A lehordószerkezetes pótkocsik alkalmazása a mezőgazdaságban már több mint fél évszázados múltra tekint vissza. Viszont az elmúlt években a gyártók új megoldásokkal ötvözve bővítették felhasználási lehetőségeiket.
A betakarítógépek hagyományos szállítóeszközökkel közvetlenül történő kiszolgálását akadályozhatják a rossz terepviszonyok, a szállítóeszközök korlátozott kapacitási képességei, a nagy szállítási távolságok és az ezek megtétele során előforduló közlekedési fennakadások. A birtokstruktúra hátrányai miatt a gazdaságoknak egyre nagyobb távolságokról kell a terményt a tárolókba szállítani, aminek leghatékonyabb módja a nagy szállítási teljesítményű tehergépjármű-szerelvényes szállítás. Ha viszont közvetlenül a szállítójárművekkel szolgáljuk ki a betakarítógépet, akkor az eltérő szállítójármű-kapacitások miatt az ürítési művelet is számos esetben megszakadhat. A betakarítógép-állományhoz és teljesítményhez optimálisan kiválasztott raktérfogatú átrakókocsik ezeket a problémákat hatékonyan áthidalják, viszont ezek az alaprendeltetésükön kívül maximum műtrágyaszóró és vetőgépfeltöltési feladatokra használhatók. Bár kapacitásuk jóval kisebb, de szintén jól alkalmazhatók ilyen feladatokra a legutóbbi számunkban részletesen áttekintett magasra emelve billentő pótkocsik. Ezek viszont kisebb raktérfogattal rendelkeznek, mint az átrakókocsik.
Vannak olyan termények, mint például a silókukorica-szilázs, lucerna- és fűszilázs vagy gyökérgumós növények, illetve répafélék, amelyek nagy térfogat/tömeg arányuk és speciális betakarítási technológiájuk miatt más jellegű szállítóeszköz-kiszolgálást igényelnek. Itt a hagyományos átrakókocsik szóba sem jöhetnek, az emelve billentő pótkocsik kis raktérkapacitásuk miatt pedig csak részben, inkább csak a gyökérgumós növények betakarításánál alkalmasak a logisztika javítására. Cukorrépa-betakarító gépek kiszolgálására már szintén sok kihordóelevátoros gyűjtő-átrakó kocsi áll rendelkezésre, de ezek alkalmazási köre is nagyon szűk. A gyártók, felismerve a felhasználói és technológiai igények változását, a meglévő pótkocsi-konstrukciók átalakításával univerzálisabban alkalmazható szállítóeszközök fejlesztésével próbálnak a logisztika kiszolgálásához új eszközöket kínálni.
Magasürítésű pótkocsik
Egyre több pótkocsi- és szállítóeszköz-gyártó kínálatában megjelentek a hagyományos lehordószerkezetes pótkocsik magasürítésű változatai. Ebben úttörő volt a kínálatban már nem elérhető Kverneland Taarup Shuttle/Vicon T-REX Shuttle/Veenhuis Shuttle gyűjtő-átrakó kocsi. Ez a konstrukció még ollós emelőrendszerrel emelte fel 30,5 m3-es térfogatú felépítményét, és egy rakfelületen végigfutó, hidrosztatikus hajtású, végtelenített, láncos-kaparóléces lehordószerkezettel végezte el a pótkocsi leürítését, mindössze kettő perc alatt. A gyűjtő-átrakó kocsi emelőszerkezete 4,5 méteres átrakodási magasságra emelte fel a felépítményt. A pótkocsi-járószerkezet alacsony nyomású, 800/60R32 méretű gumiabroncsokkal volt szerelve, így nagyon nehezen járható felázott talajon is jól vontatható, mindemellett a talaj káros tömörödését is csökkentette. Rendelhető volt hajtott keréktengellyel is.
Szinte megszólalásig a fenti pótkocsival azonos konstrukciós megoldást valósított meg a dán ACJ Maskiner Green Loader pótkocsija. Az emelésről is azonos hidraulikus mozgatású ollós emelőkar gondoskodik, a felépítmény alakja és raktérfogata is azonos a fentebb tárgyalt géppel, viszont ez a modell mindössze 50 másodperc alatt átüríti rakományát a szállítójárműbe. Az átrakodási magassága ennek is 4,5 méter, így nyerges szerelvények szintén jól tölthetők vele. A kocsi BPW tengelye kérésre hajtott változatban is rendelhető, így a 710/70R42 abroncsméretű kerekekkel leküzdi a legnehezebb terepviszonyokat is. Nagy előnye a pótkocsinak, hogy közvetlenül az önjáró silózó után is kapcsolható, így még külön kiközelítő traktorra sincs szükség.
