A mezőgazdaságban használt eszközökön található szenzorok programozása állt a csornai Csukás Zoltán Mezőgazdasági Technikum sikeresen pályázatának középpontjában, melynek keretében a diákok automatikus öntözőrendszert és intelligens üvegházat is készítettek.
Tehetséggondozás a Csukásban
Az előző évben az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő „Tanulási környezet kialakítása és komplex tehetségsegítő programok megvalósítása” elnevezésű tehetséggondozó pályázatán a csornai Csukás Zoltán Mezőgazdasági Technikum sikeresen pályázott.
A sikeres pályázatnak feltételei: egy legalább 60 órás tanórán kívüli matematikai; élmény-, felfedezés- , alkotásközpontú, komplex tehetséggondozó program megvalósítása, amely a digitális kompetenciákat erősítse, és melynek a végén egy tárgyiasult alkotás jöjjön létre. Ezeknek a feltételeknek felelt meg az iskola a „Szenzorok a mezőgazdaságban” című pályázata.
A középpontban a mezőgazdaságban használt szenzorok
A munkaterv középpontjában a mezőgazdaságban használt eszközökön található szenzorok programozása állt. A munkát Varga László tanár úr irányította, a szakkörökön 12 tanuló vett részt. Hetente 2 délután is különböző programozói környezetet ismerhettek meg a diákok, közben megismerték a szenzorok működésének fizikai hátterét is.
A projekt lehetővé tette a tanulók számára, hogy megtapasztalják a robotika és az automatizálás világát, miközben saját ötleteiket valósíthatták meg. A programozás révén a diákok képesek voltak irányítani a robotokat és feladatokat adni nekik, amelyeket a robotok ezek után önállóan végeztek el.
A diákok építettek egy micro:bit-tel vezérelt automatikus öntözőrendszert, amely vizsgálta a talaj nedvességtartalmát is, valamint szintén micro:bit-tel vezérelt intelligens üvegházat is készítettek. Az üvegházat készítő tanuló a páraérzékelő, talajnedvesség és hőmérséklet érzékelőn túl automatikus öntözést és mesterséges megvilágítást épített bele. Tanulmányozta, hogy a fotoszintézis milyen fényviszonyok mellett a leggyorsabb.
Azok a diákok, akik részt vettek ebben a szakkörben, olyan kompetenciákkal gazdagodhattak, amelyek felkészítik őket a jövő technológiai kihívásaira és lehetőségeire. Ezen túl olyan agrárismeretekkel gyarapodtak, melyek talán a későbbiekben erre az innovatív pályára irányítja őket.
Forrás: Csukás Zoltán Mezőgazdasági Technikum