A korszerű mezőgazdasági gumiabroncsok sokrétű kutató-fejlesztő munka eredményeként alakultak ki, miközben a gumiabroncs már nem tekinthető olyan gépalkatrésznek, amelyet csak akkor kell cserélni, ha elhasználódik.
A gumiabroncs-technológia fejlődése a gumiabroncsokat a gépekhez, azok munkavégzéséhez, a talaj, út fizikai tulajdonságához, az időjáráshoz stb. igazította. Az egyes nagy teljesítményű mezőgazdasági gépekhez nem elegendő az egyszer optimálisan meghatározott gumiabroncsozás megválasztása, a munkakörülmények változásával – például traktoroknál tartós országúti szállításról tartós földművelési feladatok ellátására áttérés esetén – megéri a megfelelőbb gumiabroncscserék végrehajtása. A gumigyártók újabban többcélú abroncsokat is gyártanak, ezek használatakor a munka jellegének rövidebb változása esetén nem indokolt gumit cserélni.
Természetesen a különböző géptípusokhoz – például traktor, kombájn, permetező, rakodó, csúszókormányzású rakodó, pótkocsi stb. esetében –is más-más kialakítású gumiabroncs használata a gazdaságosabb. A jelentősebb gumiabroncsgyártók közel félszáz gumitípust gyártanak, és az összes méretválaszték az 1000 különféle méretet is meghaladhatja.
Az abroncsok szövetváza (karkasz) hordozza a külső-belső természetes vagy szintetikus gumiréteget. A külső futófelület mintázata, a kapaszkodóbordák száma, alakja az egyes gumiabroncstípusoknál látványosan eltér, de csak ezek alapján nem ítélhető meg az abroncs használati értéke. A gumiabroncs futófelületének tulajdonsága, például kopásállósága, tapadási tényezője, élettartama stb. különböző új anyagok felhasználásával jelentősen javítható. A gumiabroncsok az alapvető szövetvázszerkezeti felépítésük alapján radiális (Radial Tire) vagy diagonális (Bias Ply Tire) kialakításúnak lehetnek.
A világon jelenleg előállított mezőgazdasági gumiabroncsoknak mintegy 51%-a még mindig diagonál felépítésű, annak ellenére, hogy a radiális abroncsok több előnnyel rendelkeznek a diagonál változathoz képest. A radiális abroncsok oldalfala igen hajlékony, így alacsonyabb abroncsnyomás esetén termőtalajon a nagyobb felfekvőfelület révén nagyobb vonóerőt képes kifejteni, csökken a kerék csúszása és a talaj roncsolódása, nő a termőképesség stb. A kemény útfelületen a megemelt abroncsnyomású radiális gumiabroncs gördülési ellenállása és kopása csökken, nagyobb haladási sebesség esetén is kedvezőbb az úttartása, mint a diagonál abroncsé.
Meglehetősen gyakori, hogy a radiális gumiabroncs légnyomását nem szabályozzák megfelelően (a gyakorlatban általában nagyobb abroncsnyomással üzemeltetik), ekkor a radiális abroncsok előnyei elvesznek, és ilyenkor esetleg érdemesebb az olcsóbb diagonális abroncsokat használni.
A gumiabroncsok tulajdonságát a szövetváz (karkasz) anyagának megválasztása is nagymértékben befolyásolja. Az új, korszerű gumiabroncsok testréteg- és övanyaga nejlonok, poliészterek, nejlon és poliészter keveréke, nejlon és/vagy poliészter réteggel ellátott acélövek vagy teljes egészében acélszálak, illetve polimer aramidszálak stb. A tartósság, az erős tapadás, a kiváló hőelvezetés és defektvédelem elősegítése érdekében a teljesen acélból készült szövetváz-kialakítások terjedőben vannak. A számos újdonság közül most néhányat ismertetünk.
CompactMaster EM új rakodógép-gumiabroncs
A Continental AG. Rubber Group 2021 év végén CompactMaster EM elnevezéssel egy többcélú új rakodógép-gumiabroncsot vezetett be a piacra (1. kép). Ezt az abroncsot kifejezetten a mezőgazdaság és az építőipar számára tervezték, kanalas és teleszkópos rakodókhoz, valamint csúszókormányzású gépekhez, amelyek mezőgazdasági talajon, aszfalton, homokon, kavicson stb. dolgoznak. A csavart Twisted Steel zsinórtechnológiával készített acélszövetváz (1 a) kép) hordozza az új Turtle Shield technológiával készített futófelületet (1b) kép). Az új futófelület és mintázata úgy lett kialakítva, hogy ellenálljon csúszókormányzású alkalmazás esetén az oldalirányú erők koptatóhatásának. Ez az abroncs nagyobb mennyiségű gumit tartalmaz, és a kemény héj, valamint a rugalmasabb acélszövet-konstrukció segít megelőzni a sérüléseket, miközben akár 50 km/h haladási sebességnél is jobb járműstabilitást biztosít, mint más termék.
