A belföldi tojásszükséglet 15-16 százalékát ma még behozatal fedezi, de az agrárfejlesztési támogatásoknak köszönhetően Magyarország önellátóvá válhat tojásból – mondta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a tojásfogyasztást ösztönző idei kampány sajtótájékoztatóján Budapesten.
Több fórumon népszerűsíti a kampány a magyar tojást (Fotó: Barna Ferenc)
Van értelme a magyar árut népszerűsíteni
A helyi termelők kibocsátása az utóbbi évtizedben jelentősen nőtt, Magyarországon 550 gazdaság termel tojást mapjainkban. Ez azt jelenti, hogy sok ezer ember megélhetése függ a tojásszektor helyzetétől.
A fogyasztók ma már jól látható eredetmegjelölés alapján ki tudják választani a helyi árut. A rövidebb ellátási lánc mindenkinek érdeke, hiszen biztonságosabb és fenntarthatóbb ellátást eredményez, nem rakódnak rá felesleges költségek, és a rövidebb szállítás kapcsán kisebb a lábnyoma.
A ketreces tartás betiltása nem a helyes út
Az államtitkár álláspontja szerint ez veszélyeztetné az ellátás biztonságát, és megnyitná az uniós piacot olyan országok előtt, amelyek semmilyen állatjóléti előírást nem követelnek meg a termelőiktől.
A fogyasztókra kell bízni, milyen tartásból származó árut választanak, de ösztönözni kell őket, hogy lehetőleg magyar tojást vegyenek.
A termelők veszteséggel termelnek
Szép Imre, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének elnöke jelentős eredménynek tekinti, hogy belföldön sikerült a madárinfluenzát megfékezni.
Az elnök arra hívta fel a figyelmet, hogy a takarmánydrágulás miatt tojásonként 5-6 forint a magyar termelők vesztesége, a fogyasztói árnak pedig csupán a felét kapják meg.
A januári takarmánydrágulást követően számos alkalommal jelezték, hogy felvásárlási ár nem tartható, termelők eshetnek ki a rendszerből, akik nem tudják a deficites termelést hónapokon keresztül finanszírozni.
Az árképzés átalakítása mellett sürgette az összefogást a ketreces tartás betiltása ellen is. Ez a termelés igényli a legkevesebb vizet és takarmányt, miközben a károsanyag-kibocsátása a legkisebb, vagyis tévedés környezetvédelmi indokokkal érvelni ellene – hangsúlyozta.
A tojás gazdag fehérjeforrás, vitaminokban és aminosavakban gazdag (Fotó: Barna Ferenc)
Növekszik a termelés, és fogyasztás egyaránt
A kampányt szervező Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatója, Ondré Péter elmondta, hogy az elmúlt évtizedben a belföldi termelés 850-900 millióról 1,1-1,2 milliárd darabra, a fejenkénti fogyasztás 215-ről 240 darabra nőtt.
Az október közepéig tartó kampány a magyar termékek népszerűsítése mellett arra is felhívja a figyelmet, hogy a tojás fehérje-, ásvány- és vitamintartalma magas, zsírszerkezete tökéletes, ezért fogyókúrázóknak is ajánlott.
Forrás: MTI