Kubában megkezdődött az Uljanovski Autógyár terepjáróinak összeszerelése. Az orosz–kubai projekt persze nem az európai piacot célozza, aligha versenyezne a nagy, minőségi márkák, de akár a Dacia Duster népszerűségével.

Nagy darabokat szerelnek össze
A gyárban elsőként az UAZ Patriot és Pickup modellek gördültek le a futószalagról, amelyek konstrukcióját a régió éghajlati és útviszonyaihoz igazították – írja a GÉPmax. A gyártás nagyméretű összeszerelési módszerrel (DKD/SKD) zajlik, az alkatrészeket az oroszországi Uljanovszkból szállítják. A vállalat tervei szerint 2025 szeptemberére éri el a tervezett kapacitást, amely évi 500 jármű gyártását teszi lehetővé. Három műszakos munkarend esetén a maximális termelési volumen elérheti az évi 1500 darabot. A jövőben a kínálatot bővítenék, többek között az UAZ „Profi” modell bevezetésével. A műszaki felügyeletet és minőségellenőrzést az Echo-Export szakemberei végzik.
Nem európai utakra tervezik
Az UAZ terepjárók a nyugati autóipari szaksajtóban inkább egyszerű, robusztus, terepen teljesítő járműként jelennek meg. Ezért erős terepjáró képességekhez optimalizált kiegészítőkkel érkeznek, de a kényelem és modern technológiai felszereltség terén nem versenyeznek a prémium terepjárókkal. Kritikaként felmerül az is, hogy az UAZ terepjárók a modern európai elvárásokhoz képest már elavultabbnak számítanak, főként a belső kialakítás, biztonsági felszerelések és komfort szempontjából. A nyugat-európai szakértők szerint az UAZ inkább munkaeszköz, semmint jobb kategóriás terepjáró. Ráadásul ebben a mezőnyben is vannak olyan erős kihívói, mint a Dacia Duster, amit nagyon sok gazda megelégedettséggel használ a mezőgazdaságban is.
Agrárágazat Tudástár: DKD/SKD összeszerelés – Az autóiparban elterjedt módszerek, amelyeknél az alkatrészeket részben vagy teljesen előre összeszerelt egységekként szállítják a célországba, ahol a végső összeszerelés történik. A DKD (Disassembled Knock Down) nagyobb mértékű szétszerelést, míg az SKD (Semi Knock Down) részleges összeszereltséget jelent. Ezek a megoldások csökkentik a szállítási költségeket és a vámterheket, miközben lehetővé teszik, hogy a járműveket helyi igényekhez igazítsák. A kubai UAZ-gyártásban is ezt a technológiát alkalmazzák az orosz alkatrészek helyi feldolgozására.