fbpx

A munkaerő szerepe a cég termelékenységének növelésében

Írta: Szerkesztőség - 2014 július 09.

Amikor egy rossz fénymásolót vásárolunk, a legrosszabb, ami történhet, hogy használhatatlan. Amikor viszont felveszünk egy tényleg rossz alkalmazottat, nemcsak a személy használhatatlan, de sok más munkatársat is azzá tesz.

Tehát itt egy olyan tevékenységről van szó, amit ha Önök rosszul végeznek, nemcsak fizetést kell adniuk ennek a személynek a semmiért. Nem. Azért adnak neki fizetést, mert most nehezebb dolguk van, mint mielőtt felvették. Ezért ez egy kiemelkedően fontos tevékenység, és az a cég, amelyik megfelelő figyelmet tesz erre a területre, hogy biztos legyen a jó eredményekben, rengeteg problémától kíméli meg magát.

Milyen egy hatékony cég felépítése?

Nos, mire is van Önöknek szüksége és mit kell célul kitűzniük egy új személy felvételénél? Ez számos dolog lehet. Ám van valami, amit mindig kitűznek. Azt akarják, hogy ez a személy termelékeny legyen, nem igaz?

Van pár munka, amit el kell végezni, és el is akarják végeztetni. Nem elég, ha csak ránéz az illető és egy kicsit dolgozik rajta. Egy befejezett munkát akarnak látni, és ezért nagy figyelmet szentelnek a termelőképességnek. Valójában ez minden tényezőből a legfontosabb, ezért később még többet fogunk róla beszélni.

A „Termelők”

Ez egyszerűen azt jelenti, hogy ha nem tennék a dolgukat, Önök profitjuk nagy részét elveszítenék. Néhány cégnél még ennél is nagyobb az eltérés. Néha azt lehet látni, hogy a munkatársak 5%-a termeli meg az eredmények 95%-át! Amit biztosan tudunk az, hogy valójában igen kevés ember vállal nagy felelősséget.

Ezeknek az embereknek egy speciális nevet adtunk: „Termelő”-nek hívjuk őket (angolul: „performer”). Nekünk a Performiában nagy szándékunk van abban, hogy segítsünk ügyfeleinknek egyre több olyan embert felvenni, akik képesek termelni.

Egy „Termelő” nem szükségszerűen egy rangot jelentő poszt a szervezetben. Egy „Termelő” olyan személy, aki a saját felelősségi területén képes észrevenni a helyzeteket, továbbá tudja, hogyan korrigálja azokat, illetve ezek után megoldást tud találni a helyzetre, sőt alkalmazni is tudja mindenféle külső nyomás nélkül. Azaz nincs szükség arra, hogy valaki oda jöjjön, és azt mondja: Legyél rajta, és kezeld a dolgot!

A nyomásnak a személyből magából kell jönnie. Látja a problémát és elkezd gondolkozni rajta, hogyan is oldja meg, majd megoldja.

Nagyon jó érzés, amikor az embernek ilyen munkatársa van. Ez a személy nemigen igényli az Önök figyelmét, és minél feljebb néznek a szervezetben, annál fontosabb, hogy termelőkkel dolgozzanak.

A „Cselekvők”

A következő csoportot is elneveztük, „Cselekvők”-nek hívjuk őket. Ezek jobbára olyan emberek, akik tenni szeretnének. Nem szükséges, hogy minden egyes helyzetet lássanak a területen, vagy, hogy pontosan tudják ezek megoldását, ezen kívül némi nyomás szükséges, hogy ezeket megtegyék. De megcsinálják, mert meg akarják csinálni. Ha megkérjük őket valamire, azt mondják: „OK, megcsinálom.”

És ez egy nagyobb csoport: 60%.

És ezek az emberek, akik többet is, de kevesebbet is tudnak tenni, eléggé függnek attól, hogy ki a vezetőjük. Ha ugyanis a vezető itt nem elég keménykezű, ők kevesebbet fognak tenni. Ha a vezető erős kontrollt gyakorol, akkor többet tesznek.

Előfordul még nagy cégeknél is, melyekben több ezer ember dolgozik, de sajnos a cég veszteséges, képesek arra, hogy egy sikeres vezetőváltást követően nyereségesek legyenek.

Vannak még az úgynevezett „bajkeverők”.

Ezek azok az emberek, akik néha megpróbálnak Önöknek segíteni, de aztán hibákat követnek el. Elejtenek dolgokat, és olyan „Hoppá!” féle dolgokat művelnek. Hívhatjuk őket „Hoppá!” embereknek.

Hoppá! Hibáztam!

Hoppá! Kifizettem ezt a számlát, de nem kellett volna!

