fbpx

Már működik a Magyar Termék Kártya, Webáruházat alapítottak a kistermelők részvételével

Írta: Szerkesztőség - 2011 február 17.

Országos értékesítő rendszert alapított a Kincsem Hungária Szövetkezet, Kincsem Magyar Termék Kereskedőház szövetséges partnerek bevonásával. Az eddig megszokott értékesítési és beszerzési módszerekkel szemben a magyar gazdaságok, kistermelők által termelt árukat, termékeket köztes árfelhajtó szereplők kikapcsolásával kívánják eljuttatni a vevőkhöz, fogyasztókhoz, felhasználókhoz.

„A mezőgazdasági kistermelők, gazdák, tenyésztők, termelő-szolgáltató típusú szövetkezetek, magyar terméket gyártó cégek esetében az egyedi illetve a kisebb mennyiségben kínált termékek nehezen találnak vásárlóra, főként a kevés információ miatt, amelyet tetézi egy megfizethető, hatékony logisztikai háttér hiánya is. Ez a gondokkal bajlódó gazdák körében termelés csökkenéshez vezető folyamatokat generálhat, miközben mind több vásárló szívesen fogyasztja a hazai termékeket, s ha lehetősége nyílik rá, keresi a magyar hagyományokat őrző ízeket” – mondja Ments András, a Kincsem Magyar Termék Kereskedőház képviselője. „A Kincsem Magyar Termék kereskedőház által április elejétől működteti értékesítési hálózatát, lényegében egy beszerzési társulást szervezve a magyar áruk célirányos piacra jutásának, felhasználásának növelésére a Kincsem Magyar Termékkártya bevezetésével és kártyaelfogadó boltok létesítésével. Egy termékkártya segítségével a fogyasztó, a kiskereskedelmi vállalkozó, a vendéglős közvetlenül az őstermelőktől, kistermelőktől vásárolhat. Az alapító okiratnak megfelelően, nemzetközi példákat is követve, a magunk eszközeivel kívánunk tevékenykedni a magyar gazdaság népesség megtartó képességének javításán azáltal, hogy a magyar lakosság a magyar termékek vásárlását részesítse előnyben” – emeli ki Ments András. „Ahhoz, hogy ez a szövetkezés valós alternatívája lehessen a jelenlegi értékesítési és vásárlási struktúráknak, minden, a szándékainkkal egyetértő, értékesítési nehézségekkel küzdő beszállító és minden értékesítésben érdekelt szereplő, valamint a nemzettudatos beszerzési formára igényt tartó vásárló csatlakozására szükségünk van. A stratégiánk egyik sarokpontja a magyar termékek, élelmiszerek még meglévő jó hírnevének megőrzése és tovább erősítése itthon, illetve a határainkon túli piacok újraélesztése.”

A szövetkezet a tagok egyenjogúságára és önálló tevékenységére alapoz

A működés egyik eszköze a Magyar Termékkártya kibocsátása, elfogadóhelyek szervezése, egy logisztikai háttér fenntartása, valamint egy web áruház működtetése a célirányos, közvetlen értékesítés szervezésére, fórumára.

A Kincsem Magyar Termék Kereskedőház logisztikai szolgáltatása, értékesítő rendszere, illetve szervezetek összessége egy közös infrastrukturális bázisra bízza az értékesítésüket és a disztribúciós tevékenységüket. A rendszerhez csatlakozók a közvetlen rendelésfelvételen túlmenően elektronikus úton kapcsolódnak az értékesítéshez, valamint az áru- és információtovábbításhoz (a web áruházas rendszeren keresztül). Szolgáltatásaikkal, termékkínálataikkal behálózható az ország területe (földrajzi régiókra osztva), kiszolgálható a kártyahasználó vásárló, a rendszerhez csatlakozott üzlet, gasztronómiai vállalkozás, árubeszerző központ egyaránt.

A kártyatulajdonosok kedvezményeket kapnak vásárlásaiknál

A Magyar Termékkártya elfogadóhelyek például azonnali készpénz kedvezményt adnak a vásárlóknak és a kártya tulajdonosának. Míg a termelők arany, a vásárlók ezüst, addig a rendszerhez csatlakozó önkormányzatok kizárólagos bronz kártyát válthatnak, ennek segítségével a szociális rászorultság jegyében logisztikai díjjal növelt termelői áras vásárlásra jogosultságot adhatnak a családoknak, nyugdíjasoknak, az önkormányzat által működtetett intézményeknek.

„A szövetkezet a kereskedőház életre hívásával egy új ajtót nyitott az értékesítési láncokból rendre kiszoruló kistermelők előtt

A tevékenység elején járunk, eddig 140 szervezet és egyéni termelő csatlakozott a kereskedőházhoz. Kérdés, a szövetkezés, az összefogás érdekében hogyan szerezzük meg a termelők és a kereskedők bizalmát. A szövetkezet és a kereskedőház alapszabályában többek között rögzítettük, hogy a web áruházhoz csatlakozással a rendszerhasználati szerződés megkötése esetén tagjaink önálló adminisztrációs felületet nyitnak, melynek segítségével mindenki saját maga tarthatja kezében (ár, készlet, fizetési mód stb.) az értékesítés feltételeit. A fogyasztói megrendelés a termelőhöz fut be, aki visszaigazolja az igényeket, illetve előkészíti az egyutas csomagolást nyerő termékeit. Választhat, hogy a szállítást saját maga végzi, vagy megbízza a szövetkezet disztribúciós partnerét. Ez esetben a web áruházban megrendelt árut két napon belül, vagy a megállapodott logisztikai szerződés szerint a szövetkezettel kapcsolatban álló futárszolgálat szállítja a megjelölt címre.

„A gazdák termékei nem csak a saját cégük web áruházában lesznek megtalálhatóak, hanem egy központi termékkategóriás árurendelés és keresőrendszerben is. Az adatbázis feltöltésével tovább kívánjuk növelni az értékesítés lehetőségét. A rendszerhez való csatlakozás feltétele a Kincsem Hungária Szövetkezeti tagság megléte, rendszerhasználati és logisztikai szerződés megkötése, a számlázó program megvásárlása (egyszeri díj 5000 forint + áfa). A beszállítói árat összesen 16 százalék többletköltség terheli, amely a rendszer használatot és a logisztikát is magába foglalja. Mint ismert, Magyarországon jelentős változás előtt áll az őstermelés, a kistermelés jövője. A kereskedőház főként a helyi termékek piacra juttatásával tud segíteni az érintetteken. A kistermelő kap egy esélyt, hogy a helyi boltok beszállítója legyen, s ha vállalja valaki tevékenysége minősítését, akár a térség vendéglőinek is partnere lehet.” Ez utóbbit Merts András óriási áttörésnek tartaná a mai helyzethez képest, amikor sokan megélnek a kistermelés megőrzésének fontosságáról írt tanulmányaik díjaiból, tenni értük azonban már csak kevesek tiszte.

Bálint Tóth János