A nemzetközi piacon napjainkban már inkább a hagyományos láncos-kaparóléces vagy hevederes lehordószerkezetű pótkocsikat alakítják át a gyártók – egyszerűbb megoldással – magasürítésű változattá. Ennek a kategóriának az egyik hazai piacon is elérhető jellegzetes képviselője az Annaburger HTS FieldLiner silószállító átrakókocsi, amely egy átlagos, nagy raktérfogatú silószállító pótkocsinak tűnhet, pedig annál azért jóval több. Az 55 m3-esraktérfogatú felépítmény hátsó részét – hatalmas, 40 tonna teherbírású hidraulikus emelőrendszerével – 23 fokban, 4,6 méteres magasságba képes emelni. Ezt követően a hidraulikus hátsó fal kinyitása után a felépítményből a láncos kaparóléces ürítőrendszer mindössze 90 másodperc alatt átrakja egy kamion rakfelületébe a silózott takarmányt. Emeléskor és ürítéskor hidraulikusan működtethető mellső támasztólábak biztosítják a 31 tonna teherbírású pótkocsi stabilitását. A különleges átrakókocsi hidraulikusan rugózott, tridem járószerkezete BPW márkájú és 800/45R26.5 méretű, alacsony nyomású, talajkímélő abroncsokkal van szerelve, így a legnehezebb terepviszonyok között is biztonságosan dolgozhatunk vele. A pótkocsi működtetéshez 1000 f/min fordulatszámot biztosító teljesítmény-leadó tengelyű erőgép szükséges. Természetesen silószállító pótkocsiként, hagyományos technológiában is alkalmazható.
Szintén hasonló konstrukciós megoldást követ a belga Dezeure MultiTrans pótkocsiszéria, annyi különbséggel, hogy itt a hidraulikus emelőmechanizmus a felépítmény közepét támasztja alá, és így emeli fel, miközben a kocsiszekrény mellső része az alvázhoz rögzített kerethez csapos megoldással csatlakozik. Ennél a kocsicsaládnál viszont van egy további különlegesség, hiszen itt többféle profilú lehordószalag közül választhatunk. A hagyományos láncos kaparóléces megoldás mellett lehetőség van ömlesztett szemes termények begyűjtéséhez és áttöltéséhez igazodva teljesen zárt, rozsdamentes lemeztagokból álló, továbbítólécekkel végigfuttatott heveder alkalmazására is.
A SmartLoader vezérlőrendszere rádiós távirányítóval is felszerelhető, így a kirakodási folyamat biztonságos távolságból, ideális rálátásból ellenőrizhető. A pótkocsi alapkivitelben kényszerkormányzott tandem, illetve tridem BPW futóművekkel rendelhető, de hajtott Dezeure HD Drive tengelyekkel is kérhető. A MultiTrans széria három modellből, a D20, D25 és a TransMax típusokból áll. Rendelhető az átrakodást segítő kiegészítő ürítőheveder is a széria tagjaihoz.
A másik belga gyártó, a Record-Trailers a fenti Dezeure Trans szériához kísértetiesen hasonlító RHLS 7500 és 9500 pótkocsija alig különbözik előzőleg bemutatott honfitársától. A kisebb típus alapkivitelben 23,1 m3, míg a nagyobb testvére 28,4 m3 raktérfogatú. Mind a Dezeure MultiTrans, mind pedig a Record RHLS felépítményének teljesítménye különféle méretű magasítókkal bővíthető. Szintén mindkét széria sajátossága, hogy az erőgép hidraulikus rendszerének felszereltségéhez igazodva lehetőség van a traktorról kiszolgált hidraulikus körökkel vagy TLT-vel hajtott, külön szivattyúval felszerelt, független hidraulikus rendszerrel választani.
A holland Van Ginkel Machines kétféle méretben kínálja a HL sorozatú emelve ürítő gyűjtő-átrakó kocsiszériáját. A hagyományos támasztósúlyos pótkocsialvázra épülő szállítóeszközök felépítménye hevederes ürítési rendszerű. A hidrosztatikusan hajtott, végtelenített heveder a kirakodás megkönnyítése érdekében keresztben vastag gumi terelőlapokkal van végigfuttatva. Mindkét kocsi 4,5 méter magasságra képes hidraulikus munkahengerekkel emelni a felépítmény hátsó végét, és így átüríteni a rakományát egy másik járműbe. A HL 22 tandem, míg a HL 30 tridem BPW tengelyeken gurul. A pótkocsi egész hidraulikus rendszerének vezérlése elektronikusan, vezeték nélküli kapcsolat segítségével, biztonságos távolságból, ideális rálátásból végezhető.
Ahogy összeállításunkból is kitűnik, a magasürítésű lehordószerkezetes pótkocsik egyre szélesebb kínálata előrevetíti, hogy ezek hamarosan komoly vetélytársai lesznek a hagyományos átrakókocsiknak.
Farkas Imre