fbpx

Gépújdonságok az idei cseh TECHAGRO kiállításról

Írta: Agrárágazat-2024/6. lapszám cikke - 2024 június 29.

A járvány után – hosszú, több éves kihagyást követően – idén, április 7–11. között újra megrendezésre került a legnagyobb cseh mezőgazdasági szakvásár, a TECHAGRO. Bár a kiállítás főleg a mezőgazdasági gépek terén szerényebb felhozatalú volt, mint a járvány előtti időszakban, de így is lehetett találni gépújdonságokat, érdekes gépeket. Cikkünkben ezekből mutatunk be néhányat.

Elektromos Mitsubishi kisteherautó

A cseh MB-kereskedő standján mutatták be a Mitsubishi Fuso eCanter kisteherautó horgos emelőrendszerrel szerelt, cserefelépítményes verzióját. Az elektromos hajtású haszongépjárművet háromféle akkucsomaggal és ehhez igazodva három különböző tengelytávval kínálják. A kiállításon a középső „M” verziót láthattuk, amelynek 140 km a hatótávolsága. A 83 kWh kapacitású akkumulátort AC-töltéssel 4,9 óra alatt lehet 100%-ra feltölteni, míg gyors DC-töltéssel 60 perc alatt 90%-os feltöltöttség érhető el. Az új generációs eCantert a tömegétől függően 110 kW vagy 129 kW teljesítményű villanymotor hajtja, optimalizált hajtáslánccal és 430 Nm nyomatékkal párosítva. Ezeknek a haszongépjárműveknek a maximális sebessége 89 km/órában lett korlátozva. A Daimler Trucks a Portugáliában gyártott elektromos eCanter teherautó alkatrészeinek több mint 50%-át mintegy 90 európai beszállítótól szerzi be.

Mitsubishi Fuso
Mitsubishi Fuso eCanter elektromos hajtású kisteherautó, horgos emelőrendszerrel

Új Zetor 6-os széria

Nagy volt az érdeklődés a Zetor óriási standjánál, ahol a cseh traktorgyár új prototípust mutatott be. A kiállított Zetor traktorok legújabb modellje a 6-os modellsorozat első erőgépe, amely a Forterra és a Crystal modelleket váltja majd. A Zetor traktorsorozatok jelölésének megváltoztatása olyan stratégiai lépés, amely a termékportfólió átalakulását tükrözi. A gyár fejlesztői új traktorcsaládokon dolgoznak, és olyan innovációkat, fejlesztéseket hoznak, amelyek tükrözik ügyfeleik igényeit és a mezőgazdasági ágazat jelenlegi trendjeit.

Zetor 6-os
Az új Zetor 6-os traktorszéria prototípusa a kiállításon

A most első alkalommal kiállított új 6-os széria prototípusának motorja 4 hengeres, 4,1 literes, Stage-5 emissziós besorolású dízelmotor, típustól függően 131–171 LE maximális teljesítménnyel, 564–699 Nm maximális nyomatékot garantálva. Az erőátvitelről egy 16 fokozatú ZF TPT POWERSHIFT sebességváltó gondoskodik, alapkivitelben 30/15 fokozatban. A traktor 40 km/h maximális sebességgel képes haladni, üzemanyag-takarékos ECO üzemmóddal. A hidraulikus rendszer szivattyúja 120 liter/perc szállítási kapacitású, a hárompont hidraulikus függesztőszerkezet hátul 7200 kg, elöl pedig 3500 kg emelőképességű. A munkagépek hidraulikus rendszereinek kiszolgálásról hátul 4 pár, elöl pedig 2 pár hidraulikus kivezetés gondoskodik. A mellső tengely lehet merev vagy rugózott, független kerékfelfüggesztésű, a vezetőfülke alapkivitelben mechanikus rugózású. A vezetőülés opcióban légrugós lengéscsillapítású, és szintén külön kérhető felszereltség a teleszkópos állítású visszapillantó, illetve a LED-es munkalámpák.

Bálagyűjtő hengeres bálázóhoz

A cseh Temak CZ, s.r.o. mezőgazdasági gépgyártó főként a bálakezelés gépeire szakosodott. Bálavillákat, bálarakodókat, bálabontókat és csomagolókat gyárt. Az idei brnói vásáron bemutatták legújabb terméküket. Az új bálagyűjtő kocsi a hengeres bálázó keréktengelyéhez kapcsolható, a traktortól mindössze egy kettős áramlású hidraulikus csatlakozópárt igényel kiszolgálás terén. A gyűjtőkocsi zártszelvény keretes rakfelületű, a bálák mozgatását pedig rúdláncos szalagrendszer végzi. A rudak úgy vannak elosztva, hogy a bálák mozgatása mellett azok tagolása és megtámasztása is ezekkel valósul meg. Az eszköz egyszerre 2 hengeres bála egybegyűjtését és egy csoportba történő talajra helyezését képes megvalósítani. A rúdláncos rendszert hidromotor mozgatja, ez igényel kiszolgálást az erőgép részéről. Alátámasztó kerekei alacsony nyomásúak és önbeálló felfüggesztésűek. Az így párba gyűjtött bálák a TM-4 vagy TM-34 bálavillájukkal könnyedén rakodhatók, illetve mozgathatók.

