fbpx

A belgák megcsinálták, éjjel-nappal dolgozik a kistraktor

Írta: Barna Ferenc - 2023 július 08.

Egy népszerű mezőgazdasági gépgyártó kistraktorát alakította át a belga Mezőgazdasági, Halászati és Élelmiszeripari Kutatóintézet (ILVO) autonóm, elektromos meghajtású munkagéppé.

Az átalakított elektromos kistraktor
A prototípus eredményesen vizsgázott (kép: ILVO)

Djust-E, az autonóm elektromos kistraktor

A nem mindennapi agrárgép prototípusának hivatalos bemutatója júniusban volt az ILVO belgiumi Merelbeke-i telephelyén. Az elektromos, önjáró traktor kapcsán a Verschueren Group gépgyártó és a LINAK elektromos hajtóművekkel foglalkozó cégekkel dolgozott együtt a kutatóintézet.

A Djust-E alapvetően egy kertészeti munkagépnek szánták, így különböző munkaegységekkel próbálták már, mint például fűnyíróval, kultivátorral és forgóboronával. „A munka minden esetben a tervek szerint ment, az elvárásoknak megfelelt” – mondja Simon Cool, az ILVO mérnöke, aki a projektért felelős.

Lítium-ion akkumulátorral még többre lesz képes

Teljesen új alvázra tettét át (erre az elektromos motor miatt volt szükség) a lényeges átalakításokon átmenő munkagépet.

Az akkumulátorcsomag is előre került (így ellensúlyként is funkcionál), mely szükség szerint gyorsan cserélhető. A tesztekhez a munkagép egy 15 kWh-os ólom-savas akkumulátoregységet kapott, ez – alkalmazástól függően – 2-3 órás üzemidőt biztosított a gépnek. „A könnyebb lítium-ion akkumulátorral természetesen jelentősen növelhető a hatótávolság, de a teszthez a hagyományos csomag is elég volt” – mondta a fejlesztőmérnök.

Így készült az autonóm, elektromos kertészeti munkagép (ILVO)

Az AI már ott van, biztosítja a gép autonóm működését

Az elektromos hajtáson túl a Djust-E jelentősége az önállóságában van. Vagyis a kezelő által megadott adatok és keretek alapján teljesen autonóm működik a munkagép, a kormányozást, a terepnek és feladatnak megfelelő gyorsítást és lassítást, a munkaeszközök vezérlését a mesterséges intelligencia végzi.

A szükséges digitális eszközöket az ILVO kutatói tervezték és gyártották le, a programokat is helyben írták meg és telepítették az eszközökre.

Ez egy prototípus, amelyet más vállalatok is használhatnak…, nem vállaljuk a sorozatgyártást és a kereskedelmi forgalomba hozatalt” – mondta Joris Relaes az intézet képviseletében.

A belga szakemberek szerint nem kell feltétlen a nagy teljesítményű traktor, kisebb munkagépekkel is elláthatók a korszerű, talajkímélő munkafolyamatok az éjjel-nappal működő autonóm, elektromos agrárgépekkel. Ezzel csökkenthető a környezeti terhelés, fenntarthatóbbá válhat a mezőgazdaság, és a segít a munkaerőhiány okozta problémák megoldásában.

A török gépgyártás is nagy energiát fektetett a saját elektromos munkagépük legyártásába, de az ő modellcsaládjukban a nagyobb teljesítményű gépek is megtalálhatóak.

Forrás: ILVO