A fogyasztók egyre tudatosabban keresik a hazai termelők mezőgazdasági termékeiket, a magyar élelmiszereket, ezért fontos felhívni a figyelmet ezekre a portékákra, aminek egyik jó eszköze a védjegyhasználat – mondta Nagy István agrárminiszter a 25. Térségi Kertészeti és Élelmiszeripari Kiállítás megnyitóján, Kecskeméten.
A friss hús területén, szinte tökéletes a lefedettség, sajtoknál még fejlődni kell
Az európai uniós átlaghoz képest 20 százalékponttal magasabb a hazai termékek aránya a fogyasztásban. Egyes termékek esetében, mint a friss hús, szinte tökéletes a lefedettség, viszont a sajtoknál és tejdesszerteknél alacsony az érték, amely célirányos pályázati felhívásokkal, közösségi marketingeszközökkel, a fogyasztók felvilágosításával, továbbá a hazai márkák népszerűsítésével növelhető.
Az agrártárca vezetője kihangsúlyozta, hogy az elérhető hatás „nem lebecsülendő”, hiszen a hazai termékek arányának 5 százalékpontos növelése a kiskereskedelmi láncokban és a fogyasztásban éves szinten 130 milliárd forintnyi bővülési lehetőséget nyújt a hazai termelők és beszállítók számára.
A hazai fogyasztók jövedelmük 30 százalékát költik élelmiszeripari termékekre, de a külpiacok is nagyon meghatározóak, hiszen az ágazat bevételének több mint harmada exportértékesítésből származik. A cél a magasabb hozzáadott értékű termékek előállításának ösztönzése, mert azokra a külpiaci kereslet is magasabb.
A Vidékfejlesztési Programból 750 milliárd forintot különítettek el élelmiszeripari fejlesztésekre
Már 2021-ben megnyílt két keret az ágazatnak: egy kis értékű tárgyieszköz-beszerzés és egy 320 milliárdos keret, amely komplex fejlesztéseket támogatott, és akár 5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra is lehetett pályázni.
Nagy István a legfontosabb feladatnak a kertművelést nevezte, amelyhez 15 ezer euró támogatás igényelhető önrész nélkül, az önkormányzatok pedig 100 millió forintot kaphatnak termelői piacok kialakítására, hogy „tudjon hol találkozni a termelő és a vevő”.
A mezőgazdasági termelők „felismerték, hogy korszerű technológiával, csak a hazai rögön, a hazai nemesítésből előállított zöldség és gyümölcs az, amelyik képes kiszolgálni a 21. századi gasztronómiai igényeket” – mondta a miniszter.
A Hírös Hét 1934 óta Kecskemét egyik legnagyobb ünnepe
A mezőgazdasági szempontból mindig is fontos szerepet betöltő város rendszeresen igyekezett bemutatni értékesítésre szánt termékeit, ebből nőtte ki magát a programsorozat.
Az Aranyhomok Kistérségfejlesztési Egyesület augusztus 23. és 27. között már a 25. Térségi Kertészeti és Élelmiszeripari Kiállítást és Vásárt rendezi meg. A seregszemlén a térség 16 településéről több mint 100 kiállító terményeit ismerhetik meg az érdeklődők helyi termékkóstolók és kézműves bemutatók keretében.
A megnyitót követően az agrárminiszter jubileumi oklevelet adott át az Aranyhomok Kistérségfejlesztési Egyesület elnökhelyettesének, Basky Andrásnak és az egyesület titkárának, Hamzáné Lakó Juditnak.
A hagyományok szerint minden nap 17 órától a települések polgármesterei köszöntik a kilátogató közönséget és ismertetik meg lakóhelyüket az érdeklődőkkel. Ezt követően kulturális csoportjaik szórakoztatják a nézőket, és kóstolók formájában mutatják be a településre jellemző gyümölcsöket, borokat, pékárut és más kistermelői termékeket.
Forrás: MTI
Összeállította: Barna Ferenc