bálagyűjtő
A cseh Temak új, hengeres bálázóhoz kapcsolható bálagyűjtő kocsija

Bemutatkozott a Wielton új trágyaszórója

A lengyel Wielton Agro a tavalyi Agritechnica kiállításon mutatta be először az új, 12 tonna kapacitású Wielton PRC-1/RO univerzális szóróját. A brnói vásáron most új modellel bővült a széria, és bemutatták a 14 tonnás változatot is. Az új Wielton PRC-1/RO szórógépcsaládnál a felépítményt fadeszka bővítéssel kínálják, amely könnyen cserélhető sérülés esetén. A szórószerkezetet hátulról fedő falak alsó részben nyitható hátsó szárnyai műtrágya vagy mész terítésénél hasznosak. A szórásszélesség akár 20 méter is lehet. A hátsó szóróadapter könnyen cserélhető – csak néhány csavart kell kicsavarni, hogy a vertikális rotoros adaptert vízszintes tengelyűre vagy nyitható hátsó falra cseréljük. Utóbbi lehetővé teszi, hogy a Wielton trágyaszórót nagy térfogatú pótkocsiként használjuk. A szóróadapterek jelenleg jó hírű külső beszállítóktól származnak. A szórógép 30 km/h szállítási sebességhez igazított ADR keréktengellyel és 650/75R32 méretű abroncsokkal rendelkezik, de más méretek is használhatók. Kétkörös pneumatikus fékekkel, automatikus fékerőkorrektorral (ALB) is fel van szerelve. Az eszköz szériagyártását idén, az első negyedévben kezdték meg.

 trágyaszóró
Az idei brnói vásáron bemutatták a Wielton új PRC-1/RO trágyaszóró szériájának 14 tonnás változatát

Mobil rendszerű takarmánykeverő

A lengyel Agripak MM 5000 mobil takarmánykeverő lehetővé teszi a teljes értékű táp és abraktakarmány elkészítését minden haszonállatfaj számára. A gép felszívja a takarmánykeverék elemeit, leméri, ledarálja, és a beállított aránynak megfelelően keveri, illetve kiosztja a kész takarmánykeveréket.

takarmánykeverő
A lengyel AGRIPAK MM 5000 mobil takarmánykeverője munka közben (fotó: agripak.pl)

A vontatott keverőtelep fő elemei: daráló, keverővel szerelt takarmánytároló tartály, kompresszor a hozzávalók beszívásához és a kész takarmány kifújásához, öntisztító szűrővel szerelt ciklon, elektronikus mérőrendszer, adalékanyag-tartály, valamint pneumatikus fékekkel ellátott alváz. A mobil takarmánykeverő üzem homogén, tökéletesen kevert, közvetlen etetésre kész takarmány elkészítését biztosítja. Az elektronikus mérőrendszere lehetővé teszi a takarmány-összetevők pontos adagolását és mérését.

Monster Move 12 – csomagolt bálák gyűjtésére

Az ír gyártású Monster Move bálagyűjtő-szállító kocsi intelligens kialakításának köszönhetően nincs szükség további járművekre a rakodáshoz és a szállításhoz, így akár 60%-ot takaríthatunk meg a gépüzemeltetési és munkaerőköltségeken. Szabadalmaztatott technológiája segítségével felszedheti a csomagolt hengeres bálákat anélkül, hogy megsértené a bálákra tekert fóliát. A széles kínálatukból a Monster Move 12-est láthattuk a kiállításon, amelynek típusszámából adódik a szállítható bálák darabszáma. Ez a változat egy műszaknap alatt, távolságtól és területmérettől függően, akár 750 darab bála begyűjtését és elszállítását is meg tudja valósítani. A 40 km/h maximális vontatási sebességű bálagyűjtő kocsi üzemeltetéshez 120 LE teljesítményű univerzális erőgép szükséges, de csakis olyan, amely képes kiszolgálni a jármű pneumatikus fékrendszerét.

bálagyűjtő-szállító kocsi
Az ír gyártású Monster Move 12 bálagyűjtő-szállító kocsi

Tanco Autocut – kombinált kasza aktív kormányzással

Ha már az ír gépgyártókat említjük, nem a fenti volt az egyetlen termék abból a régióból, hiszen a Tanco Autowrap gépei is a kiállítás látnivaló közé tartoztak. A butterfly rendszerű, 8,9 méteres munkaszélességű Autocult M9 & M10 kaszakombináció hátsó kaszája féligfüggesztett kivitelű, hátsó hordozókerete lényegében a középre dolgozó vertikális rotorpáros rendképzők hordozóvázához hasonló konstrukciójú.

kaszakombináció
A Tanco Autocut kaszakombináció mellső és hátsó tagja

A gép keréktengelyének „Active Steering” funkciója gyors és lassú kormányzási reakciót tesz lehetővé, a követelményektől függően. Az akár 40°-os kormányzási szög lehetővé teszi, hogy a kaszatagok közvetlenül a következő sorba kerüljenek. Közúti használat közben az összecsukott hátsó kaszarésznek a lassabb reakció biztosítja, hogy a hátsó kaszatagok kövessék a traktor vonalát, lehetővé téve a vezető számára, hogy figyelmét az előtte lévő kasza munkaterületére és irányítására összpontosítsa.

Farkas Imre