Kerék vagy heveder – melyiket szeressem?

Az élet – és benne a korszerű, innovatív technológiák – nagy dilemmáit általában nem lehet leegyszerűsíteni a „Melyik a jobb?” kérdésre. Az Agrárágazat szakértője abban segít, hogy legalább a traktor-járószerkezetek ügyében egy fokkal tisztábban lássunk.

Csúszás, erő, nyomás

A mezőgazdasági traktoroknál három járószerkezet alkalmazása terjedt el: a gumikerék, a gumiheveder és a kerék-gumiheveder. Míg például a gumikerék abroncsa nemcsak besüllyed a puha talajba, illetve nagyobb taposási kárt tud okozni, addig a gumihevederes alig süllyed, sokkal kevesebbet csúszik, általában kisebb nyomással terheli a talajt (kivéve a fordulókat!), és jobb a vonóerő-kifejtő képessége. Részben ezekből eredően a hevederes járószerkezetek bő 10%-os üzemanyag-megtakarításra képesek. A közúti forgalomban előnyben vannak a hagyományos abroncsok, mert gyorsabban, kisebb gumi-átmelegedéssel képesek haladni, igaz viszont az is, hogy a hevederes járószerkezet közel sem igényel annyi gondoskodást.

Ár-érték

Egyszóval, bár a hevederes járószerkezetű mezőgazdasági gépek kissé drágábbak, mint a hagyományosak, a feladathoz, adottságokhoz megfelelő körültekintéssel kiválasztott hevederes jármű behozhatja az árát, s nemcsak a költségek visszafogásával, hanem a növénytermesztésben ezekkel elérhető előnyök révén. (A téma részletes kifejtését olvassa el az Agrárágazat szakértőjének cikkében – a lap áprilisi számában, illetve honlapunkon!)

fogyasztás gumiabroncs gumiheveder kerék-gumiheveder traktor