A termények és termékek piacra juttatásának egyre inkább feltétele a megfelelő egyedi és szállítói csomagolás. Az egyedi csomagolásnak egyaránt meg kell felelnie a kereskedelmi és a fogyasztói igényeknek, a gyűjtő illetve szállítási csomagolásnak pedig a logisztikai folyamatoknak és az értékesítésnek. Mindezeken kívül még különböző követelményeket kell figyelembe venni a csomagolások tervezésekor: gazdaságosság, környezetvédelem, újrahasznosíthatóság, könnyű kezelhetőség, reklámhatás stb. Mindezekre bemutatunk két érdekes külföldi példát.
Az Obeikan MDF csomagolási rendszere
A spanyolországi Obeikan MDF több mint 75 éves tapasztalattal rendelkezik a fából készült csomagolások gyártásában. Néhány évvel ezelőtt kifejlesztettek egy új technológiát, amely egyedülálló a piacon. Obeikan MDF céget 2007-ben a Maderfibra és az Obeikan csoport alapította Valenciában, Spanyolországban, amelyet gyorsan fejlesztettek és ma a gyár alkalmazottainak száma meghaladja a 120 főt. A létesítmények területe 10.000 négyzetméter, a gépparkot 42 lézeres vágógép alkotja, melyek összértéke 22 millió €. Napjainkra egyre több országba sikerült bevezetniük az Obekain dobozokat. A „boxidea” szabadalmazott, innovatív csomagolást elsősorban a prémium gyümölcs-, zöldség -és egyéb termékek csomagolásához fejlesztették, amelynek alapanyaga szintén fa, tehát környezetbarát megújuló nyersanyagforrás. A dobozok (Medium Density Fiberboard) közepes sűrűségű farostlemezből készülnek, szerkezetük révén tűzőkapocs nélkül, és kiváló bennük a levegő áramlása, a raklapon is, ezért a termékek megtartják frissességüket, eltarthatósági idejük növekszik. A csomagolások előnye, hogy közvetlenül a termelőtől a fogyasztóig jut, tuhát nincs szükség további csomagolásra. A csomagok közvetlenül raklapra rakhatók, és ez csökkenti a szükségtelen költségeket az ellátási láncban. A csomagolás ugyanakkor hatékony marketing eszköz, mivel nagy felbontású nyomatok vihetők fel a felületekre.
Alma a Bodensee régióból
Az észak-németországi Bodeni tó környékének ideális klímája a gyümölcs- és az almatermesztéshez. A régióban 20 különféle almafajta található, amelyek minősége és íze kitűnő, valamint cukor és savtartalma kiegyenlített. Az alma termesztését ellenőrzött környezetkímélő módszerekkel végzik. A bodeni tó környékén körülbelül 2.000 gyümölcsös van, amelyben évente 250.000 tonna gyümölcs terem, ennek túlnyomó része az alma. Az itt termett almák különösen azért kedveltek, mert oltják a szomjúságot, víztartalmuk 85%. Az alma ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmaz, tehát fogyasztása egészséges. A legtöbb fajta: jonagold, elstar, idared gála érési ideje szeptember/október. A korai fajták már augusztus elején érnek, a jól tárolható fajták később érnek és egész évben kaphatók.
Az almatermés értékesítésére nagykereskedelmi vállalat alakult 1930-ban az Obstgrossmarkt Markdorf, amely átalakulásokkal ma is működik. A cég modern berendezésekkel osztályozással, csomagolással, a reklámmal és a marketinggel is foglalkozik. A reklámszlogen: „Napfényben fürdetve”, ami németül jobban hangzik: „In der Sonne gebadet”.
Az almát mosás és szárítás után csomagolják, a beérkezett napi megrendelések szerinti módon és mennyiségben, 6 pályás gépsoron. Az alma csomagolására a nagykereskedő cég a vevői igényeknek megfelelően többféle lehetőséget kínál: háló, hullámpapír-doboz vagy -rekesz, fa-doboz vagy rekesz, műanyagrekesz vagy konténer, akár többutas is. A csomagolás után ellenőrző mérlegelés és címkézés történik. A kész csomagokat automatikus palettázó rakja a raklapra 30 db/óra teljesítménnyel, majd fóliával burkolják és szállítópályán a raktárba továbbítják. Minden raklapról fotó készül, ami a követhetőséget optikailag is támogatja.
Az almát az eladótérben elhelyezett színes, feltűnő árukínáló csomagolások reklámozzák.
Eiler Olga