Saját ürülékükben állnak azok a szerencsétlen szarvasmarhák, amelyek egy olyan állatszállító hajón ragadtak, ami nem kapott kikötési (import-)engedélyt Törökországban. A mezőgazdasági szállítmányozás állandó kérdése élesen merül fel: a legénység nincs kiképezve ilyen vészhelyzetre, az állatok szörnyű kínok között pusztulhatnak el, sőt, a hajót már nem is észlelik a radarok…
Nem köthetett ki, eltűnt a radarról
Napok óta nem észlelhető a Földközi-tengeren a Spiridon II állatszállító hajó, fedélzetén több mint 3000 szarvasmarhával – írta a Der Standard. A Sky News-t idézve a Telex arról ír szerint a hajó szeptember 20-án futott ki Uruguay-ból, október 22-én érkezett a török Bandırma térségébe. Ott november 8-án ellátmányt vett fel, de partra nem tehetett. A török hatóságok a füljelölések hiánya és listaeltérések miatt elutasították 15 importkérelem befogadását, így a hajó a térségben várakozott további iránymutatásra.

Illegális művelet?
A kereskedelmi hajózást nyomon követő rendszerek adatai szerint a Spiridon II ezután Olaszország és Tunézia között tűnt el a radarról. Szakértők szerint, ha egy hajó hosszabb ideig észlelhetetlen, az vészhelyzetnek minősül. A Der Standard úgy tudja, a hajó AIS-transzpondere időszakosan kikapcsolt, ami felvetheti az illegális hulladék-kidobás (állati tetem, trágya) gyanúját is. Ez a Földközi-tengeren tilos.
Szenvedés vár az állatokra
Az Animal Welfare Foundation (AWF) közlése szerint a fedélzeten lévő állomány jelentős része vemhes, és a hosszan tartó úton súlyos állatjólléti kockázatok alakultak ki. Az állatok „hónapok óta a saját ürülékükben állnak, az ammóniaszint pedig rendkívül magas, különösen az alsó fedélzeten”. A szervezet állítása szerint nincs fejőberendezés a hajón, a személyzet pedig nincs kiképezve az ilyen helyzetek kezelésére. Emiatt a vetélések valószínűek, az újszülött borjak túlélési esélye csekély. Az AWF úgy véli, ha a Spiridon II visszafordulna Uruguayba, csak kevés egyed élné túl az utat.
Az ügy ráirányítja a figyelmet a tengerentúli és egyáltalán: minden élőállat-szállítás tartós kockázataira. Az elhúzódó kikötési tilalmak, a logisztikai torlódások, az AIS-mentes időszakok és a fedélzeti higiénés viszonyok együtt kritikus állatjólléti és élelmiszerlánc-biztonsági kérdéseket vetnek fel. A hatósági vizsgálatok és a hajó felkutatása folyamatban van; hivatalos megerősítés a rakomány aktuális állapotáról egyelőre nincs.
Agrárágazat Tudástár: Élőállat-szállító hajó vészhelyzete – A több ezer szarvasmarhát szállító hajók kikötési tilalma és a hosszú tengeri várakozás súlyos állatjólléti kockázatot jelent, mivel a fedélzeti higiénia, ellátás és megfigyelés hiánya gyorsan kritikus helyzetet okozhat.

