fbpx

Nagy a baj: üzemanyagár, AdBlue

Írta: Barna Ferenc - 2021 október 26.

Október hónap végig sokkolta az üzemanyagár-változással a gazdákat és a többi fogyasztói kört. Egy év alatt 135 forintot emelkedett a benzin és a 146 forintot a gázolaj bruttó átlagára. Szerdán csak a benzin fog emelkedni literenként 5 forintot, a gázolaj marad az előző heti 512 forintos szinten.

 

Mezőgazdasági járműszerelvény
A szerdai emelés egyoldalú, de a gázolaj még mindig drágább (Fotó: Horizont Média/Barna Ferenc)

 

A benzin átlagára is átlépte a bűvös 500-ast

Utoljára múlt héten, szerdán emelkedtek az üzemanyagárak, akkor 5 és 7forinttal drágult a benzin és gázolj.

Az üzemanyagár növekedésére hivatkozva a mezőgazdaság számos területe harcol a felvásárlási/átvételi árak emelése érdekében (hús-, tojástermelők, pékségek…). Ezek meg fognak jelenni a kereskedelemben is, az élelmiszerlánc egyik tagja sem fogja „lenyelni” a drágulást.

A modern dízelmotorok az AdBlue adalék segítségével teljesítik az emissziós előírásokat. Külön tartálya van a rendszerben, melyet a benzinkúton kell tankolni, igaz, a motor aránylag keveset fogyaszt belőle. Amennyiben nincs, a rendszer szoftveresen letiltja a motor működését, elvileg nem lehet használni a technikát.

 

Ha kifogy, a gép kétszer jelez, majd letilt, ha nincs utántöltve

Ezért veszélyeztetett a gazdaság az AdBlue hiányában, ugyanis jelenleg a teherszállítás és a mezőgazdaság területén a dízelhajtás szinte egyeduralkodó. Alternatíva nincs, az elektromos járművek aránya olyan alacsony, hogy elhanyagolható.

Amennyiben az AdBlue hiánycikk lesz, akkor drágulni fog, ez pedig minden termék árában meg fog jelenni. Azonban az is előfordulhat, termék sem lesz, ha az adalék hiányában nem lehet előállítani, vagy kiszállítani.

A globális energiaválság miatt, pedig fenyeget minket az AdBlue-hiány, Európában az előállító cégek leálltak, vagy csak részlegesen működnek nyersanyag hiányában. Az adalék ugyanis földgázból készül, az pedig most igen drága, illetve az európai termelés több helyen is leállt a klímapolitika miatt.

 

Mezőgazdasági erőgép kék kupakos tartálya
Az adaléknak külön tartálya van a dízelmotorral működő modern gépeknél (Fotó: Horizont Média/Barna Ferenc)