A következő hét évben meg kell erősíteni a magyar élelmiszeripart – reagált Erdős Norbert, az Agrárminisztérium (AM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára a múlt héten közzétett felmérésre, amelyben a hivatal megállapította: visszaesett a hazai élelmiszerek, elsősorban a feldolgozott termékek aránya a tíz legnagyobb kereskedelmi lánc üzleteiben.
Saját márkás, magyar termék a Coopban (Fotó: Horizont Média, Archívum)
A feldolgozott termékek körében volt a legnagyobb visszaesés
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) megállapította, hogy Magyarországon a vizsgált üzletek összkínálatában a magyar termékek aránya 70% körüli, míg hat évvel ezelőtt még csaknem 80%-os szinten állt.
A feldolgozott termékeket (sajtok, sonkák, joghurtok, gyümölcs lekvárok) tekintve esett vissza legnagyobb mértékben a magyar áruk aránya az üzletekben. A kialakult helyzet kezelése érdekében a következő hét évben a mezőgazdaságra épülő magyar élelmiszeripart meg kell erősíteni.
A tavalyi felmérésben 16 termékcsoportot vizsgáltak, 2014-ben viszont még csak 13 tárgykör volt érintve. Amennyiben mindkét felmérésben csak a 2014-ben ellenőrzött 13 termékkategóriát veszik figyelembe, akkor 70,5%-ról már 72,5%-ra emelkedik az üzletek polcain a magyar termékek aránya.
Magyar Termék védjegyes bio tojás az Aldiban (Fotó: Horizont Média, Archívum)
A NÉBIH kutatása rámutatott
A nemzetközi áruházláncokban 66%-os, a hazai üzletláncoknál már csaknem 80%-os volt a magyar áruk köre. Erre alapozva az államtitkár kiemelte: „a magyar dolgozók munkáját segítjük azzal, ha magyar terméket vásárolunk”.
A magyar termékek kínálata alapján az első három helyet három hazai lánc foglalja el:
- Reál (80,65%),
- Coop (80,17%),
- CBA (76,95%).
A lista utolsó három helyezettje:
- Penny Market (67,58%),
- Tesco (66,07%),
- Lidl (56,09%).
Forrás: MTI
Összeállította: Barna Ferenc