A mezőgazdasági üzemekben az üzemanyag a telephely, illetve a töltőállomás közötti szállítása, továbbá a szántóterületre történő kiszállítás és kiszolgálás kapacitástól függően kétféle módon történhet: vagy platós kisteherautókon, pick-upokon, illetve utánfutókon elhelyezhető, erre kialakított és engedélyezett speciális felszereltségű műanyag, illetve IBC tartályokban. Vagy – amennyiben a gépállomány kiszolgálása akkora igényű – erre a feladatra kifejlesztett, a vonatkozó szabályokat kielégítő traktorvontatású üzemanyag-szállító tartálykocsikban.
Cikkünkben két konkrét példán keresztül azt mutatjuk be, milyennek kell lennie egy korszerű, minden előírást kielégítő, mezőgazdasági felhasználásra szolgáló, traktorvontatású tartálykocsinak. De mindezek előtt érdemes néhány alapvető szabályt tisztázni.
Fontos tudnivalók a mezőgazdaságban történő üzemanyag-szállításról
A mezőgazdasági vállalkozások többsége belső üzemanyag-ellátás céljából végez szállítást, például telephely és földterület között. Ezek az esetek a legtöbbször mentesség alá esnek, de a szabályok pontos ismerete kulcsfontosságú. Fontos továbbá, hogy az IBC-tartály műbizonylattal és rendszeres időszakos ellenőrzéssel rendelkezzen. A magyar mezőgazdasági szereplők az ADR-előírások egyes pontjai alól mentesülhetnek, ha kis mennyiségű (jellemzően 1000 liter alatti) üzemanyagot szállítanak saját célra, jóváhagyott tartályban. Ezen túlmenően azonban már teljes körű ADR-szabályozás lép életbe.
A szabályok ismerete nemcsak a jogszabályi megfelelés, hanem a balesetek megelőzése miatt is kiemelten fontos. Ha a mezőgazdasági vállalkozás 1000 liternél több gázolajat szállít, az már nem esik az ADR-mentesség alá, és teljes mértékben alkalmazni kell az ADR-szabályozás előírásait.
A járműnek ADR-minősítéssel kell rendelkeznie: ez a jármű okmányaiban is szereplő engedély, amely igazolja, hogy a jármű felépítése és felszereltsége megfelel az ADR követelményeinek. A járművet elöl és hátul narancssárga ADR-táblával kell ellátni, szükség szerint az UN 1202 számmal és a veszélyességi azonosítóval (33/1202 – gyúlékony folyadék). A járművezetőnek rendelkeznie kell érvényes ADR-bizonyítvánnyal (alaptanfolyam, illetve tartányos képzés, ha tartálykocsiról van szó).
A jogosítvánnyal együtt mindig magánál kell tartania az ADR-okmányt, és a képzés időszakos megújítása is szükséges. A mezőgazdasági célra használt vontatott üzemanyag-szállító tartálykocsik (például gázolajhoz) esetén – amennyiben a szállított mennyiség meghaladja az ADR szerinti mentességi határokat – teljes ADR-megfelelőség szükséges. Ilyenkor nemcsak a szállítójárműnek (traktornak vagy vontatónak), hanem a tartálykocsinak is szigorú műszaki és biztonsági előírásoknak kell megfelelnie.
Amennyiben a mezőgazdasági vontatóval használt tartálykocsi csak belső telephelyen vagy saját földterületen közlekedik, ebben az esetben nem szükséges közúti ADR-engedély, de a robbanás- és tűzvédelmi előírások, valamint a munkavédelmi szabályok továbbra is érvényesek!
Az európai kínálat egyik legkorszerűbb modellje
Az írországi származású, traktorvontatású Cross Super Bowser üzemanyag-szállító tartálykocsik az egyik legkorszerűbbek az európai választékban. Ezeket kifejezetten a mezőgazdasági felhasználók számára kínálják, és megfelelnek az üzemanyag-szállítással kapcsolatos ADR- és egyéb tűz- és munkabiztonsági előírásoknak is. A termékpaletta 5000, 7000 és 10 000 l közötti tartálykapacitást kínál, rugalmas konfigurálhatósággal a farmhasználattól az ipari méretű üzemanyag-ellátásig.

A gépek alapját 6 mm vastag acélból gyártott, belső vázzal merevített tartálytest adja, ami lényegesen erősebb, mint a szokásos 4 mm-es ipari tartályok. Kérhetőek egyfalú (non-bunded) kivitelben, elsősorban gazdasági használatra, illetve kétfalú (bunded) verzióban, amely megfelel a veszélyes anyagokra vonatkozó HazChem-előírásoknak. A kétfalú kialakítás rozsdamentes acélrekeszekkel is kiegészíthető például AdBlue vagy olaj tárolására. A magas szintű korrózióállóság biztosítása érdekében minden Cross hígtrágya-tartálykocsit két réteg alapozófestékkel, majd két 2 rétegű festékréteggel látnak el, ami hosszú élettartamot biztosít.
Az üzemanyag-szivattyú villanymotoros (12/24 V) vagy hidraulikus meghajtású lehet, digitális vagy analóg kijelzővel. A rendszer alapfelszereltsége a kettős szűrőegység, amely megakadályozza a szennyeződések bejutását a gépek üzemanyagrendszerébe. A töltőpisztoly automatikus leállítófunkcióval is rendelhető, ami tovább fokozza a biztonságot. A tömlőkezelés terén kézi tekerésű vagy rugós visszahúzású tömlődobok választhatók, de elérhető nagy teljesítményű hidraulikus XL tömlődob is, amely hosszabb, nagyobb keresztmetszetű tömlő használatát teszi lehetővé. Ezek a dobok zárható szerszámtartó rekeszekben kapnak helyet, illetve akár a gép hátuljára is szerelhetők.

