A dízelmotorokat a közúti járműiparban csak a 1927-től, a mezőgazdaságban pedig a 1930-as évek elejétől kezdték alkalmazni. A második világháború után a benzin üzemű traktor motorokat a dízelmotor váltotta fel. Napjainkban, a mezőgazdaságban majdnem kizárólagosan dízelmotorokat alkalmaznak, nem csak a traktoroknál, hanem a mobil munkagépeknél is.
Traktor dízelmotor kezeletlen kipufogógáz összetétele
A dízelmotor működése során keletkező kipufogógáz alkotói közül csak a nitrogén (N2), az oxigén (O2) és a vízgőz (H2O) környezetbarát, az összes többi szennyezőanyag a széndioxid (CO2) is (1. ábra). A CO2 a Föld felmelegedését segíti elő az „üvegház” hatás révén. A motorban képződő CO2 mennyisége az elfogyasztót hajtóanyag (gázolaj) tömegétől és összetételétől függ.
A dízelmotor kezeletlen kipufogógáz mennyiségének 0,3 %-a károsanyag, megosztásukat az 1. ábra szemlélteti. A 0,3 % mintegy felét (50%-át) a nitrogén-oxidok (NOx) teszik ki, amelynek mennyisége a dízelmotorba kerülő levegő tömegétől és a motor üzemállapotától függ.
A kipufogógázban lévő kénoxidok (SOx) mennyisége a hajtóanyag (gázolaj) kéntartalmának mérséklésével csökkenthető. A levegőbe kerülő nitrogén- és kén-oxidok önmagukban is mérgezőek, de ezek a gázok felelősek a levegő fokozódó savasodásáért, a savas esők kialakulásáért.
Az el nem éget szénhidrogének (HC) mérgezőek és egy része (pl. benzpirén) erős rákkeltő hatású. A HC keletkezésének mennyisége a dízelmotor égési folyamatának minőségétől függ.
A motorban az emberre mérgező hatású szénmonoxid (CO) is, a hajtóanyag nem tökéletes elégetéséből keletkezik.
A dízelmotor kipufogógázban lévő valamennyi szilárd rész (por, korom, fém kopadék stb.) tömegének jellemzésére összefoglalóan a részecskék (angolul: particulate matter, rövidítve PM) elnevezést használják. A finom részecskék egészségkárosítóak, légzőszervi megbetegedéseket és rákkeltő hatást okoznak.
A traktor dízelmotor levegőszennyező hatásának mérséklésével az országok hatóságai az erőgépek elterjedésének kezdetében nem foglalkoztak. A mezőgazdasági traktorok levegőszennyeződésének mérséklésére csak 1994-ben született először hatósági előírás az USA-ban.
Általában a következő kipufogógáz-összetevők korlátozására vonatkoznak a hatósági előírások:
– szénmonoxid (CO),
– szénhidrogének (HC), nem metán tartalmú szénhidrogének (NMHC),
– nitrogénoxidok (NOx),
– részecske (PM).
Az új traktor dízelmotor (new nonroad diesel engines) típusvizsgálatára vonatkozó amerikai emissziós határértékeket az U.S. EPA (Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala) előírása rögzíti. Az EPA előírásaiban a besorolási fokozatokra a „tier” [tiőr] angol szót használják, amelynek magyar jelentése sor, számsor. A Tier 1-től a Tier 4-ig fokozatos szigorodó hatósági előírások betartatására került sor. 2014-ben a Tier 4 fokozat lépett életbe, de részleges bevezetése miatt korábban előzetes (Interim Tier 4) és végleges (Final Tier 4) fokozatot is megkülönböztettek (1. táblázat).