Tudni kell, hogy a hibák elkövetése egyfajta jellemzőjük. Néha azt látják, hogy ezek az emberek nagyszerűen működnek, Önök pedig csak azt mondják: „Hű, végre működik a dolog!”

Aztán egy héttel vagy pár héttel később semmi sem működik. Aztán, mikor Ön végre elhatározza: „Most ki fogom rúgni.”

De újra dolgozik az illető. Erre azt mondják: „Ah, lehet, hogy mégsem kéne kirúgnom. Igen, megtartom!”

És aztán újra nem dolgozik rendesen, és ez olyan összezavaró. Ezekkel az emberekkel tényleg nagyon nehéz fenntartani a működést.

Ez a csoport igen sok figyelmet vesz el a menedzsmenttől. Nagyon lényegre törőek tudnak lenni.

„Oh, János ma reggel elejtette a laptopját. Most mit csináljunk”? És aztán Önöknek kell megoldaniuk.

Habár nem igazán segítik az Önök tevékenységét, nem ők a legrosszabbak.

Illetve a „Rombolók”

Van itt lent egy olyan csoport, mely a népesség 2.5%-át teszi ki.

Őket „Rombolóknak” nevezzük. Az ilyen személy olyan mentális állapotban van, hogy még csak nem is akarja, hogy az Önök dolgai jól menjenek, és azt sem akarja, hogy másnak a dolgai jól menjenek, mert úgy tekint a sikerre, mint valamire, ami fenyegetést jelent számára.

Ha Ön sikeres, az veszélyes rám nézve, úgyhogy jobb, ha leállítom!

Nem számít, hogy ezek az emberek milyen intelligensek: lehetnek buták vagy kiemelkedően okosak. A probléma az, hogy amit tenni próbálnak az a rombolás.

Igazából hihetetlenül könnyű valamit lerombolni, halálkönnyű, valamit teremteni vagy építeni pedig nagyon nehéz. Valójában csak néhány módja van annak, hogy valamit jól csináljunk, de több ezer módja van annak, hogyan romboljunk le dolgokat. Csak vessünk egy pillantást a számítógépre: megépíteni és működtetni nagyon nehéz, rengeteg figyelmet és munkát igényel. Hogyan tudjuk elérni, hogy ne működjön? Sokféleképpen. Csak öntsünk bele egy kis Coca-Colát és: „Oh, nem működik!”

Lehet, hogy véletlenül egy picit belerúgok, és a merevlemez már nem is működik.

Rengeteg módja van a pusztításnak. Ha ráadásul még titokban is művelik, valószínűleg elég nehéz dolgunk lesz, hogy rájöjjünk, mivel ez a személy nem szükségszerűen vesz részt az adott konfliktusban.

Például van két „Bajkeverő” személy, akik összevesznek egymással, miközben a háttérben egy „Romboló” ücsörög.

Kíváncsi vagyok, vajon miért vitáznak? – kérdezik.

Mindössze az történt, hogy ez a személy segítette elő a konfliktust azzal, hogy mindkét embernek rossz információkat adott, majd kihátrált és nézte az előadást.

A vezetők odamennek és megkérdik:

Miért vesztetek össze? – és mindketten egymásra mutatnak, soha nem arra a személyre, aki valójában okozta ezt a szituációt.

Sok minden van, amit még tudni kell ezekről az emberekről, és nagyon jellemzőek a tulajdonságaik. Önöknek tudniuk kell róluk. A működésünk célja, hogy segítséget nyújtsunk a cégeknek abban, hogy ne ilyen munkatársakat vegyenek fel.

Hogyan csináljam?

Nem kell hozzá sok minden, hogy ezt meg tudja tenni, és egy jó vezető a „Cselekvőket” „Termelőkké” alakítja azzal, hogy képzi, valamint tanáccsal és támogatással látja el őket. Az Önök cégének ideális képe, amit látni szeretnénk: sokkal több termelő, alapvetően egy „Romboló” sincs, és nagyon kevés a „Bajkeverő” személy.

Egy ilyen változtatás bevezetése a legkevésbé drága, amit cége működésében el kell végeznie, ezen kívül nagyon gyorsan megy, ha helyesen csinálja. A működés rendbehozatala a termelésen vagy a termékeken keresztül nagyon nehéz művelet és rengeteg pénzbe kerül.

Ám, ha képesek fejleszteni a személyzetfelvétel minőségén, számos hosszú távú előnyhöz juthatnak.

A Performia célja az, hogy Ön képes legyen jobban kézben tartani a toborzási tevékenységei minden mozzanatát, és hogy olyan rendszereket biztosítsunk az Ön számára, amelyekkel gyorsabb és pontosabb személyzeti értékeléseket végezhet.