További jelentős drágulás várható szerdától a kutakon, ugyanis a hét közepén emelik a gázolaj nagykereskedelmi árát literenként bruttó 10 -, a benzinét 7 forinttal.
Mi áll az utóbbi áremelés mögött?
Az árak alakulásánál egyre több tényezőt kell figyelembe venni, a Portfolio online gazdasági újság összeszedte azokat az okokat, melyek az üzemanyagárak alakulását befolyásolhatják:
- Keresleti hatások – a nemzetközi turizmus újra elérte a Covid előtti mértéket; az energiatermelésben felhasznált olaj mennyisége növekszik; a kínai gazdaság energiafogyasztása szintén nagy mennyiségű olajat emészt fel. A világ olajfogyasztása csúcson van, a termelés pedig ettől kevesebb.
- Kínálati hatások – Szaúd-Arábia és Oroszország által végrehajtott termeléscsökkentéseknek köszönhetően csökkent a globális olajkínálat, ezt a többi kitermelő ország nem tudja kompenzálni. ezt a hiányt elsősorban a stratégiai készletekből lehet majd kipótolni.
- A finomítók teljesítménye alacsonyabb a korábbiaknál – a tavalyi évben sok finomító nem állt le karbantartásra (féltették a nyereségüket), az idén ezek karbantartása egybecsúszott az ez éviekkel, így az onnan kijövő termék mennyisége sem éri el a piac igényeit.
- A globális dízelpiac egyensúlyának megbomlása – a fűtési szezon miatti extra a kereslet ezen a téren. Azonban itt még az is bezavar, hogy az orosz és a szaúdi termeléscsökkentés elsősorban azt a kőolajtípust érinti, amit a finomítás során dízellé alakítanak át. Mindez elsősorban ahhoz vezetett, hogy nemzetközi piacon a nyersolaj és a gázolaj között túlméretezett árrés alakult ki, ezért a lényeges eltérés a kereskedelemben a benzin és a gázolaj között.
- Magyarország által fizetendő tranzitdíjak többszörösei a korábbiaknál – Ukrajna (Barátság kőolajvezeték) és Horvátország (Adria vezeték) többszörösére emelte a tranzitdíjat, a Mol pedig ezeken keresztül kapja a kőolajat.
- A maximált üzemanyagár, valamint a különadók utóhatása – az árplafon kivezetését követően vélhetően a versenyben maradt kereskedők minél előbb pótolni szeretnék veszteségeiket, illetve csökkenteni akarják kockázatukat. A kormány által bevezetett különadókat sem nyelik le, ezeket is végül a fogyasztóknak kell megfizetniük.
Az alábbi átlagárak érvényesülnek a hazai kutakon:
- 95-ös benzin – 655 Ft/liter*;
- gázolaj – 676 Ft/liter*.
Itthon az átlagárak változásában nem lehet sok logikát keresni, mivel a nagykereskedelmi árakat nem egységesen érvényesítik a vásárlók felé a töltőállomások. A benzin kapcsán a legolcsóbb és a legdrágább hely közötti árdifferencia 95 forint, gázolajnál ugyanez az érték 94 forint.
Amennyiben a bejelentés mértéke a kiskereskedelmi árakban is megjelenik, a benzin átlagára marad a 662 forintos szinten, de a gázolaj bruttó átlagára a 686 forint lesz.
Utoljára pénteken emelkedtek a nagykereskedelmi árak, akkor a gázolaj ára 11 forinttal, a benzin literenkénti tarifája 7 forinttal emelkedett.
* A holtankoljak.hu oldal adatai szerint a cikk írásának pillanatában.