Miközben az állam erőteljesen próbál lendületet adni a feldolgozó- és a tejiparnak, a családi gazdaságok segítése, erősítése is fontos feladat. És nemcsak gazdasági szempontból.
Fotó: Fekete István
A mezőgazdaság gerince
Mindezt az agrárminiszter hangsúlyozta a Szuhavölgyi Családi Manufaktúra sajtüzemének átadásán, kedden. Nagy István azt mondta: a családi gazdaságok meghatározóak a vidéki munkahelyek létrehozásában és megtartásában, a nemzeti és kulturális hagyományok megőrzésében. Ma a hazai mezőgazdaság meghatározó többségét a kis- és középvállalkozásként működő őstermelők és családi gazdálkodók alkotják. A Szuhavölgyi-manufaktúra éppen jó példa minderre, hiszen termékeit helyi alapanyagokból, családi vállalkozásként állítja elő.
Tej: alapanyag és termék
Nagy István ezért kiemelte a hazai agrárpolitika elkötelezettségét a magyar tejtermelés és a tejfeldolgozás fejlesztése iránt. E célra az állam minden eddiginél több forrást biztosít. A tejtermelés értéke tavaly 5 százalékos éves növekedéssel meghaladta a 207 milliárd forintot, míg a tejtermékgyártás csaknem 354 milliárdos termelési értéke az élelmiszeripari termelésnek majdnem a tizedét tette ki. Hosszabb távon a fogyasztás felfuttatása mellett a feldolgozottság növelése a tejágazat bővülésének kulcsa. Ehhez azonban a hazai vállalkozóknak a fogyasztói igények alakulását is figyelve folyamatos fejlesztéseket kell végrehajtaniuk.
Tudatos vevők is kellenek
A miniszter arra is emlékeztetett, hogy a mezőgazdasági tárca idén két élelmiszeripari feldolgozói pályázatot is meghirdetett. A kisebb és nagyobb vállalkozásokra kiírt tenderekre 1040 kérelem érkezett, 302 milliárd forint támogatási igénnyel. Az agrárminisztérium ugyanakkor a fogyasztásösztönzésre, a hazai termékek tudatos vásárlására is hangsúlyt fektet. Ezzel nemcsak a vevők jutnak jó minőségű hazai termékhez, hanem a szektor vállalkozásai is fontos piachoz.
(forrás: AM)