A kereskedelmi háborúk idején felértékelődik a stabil piacok fontossága. Ösztönözni kell, ha egy ágazat klímabarát módon tud növekedést elérni, úgy, hogy közben a mezőgazdasági termelők számára hosszú távra stabilizálja az árakat és a keresletet. Arról, hogy mi várható 2020 után a bioetanolra Európában, és mennyire nyitott a világ a bioüzemanyagokra, a bioetanol gyártásáról is ismert legnagyobb hazai kukorica-feldolgozó vállalat, a Hungrana Kft. vezérigazgatójával, Reng Zoltánnal beszélgettünk.
Fontos az egész bolygónak
A párizsi klímaegyezményben foglalt vállalások egyik meghatározó területe a fosszilis üzemanyagok csökkentése, kiváltása bioetanol- és biodízel-alapú üzemanyagokkal. Mivel technológiai és infrastrukturális okokból például az e-autók terjedése lassú, a meghatározó fejlett (pl.: USA) és fejlődő országokban (pl.: Kína, Brazília) állami támogatásokkal, illetve szabályozással segítik a bioetanol- és biodízel-alapú üzemanyagokat. Ezzel egyrészt érdemben járulnak hozzá az klímavédelemhez, és segítik a mezőgazdasági termelőket. Egy olyan időszakban, amikor a korábban együttműködő nagyhatalmak kereskedelmi háború szélére sodródtak, a kiszámítható stabil piac a világ valamennyi termelője számára különösen fontos értékkel bír.
– Uniós szinten jelenleg vita van a szabályozás felülvizsgálatának irányáról, de tagállami szinten egyre többen ismerik fel, hogy fontosak lehetnek a bioüzemanyagok. Európában egyre több országban vezetik be azt az E10 nevet viselő üzemanyagot, melyben 10% a részaránya a bioetanolnak. Az E10 jelenleg Belgiumban, Finn-, Francia- és Németországban áll rendelkezésre, de a közel jövőben Hollandiában is elérhető lesz. Finnországban már a benzineladások 2/3-át az E10 adja – mondja Reng Zoltán., hozzátéve: mivel ez az üzemanyag megfelel az EU által ilyen irányú céljainak, várhatóan egyre nagyobb teret hódíthat majd a magasabb bioetanol-részarányt tartalmazó üzemanyag.
Fontos hazánknak
A megújuló etanol szinte kizárólag Európában termesztett gabonafélékből, például kukoricából állítható elő, és gyártása során a megmaradt melléktermékből magas fehérje- és nyersrost tartalmú állati takarmány gyártható. Az Európában értékesített összes benzin tartalmaz már etanolt.
Az Európai Unió 10 legnagyobb bioetanol-gyártó országa között szerepel Magyarország, a Hungrana Kft. a második legtöbb bioetanolt előállító gyár hazánkban. – Különös jelentőséggel bír tehát hazánk számára minden szabályozás, uniós döntés, mely a bioüzemanyagok jövőjét érinti, hiszen a kukoricatermelők számára mi biztos piacot jelentünk, tudják, hogy a megtermelt alapanyagot van hova értékesíteni. Stabil partnerkapcsolataink, a gazdákkal folytatott folyamatos párbeszéd értelmében úgy véljük, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy a bioüzemanyagok jövőjét tekintve milyen döntés születik Brüsszelben a 2020-tól életbe lépő szabályozásra vonatkozóan, és az is nagy kérdés még, hogy mekkora döntési hatáskört hagynak majd a tagállamoknak.
Számunkra nagyon előremutató, hogy egyre több országban kapható, és egyre több üzemanyaggyártó vállalat portfóliójában megjelent az E10, mely az európai benzines gépjárműpark 90%-ával kompatibilis. Véleményem szerint az unió által meghatározott célok eléréséhez elengedhetetlen a bioüzemanyagok, a bioetanol bevonása a közlekedésbe. Az éves 8-9tonnás magyar kukoricatermelésből a Hungrana közel 1,2 millió tonnát vásárol fel, s ha az E10-et bevezetik, akkor ez a mennyiség növelhető. Ezzel párhuzamosan az állattartók számára is nagyobb mennyiségben tudnánk magas fehérjetartalmú takarmányt előállítani – összegzi a vezérigazgató.