meghajtású lehet, digitális vagy analóg kijelzővel (fotó: crossagrieng.ie)

meghajtású lehet, digitális vagy analóg kijelzővel (fotó: crossagrieng.ie)
A géphez számos praktikus kiegészítő rendelhető: különálló külső tartályok például olaj vagy AdBlue tárolására, dupla zárható szerszámtartó rekeszek vagy éppen lépcsős járda a karbantartás megkönnyítésére. A Cross Super Bowser üzemanyag-szállítók akár több belső tartályrekesszel is rendelhetők, így egyidejűleg többféle folyadék (pl. gázolaj, AdBlue, hidraulikaolaj) szállítása is lehetséges. A rekeszekhez külön-külön szivattyúk és tömlők is kapcsolhatók, így az üzemanyag-ellátás egyszerre vagy külön időzítéssel is történhet. A korszerű gazdálkodásban egyre nagyobb szerepet kap a nyomonkövethetőség és az üzemanyag-felhasználás optimalizálása. Ennek megfelelően a Cross Fuel Bowser felszerelhető kulcscsal manuálisan nyitható-zárható vagy PIN-kóddal működő digitális üzemanyag-menedzsment rendszerrel is, amely akár 80 felhasználó adatait képes rögzíteni. A rendszer képes járműszintű fogyasztáselemzésre, tankolási események naplózására, valamint heti-havi riportok készítésére PC-n keresztül.

Hazai gyártásból
Hazai gyártásból a rendszerváltás előtt jellemzően a tehergépkocsis és pótkocsis szállítás volt jellemző a mezőgazdaságban IFA és Csepel tehergépkocsikra szerelt üzemanyag-szállító felépítményekkel, illetve a veszprémi Mezőgép által gyártott, 4000 literes, PÜT típusú, pótkocsi-rakfelületre rögzíthető üzemanyag-szállító tartállyal. A rendszerváltás környékén jelent meg a kínálatban szintén hazai gyártásból az első kifejezetten üzemanyag-szállításra fejlesztett, traktorvontatású, vonórúd-terheléses DETK-135 típusú tartálykocsi. Később ezt váltotta a kínálatban a 2 tengelyes forgózsámolyos kormányzású utódja, a DETK–225G típus, egy olyan kompakt, de masszív felépítésű tartálykocsi, amely alkalmas legfeljebb 60 °C lobbanáspontú dízelüzemanyagok, könnyű fűtőolajok és gázolaj szállítására, valamint azok gravitációs vagy kimérőórás rendszerrel történő kiadagolására. A 12 voltos elektromos rendszerrel működő eszköz egyaránt alkalmas szivattyús feltöltésre, így zárt rendszerű üzemanyag-ellátást biztosít, megfelelve a mezőgazdasági telephelyek és mobil üzemanyag-ellátó rendszerek elvárásainak.
A tartály térfogata 5000 liter, a jármű maximális hosszúsága 60–70 mm, szélessége 25–45 mm, míg teljes magassága 1900 mm. A gép saját tömege 1985 kg, megengedett legnagyobb össztömege pedig 5015 kg, amely azt jelenti, hogy teljes terhelés mellett is megfelelően vontatható a mezőgazdasági kategóriába tartozó erőgépekkel. A vontatáshoz szükséges csatlakozási magasság 730 mm, a traktorvontatású kivitel pedig maximálisan 25 km/h sebességű szállítást tesz lehetővé közúton vagy telephelyen belül. Az 1650 mm nyomtávú, 11,5/80–15,3 méretű PR10 gumiabroncsok stabil haladást biztosítanak különféle talajviszonyok mellett.
A DETK–225G kialakításánál fontos szempont volt a szigorú biztonsági előírásoknak való megfelelés: alapfelszereltségként egyvezetékes légfékrendszerrel rendelkezik, de rendelhető 1 + 2 vezetékes fékrendszerrel is, amely tovább növeli a fékezés hatékonyságát nehéz terepen. Opcionálisan hitelesített kimérőegység is elérhető, amely lehetővé teszi a pontos és elszámolható üzemanyag-leadás dokumentálását, akár kereskedelmi célú felhasználás esetén is. A forgalomba helyezést igénylő verziók esetében lehetőség van előzetes műszaki vizsgáztatásra is, amit a gyártó igény szerint biztosít.
A gép kizárólag olyan dízelüzemű erőgéppel vontatható, amelynek műszaki érvényessége nem régebbi egy évnél, és rendelkezik a szükséges 12 voltos elektromos csatlakozással, egyvezetékes légfékcsatlakozással, valamint 40 mm-es csapos vonószerkezettel. Fontos, hogy a vontató jármű vontatható össztömege legalább 7000 kg legyen, valamint rendelkezzen „B” típusú elsősegély-felszereléssel és egy 6 kg-os porral oltóval, megfelelve a 113/2004. (VIII. 31.) GKM-rendeletben előírt feltételeknek.
Farkas Imre