 600 fős tehenészet a szaporulatával, valamint az évi közel 10.000 hízót kibocsátó sertéstelep.
Egyedül a 15-20 éve még működő baromfiágazat nem lett újjáélesztve, az egykori baromfitelepeket viszont síktárolóként tudjuk még használni.
A magántőke és az uniós pályázatok meglátszanak a gépparkon, ezek hiányában mára már lehetetlenné vált volna az ilyen nagyságú gazdálkodás.
Természetesen nem egyik napról a másikra tudjuk most sem lecserélni a gépeinket, ha csak az üzemképes traktorokat összeszámoljuk, már 30 fölött járunk, a zökkenőmentes munkához a műhelymunka mellett a gépek lecserélésére is szükség van.
Ön az erőgépek karbantartásáért felelős. Mennyire volt műhelyvezetőként beleszólása abba, hogy a géppark modernizálása hogyan történjen?
Azt hinné az ember, hogy 40 év tapasztalattal a hátam mögött már minden traktormárkának ismerem az előnyét-hátrányát, hosszú távú „esélyeit”.
A keleti gyártmányú, már családtagnak számító traktorok valóban nem okoznak meglepetést sem nekem, sem a kollégáknak, maximum bosszankodást, mikor egy-egy alkatrész tönkremegy, hiszen legtöbbször nem a beszerelés, hanem a jó minőség beszerzése jelent nagyobb gondot.
Épp ezért igyekeztünk olyan gépet választani, ami hosszú távon is üzembiztos.
Az új traktoroknál azonban már más a helyzet, nem tudnánk (és a garancia ill. a szavatosság feltételei miatt nem is lehet) hozzányúlni, érdemben „kísérletezni” velük. Ilyen értékű gépeknél ezt a szervizes kollégákra kell bízni.
A tulajdonos már korábban is vásárolt CLAAS traktorokat (6 db CELTIS 446-os), a mai napig elégedettek vagyunk velük univerzális és szántóföldi munkájukban egyaránt.
Valójában majd a szavatosság lejártával, sőt, legalább 10 év múlva fog a döntésünk beigazolódni, mikor a korban és teljesítményben azonos kategóriájú gépekhez képest arányában kevesebb alkatrészpótlásra, javításra lesz szükség.
Jelenleg az ár és a megszokott / feltételezett / elvárt minőség volt a szempont. Ilyen értelemben döntő volt a véleményem az aktuális beszerzés megválasztásakor, a tulajdonos kért szakmai javaslatot.
Megérkezésemkor épp a szolnoki AXIÁL munkatársával váltottuk egymást itt a műhelyben. Gyakran megfordul Önöknél?
A cégünknél nincs külön anyagbeszerzői státusz, ezért teljesen egyértelmű, hogy az árakat szigorúan figyelembe véve, szinte egy helyről rendeljük meg a szükséges alkatrészeket, gyakorlatilag az összes gépünkhöz, házhoz szállítva.
Ezért az alkatrészellátás biztosítása miatt szinte napi kapcsolatban vagyunk.
Beszélgetésünk célja a CLAAS ARION 640 traktor bemutatása Olvasóinknak. Milyen elvárásokkal vásárolták, és az eltelt másfél évben hogyan vizsgázott a traktor?
A hathengeres motor miatt kicsit nagyobb a tengelytáv és a fordulókör (4,5 helyett 4,9 méter), amitől azt gondoltuk volna, hogy nehézkesebb lesz vele a fordulás, de pozitívan csalódtunk, nem tapasztalni különbséget.
A traktor feladata egyértelmű: a szántóföldön a nagy bálázóval, a négyfejes ekével, tárcsával, szerves- és műtrágyaszórással kell megbirkóznia, emellett aratási idényben gabonát is szállít, mivel 2 pótkocsit is vontathat.
Tehát se több, se kevesebb, mint a traktoroknak egy ilyen gazdaságban.
Erre a célra azért számtalan traktort kínálnak a kereskedők. Korábban igen vegyes volt a géptípusok száma nálunk, így van összehasonlítási alapunk és elvárásunk is.
És a zord anyagiak döntöttek a legvégén, ahogy divatos mondani: kiváló ár / érték arányú.