Agro ContiSeal öntömítő gumiabroncs
A DLG (Német Mezőgazdasági Társaság) 2021 decemberében a Continental Agro ContiSeal öntömítő gumiabroncsát az Agritechnica 2022 Innovációs Díj ezüst fokozatával tüntette ki (2. kép). A Continental személygépkocsi-gumiabroncsokhoz készít öntömítő gumiabroncsokat, de most elsőként a nagy méretű mezőgazdasági gumiabroncsokhoz alkalmazható megoldást fejleszt ki.
Az Agro ContiSeal alkalmazása esetén a gumiabroncs belső falára felvitt szabadalmaztatott polimer azonnal lezárja az akár 12 mm átmérőjű tárggyal okozott defektet. A technológia még fejlesztés alatt áll, és remélhetőleg hamarosan elérhető lesz a mezőgazdasági gumiabroncsok piacán.
TractorMaster és Tractor85 abroncsok a John Deere traktorokhoz
A traktorgyárak – a gumiabroncsok megfelelő kiválasztásának elősegítése érdekében – megfelelő vizsgálatok eredményeire támaszkodva elfogadnak gumiabroncsokat termékeikre. Az elfogadás nemcsak ajánlást jelent, hanem azt is, hogy a traktorgyár OEM (első felszerelésű) termékként tekint a gumiabroncstípusra.
A Continental prémium gumiabroncsait 2019-től a németországi, mannheimi gyárban készült John Deere traktorokhoz alkalmazzák. Az együttműködés bővítése keretében 2021 novembere óta a Continental látja el a John Deere iowai, Waterloo-i gyárát a TractorMaster és Tractor85 termékcsalád abroncsaival (3. kép), amelyek a John Deere 7R és 8R nagy traktorokra kerülnek felszerelésre.
Az új „N.flex” technológiával készült nejlon szövetváznak köszönhetően ezek az abroncsok nagyfokú méretstabilitással és rugalmassággal rendelkeznek. A TractorMaster sorozat 420/65 R20 és 710/75 R42 méret között 26 nagyságban, a Tractor 85 sorozat tagjai 280/85 R 24 és 520/85 R 46 között 27 méretben készülnek, a portugáliai Lousadóban található gyárban.
Permetezőgépek új gumiabroncsai
A nagy teljesítményű önjáró permetezőgépekhez a gumigyártók új radiális permetező-gumiabroncsokat készítenek, hogy mérsékeljék a talajtömörödést, növeljék a terhelhetőséget, a megengedhető haladási sebességet és az élettartamot (4. kép).
A jellegzetesen nagy átmérőjű, keskeny abroncsoknak el kell viselniük a permetezőgép dinamikus terheléseinek változását, és biztosítaniuk kell a magas építésű gép stabilitását akár 50 km/h haladási sebesség mellett.
A traktorabroncs és a permetezőgép-abroncsok véletlen felcserélése könnyen előfordulhat azonos méretek esetén (5. kép).
A csere komoly problémákat okozhat, mert a más célra készült gumiabroncsok más tulajdonságokkal rendelkeznek, például a traktorabroncs alacsonyabb terhelésre, kisebb sebességre, de nagy vonóerő kifejtésre készül. A traktorabroncs kapaszkodóképessége, tisztulóképessége jobb a kevesebb számú, távolabb levő, magasabb kapaszkodóbordával. A permetezőabroncs talajfelfekvő felülete nagyobb, talajroncsoló hatása kisebb, a több és közelebb levő bordák révén. Más abroncslégnyomás-értéket kell beállítani, megtartani; a permetezőabroncs magasabb légnyomást igényel, és ennek be nem tartása a terhelőséget, a közlekedés stabilitását rontja.
Ebben a cikkben minden információ elsősorban a mezőgazdasági gumiabroncsokkal kapcsolatos gondolatok felkeltését szolgálja. A közölt információk érvényességét az alkalmazás előtt meg kell erősíttetni a minősített gumiabroncs-kereskedővel, illetve a mezőgazdasági gép márkaszervizével.
Dr. Varga Vilmos
ny. okl. gépész- és villamosmérnök