fbpx

Gabona: a bátrak eztán is Szuez felé hajóznak, úgy olcsóbb

Írta: Kohout Zoltán - 2024 február 07.

A száraz ömlesztett áruk szektora várhatóan megússza a Vörös-tenger nemzetközileg fontos hajózási útvonalain dúló harcok súlyos következményeit. Kínai, görög, ukrán hajók eddig és eztán is ezt választják, mert akár 8 dolláros árelőnyt is nyerhetnek a rövidebb útvonallal.

20 hajót ért támadás

A kulcsfontosságú útvonalon folyó fegyveres konfliktus következtében néhány jelentős szállítmányozási szolgáltató és energiaipari nagyvállalat felülvizsgálta a régióra vonatkozó tranzitterveit. A válság kezdete óta több mint 20 hajót ért huthi rakétatámadás a Vörös-tengeren. válság eddig nem gyakorolt ​​komoly hatást az ömlesztett áruk piacára, és a források nem is számítanak rá, annak ellenére, hogy a konténerek és olajszállító tartályhajók komoly fennakadásokat okoztak – értesült az AgriCensus. Ennek részben az az oka, hogy kevesebb (a teljes forgalom mintegy 5 százalékára rúgó) száraz ömlesztett rakomány függ a Szuezi-csatorna tranzitjától, és így valószínűleg kevesebben kényszerülnek átirányítani. A Szuezi Csatornán 2019-ben áthaladó ömlesztett áru összes tonnatartalmának csak bő 13, az összes hajó 22,5 százalékát tette ki ez a szegmens.

Háborús övezetek hajósai

A források arra is utaltak, hogy az ukrán hajózást valószínűleg nem fogják elterelni. A Fekete-tengeren és a Balti-tengeren kereskedő görög és kínai tulajdonosok többsége továbbra is hajózik. A Fekete-tengeren közlekedő hajók már háborús övezetben dolgoznak, és még kevésbé fenyegethetik őket a Vörös-tengeren, ahol eddig nem érte támadás az ukrán hajókat. Ennek fényében úgy tűnik, hogy a hajótulajdonosok szívesebben nyomulnak át a Vörös-tengeren, mintsem, hogy sokkal magasabb költségekkel megkerüljék Afrikát. Az ukrán kikötőkből Kínába közlekedő hajók fuvarozási jelzései alig változtak az elmúlt hetekben. Az Agricensus szerint ezen az útvonalon 62,60 dollár/t-ra csökkentek ezen a héten a válság decemberi, 70 dollár/t körüli áráról.

Az XClusiv Shipbrokers heti feljegyzése szerint a Szuezi-csatornát használó évi 7,7 millió tonnából 3,9 millió tonna gabonarakomány választott alternatív útvonalat.