Ma már más elvárásokkal ülünk be a traktorba, a régi gépeinken még persze nem volt rugózott ülés és légkondicionáló, mind a gyártó, mind a felhasználó elvárásaiban mindezek már alapfelszereltségnek számítanak.
Nekem itt a műhelyben az számított eddig is, és mire ezeknek az új gépeknek a szavatossága lejár, az utódomnak is az fog számítani, hogy a szervizes csak a kötelező szerviz végett jöjjön, és utána se legyen rá nagy igény.
Megbízható gépre van szükségem, mert nálunk a traktoros a karbantartó is, aratási időszakban tehát mindenki gépen van, ki a kombájnban, ki a traktorokban, nincs személyzet külön „csak” hibaelhárításra.
Arra van az esőnap. A megvásárolt 2 Arionnál is csak az 1.500 ill. 2.000 üzemórás szakszervizt vettük igénybe, más probléma még nem történt a másfél év alatt.
Már többször elhangzott beszélgetésünkben az alapfelszereltség. Mit jelent ez egy gyakorló traktorosnak, egy beruházónak vagy egy kereskedőnek? Önök választottak-e opciókat a két ARION géphez?
A feláras rugózott, független első futómű helyett „csak” billenően ágyazott merev tengelyt építettek be, a fülke viszont négy ponton rugózik, a klímalehetőségek közül az egyszerűbb manuálist választottuk, az éjszakai munkavégzéshez nem xenon, hanem hagyományos munkalámpák igényeltünk, műszeregységekből is az egyszerű, de praktikus változat van beszerelve.
Ez az a traktor, amiről inkább a műhelyfőnök és a teljesítménybérezésű traktoros álmodozik, amit még mindig keresnek a vásárlók a kereskedőknél és a kiállításokon is: nem többet, nem kevesebbet, a TRAKTORT.
Ez azt tudja, amire vettük, de azt nagyon, amennyiben majd luxusra lesz szükség és lehetőség, akkor vagy opcióként megrendeljük vagy veszünk egy „nagy testvért”.
Ennél a gépnél opciónak számított a keréksúlyozás, viszont nálunk ezen a fekete, nagyon kötött talajon kipörögnek a kerekek felsúlyozva, a tapasztalataink azt igazolták, hogy ezekhez az abroncsszélességekhez nem szerencsés súlyozást szerelnünk.
A GPS PILOT is opció, ez biztosítja a művelés alatt álló tábla pontos végigjárását az adott szélességű munkaeszközzel, kihagyás és átfedés nélkül, és persze a kezelő munkáját is sok szempontból kontrollálja.
Ezt a tulajdonosi szemlélet egyik vívmányának tartják (mi is természetesen), költségben, munkaszervezésben egyaránt meghozza az árát.
A betakarítási szezon vége felé járunk, főszereplőnk éppen kis bálázott volna, ha az időjárás engedné.
Esőnap lévén viszont nagy volt a munka a műhelyben, minden, egyébként halasztható munkát ilyenkor kell megoldani, ezért hagytam is dolgozni riport alanyomat.
Ahhoz, hogy a gép bemutatása és leírása precíz legyen, utánanéztem egy kicsit az ARION 640 technikai paramétereinek, tehát a felhasználói elégedettség után jöjjön az alapfelszereltség és az opcionális lehetőségek sora.
Motor: D.P.S Power Tech
elektronikus motorvezérlés
6 henger hengerenként 4 szeleppel
VGT turbófeltöltővel
Hengerűrtartalom: 6,8 liter
Motorteljesítmény: max. 129 kW / 175 LE
Sebességváltó: 24/24 sebességes HEXASHIFT váltó
4 terhelés alatt kapcsolható csoporttal és 6 fokozattal
Irányváltás: Terhelés alatt kapcsolható REVERSHIFT irányváltó
Függesztőrendszer: elektrohidraulikus függesztésszabályozás
III/II kategóriás gyors csatlakozókkal
max. emelési teljesítménye 8000 kg.
Hidraulika: Zárt Load-Sensing hidraulika rendszer
szállítási mennyiség 110 l/perc
3 pár kihelyezett hidraulikus csatlakozó
Vezetőfülke: ATZ-HYDROSTABLE 4 pontos rugózású
légkondicionált
CIS információs rendszer
Légfék: 2+1 körös
Öntömeg: 7510 kg
Sándor Ildikó