fbpx

Nem elég előállítani, el is kell tudni adni, külföldön is

Írta: Barna Ferenc - 2022 január 11.

Kiemelt nemzeti érdek az agrárexport dinamizálása; maga a kereskedelmi folyamat körkörös, mely önmagát serkenti, ezért a hazai agrártermelő vállalkozások számára, a külföldön történő kereskedelemhez elérhető ismeretek, eszköztárak nélkülözhetetlenek – ennek érdekében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarán átfogó segédanyagot állított össze.

magyar bor
Jó bornak is kell a marketing, főleg, ha külföldön akarjuk eladni (Fotó: Horizont Média/Barna Ferenc)

Agrármarketing Centrum Nonprofit Kft.

Az Agrárminisztérium irányításával működő Agrármarketing Centrum kiemelt célja a hazai kis- és középvállalkozások és termelők marketingkultúrájának erősítése, versenyképességük növelése. Ennek érdekében az Agrármarketing Centrum belföldi és nemzetközi kiállításokat és rendezvényeket hirdet, pályázatokat tesz közzé, illetve ingyenes, digitális exportkatalógust tesz közzé.

Ezen túl az Agrárminisztérium koordinálja a mezőgazdasági és környezetügyi szakdiplomaták hálózatát.

CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft.

A CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat célja az exportösztönzés és gazdaságfejlesztés operatív elősegítése.

A vállalkozásokat piacra lépési folyamataikban információnyújtással (jog, statisztika, vámügy, finanszírozás), célzott partnerkiajánlással, exportengedélyek és minősítések beszerzésével, operatív ügyletek lebonyolításával, és exportfejlesztési tanácsadással segíti.

Képviselettel rendelkezik a környező országokban, és Minősített Szállítói Adatbázist tart fenn a szállítók és pályázók összekötésére (mezőgazdasági-, vendéglátóipari-, és kereskedelmi- vonalon).

Design Terminal Közhasznú Nonprofit Kft.

Innovációs ügynökségként a Design Terminal 2014 óta foglalkozik innovációval és vállalkozásfejlesztéssel, valamint tehetséggondozással.

A Design Terminál Mentorprogramja üzleti tudásátadást, kapcsolatrendszer kiépítésének segítését, és személyre szabott mentorálást is magában foglal.

Az Innovációs Bajnok Radar segít a vállalatoknak felmérni a belső innovációs készséget, elemezni a belső folyamatokat; illetve ennek keretében személyre szabott innovációs bajnok képzés is elérhető.

Enterprise Europe Network

Az Európai Unió finanszírozásával működő Enterprise Europe Network kis- és középvállalkozásoknak nyújt olyan szolgáltatásokat, amelyek segítenek a vállalkozásfejlesztésben, a nemzetközi piacok meghódításában.

Szolgáltatásai közé tartoznak:

  • a külpiaci online marketing audit és személyre szabott szakértői tanácsadás,
  • innovációs állapot és kapacitás felmérés,
  • nemzetközi partnerkereső rendezvények hirdetése,
  • partnerkereső adatbázis (üzleti, technológiai és kutatás-fejlesztési profilok gyűjteménye) működtetése.
baromfi
Ismerni kell az aktuális járványügyi helyzetet, nem csak itthon, külföldön is, legyen szó akár madárinfluenzáról vagy Covidról (Fotó: Horizont Média/Barna Ferenc)

EXIM

Az EXIM Magyarország hivatalos exporthitel ügynöksége nemzetközi kereskedelemre, külpiaci terjeszkedésre és befektetésekre szakosodott.

Országkockázati besorolással és tájékoztatókkal segít tájékozódni az agrárvállalkozásokat a különböző országok specifikus kockázataival kapcsolatban.

Tevékenységi köre:

  • kockázatfinanszírozás és biztosítás,
  • belföldi biztosítás,
  • állami hátterű garanciák,
  • tőkealapok.

A Külgazdasági- és Külügyminisztérium

A minisztérium az Export Hungary weboldalon keresztül is segíti a hazai vállalkozások exporttevékenységét. A weboldalon keresztül lehetőség van online chat formájában felvenni a kapcsolatot a külgazdasági attasékkal, emellett onnan letölthetőek általános- és COVID-19 vonatkozású országismertetők is.

Külföldi aktuális közbeszerzési felhívásokhoz is hozzá lehet férni a webfelületen keresztül.

A minisztérium Kereskedelempolitikai Főosztálya

A főosztály fő profilja a különféle országokban történő kereskedelem jogi feltételeinek ismerete. A hazai cégeknek – csak az Európai Unión kívüli területeken – a jogi jellegű piacra jutási akadályok leküzdésében tudnak segíteni.

A kapcsolatfelvétel legegyszerűbb módja, ha NAK Külkapcsolati Csoportján keresztül fogalmazzuk meg a kérdést.

A minisztérium Tudománydiplomáciai Főosztály

A Külgazdasági és Külügyminisztérium Tudománydiplomáciai Főosztálya a tudományos és technológiai szakdiplomaták hálózatán keresztül tudja segíteni az innovációra törekvő vállalkozásokat.

HEPA- Magyar Exportfejlesztési Ügynökség

A HEPA a Magyar Exportstratégiával összhangban ösztönözi a magyar vállalkozások külpiacra jutását. Segíti a cégek külpiaci megjelenését és partnerkeresését nemzetközi rendezvényeken, szakkiállításokon és vásárokon.

A vállalkozások exportérettségére vonatkozóan konzultációs lehetőséget nyújt, valamint célpiaci információkkal és logisztikai-vámügyi tanácsadással segíti az exportőröket.

MKIK-Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Vegyeskamarákon és akkreditált bilaterális kamerákon keresztül a vállalkozásoknak lehetősége van felvenni a kapcsolatot az adott országban hazai képviselőkkel, emellett pedig okmányhitelesítéssel (külkereskedelmi dokumentumok és bizonyítványok), külkereskedelmi árukárokkal, minőségellenőrzéssel, és exportfejlesztéssel is foglalkozik.

A kamara online magyar exportőr adatbázist (Export Directory) tart fenn külföldiek tájékoztatására az exportra szánt magyar termékekről és szolgáltatásokról.

szőlő
Nem csak a mezőgazdaságban fontos a digitalizáció, a külkereskedelemhez megszerezhető információk nagyrésze elektronikusan érhető el (Fotó: Horizont Média/Barna Ferenc)

A fenti szervezetek az általuk biztosított információkat jellemzően ingyenes szolgáltatások keretében bocsájtják a mezőgazdasági vállalkozók részére.

A NAK teljes összefoglalója, további részletekkel weboldalán elérhető.

Forrás: NAK

Összeállította: Barna Ferenc