1. táblázat. Traktor dízelmotor kipufogógáz U.S. EPA Tier 4 emissziós határértékei, 560 kW motorteljesítményig (U.S. EPA Tier 4 Nonroad Diesel Engine Emission Standards- Up to 560 kW)
a – léghűtéses motorra PM értéke 0,8 g/kWh 2009-ig; illetve 0,6 g/kWh 2010-ig; b – PM 0,4 g/kWh (Tier 2), ha a gyártó vállalja a 0,03 g/kWh érték elérését 2012-ig; c – PM/CO 2012-ig, NOx és HC teljesítése folyamatos, külön szabályozás szerit 2014.12.31-ig; d – PM/CO 20011-ig, NOx/HC a motorok 50%-ának eleget kell tenni 2011-2013 időszakban; interim Tier 4, vagy Tier 4i jelölés, ha a határértékek nem érik el a zárójelben szereplő értéket; |
A traktor dízelmotor kipufogógáz emissziós amerikai vizsgálati módszerét és előírásait kisebb módosításokkal a világ több országa is átvette pl. 1996-ban Japán, 1997-ben az Európai Unió, 2007-ben Kína, 2008-ban India és Törökország.
Az Európai Unió először 1997. december 16.-án (Directive 97/68/EC) szabályozta a traktor (nonroad mobile equipment) dízelmotor típusvizsgálata során betartandó kipufogógáz emissziós határértékeket. Az előírás két fokozatott tartalmazott: a „Stage I”-t, amely érvénybe lépett 1999-ben és a „Stage II”-t, érvénybe lépett 2001-2004 között, a motor nettó teljesítményének függvényében. A „stage”[steidzs] angol szó magyar jelentése fokozat, szint.
Az Európai Parlament 2004. április 21-én (Directive 2004/26/EC) tovább szigorította a traktorra vonatkozó emissziós határértéket Stage III A/B és Stage IV fokozatokkal. A fokozatok érvénybe lépésének időbonjait a 2005/13/EC direktíva rögzíti.
A traktor dízelmotor kipufogógáz emissziós vizsgálatának módszere az amerikai és az európai szabványok szerint lényegében megegyezik. A traktorból kiszerelt dízelmotor kipufogógázának emissziós értékeit fékpadra szerelve vizsgálják.
Az EU Stage I. és Stage II. szabályozási fokozat határértékeit és vizsgálati módszerét az Uniós csatlakozásunk előtt a „44/2001. (XII. 18.) KöHÉM rendelete a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról” hazánkban is kötelezővé tette. A többször módosított 6/1990-es rendelet és a „75/2005. (IX. 29.) GKM-KvVM együttes rendelet a nem közúti mozgó gépekbe építendő belső égésű motorok gáznemű és részecskékből álló szennyezőanyag-kibocsátásának korlátozásáról” a hazai joggyakorlatba beillesztette az európai előírásokat a Stage IV-gyel bezárólag.
2. táblázat. Traktor dízelmotor kipufogógáz emissziós határértékei
– EU Emission Standars for Nonroad Diesel Engines (a 2004/26/EC; 2005/13/EC direktívák, ill. 75/2005. GKM-KvVM alapján)
|
Az EU-ban és Magyarországon érvényben lévő traktor dízelmotor kipufogógáz emissziós határértékeit a 2. táblázat foglalja össze a motor teljesítmény nagyságának függvényében. Az EU-ban 19 kW-nál kisebb és az 560 kW-nál nagyobb teljesítményű traktor motorokra nincsen előírt szennyezőanyag-kibocsátás korlátozás.
Az összes motor teljesítmény kategóriába tartozó traktorra a forgalomba hozatalhoz szükséges típus vizsgálat csak akkor kérhető, ha a 2. táblázatban szereplő határértékek teljesülnek. A forgalomba hozatal esetében -a rendeletekben megfogalmazott mentességeket, alternatív forgalomba hozatal és rugalmas végrehajtási eljárás lehetőségét is figyelembe véve- nem helyezhető forgalomba a 2. táblázatban előírtakat nem teljesítő motorral rendelkező traktor. Ez a megszorítás 2014. szeptember 30.-a után hazánkban az R motorkategóriára (56 kW? P < 130 kW motorteljesítmény határok között) is vonatkozik.
Az előbbi korlátozások nem vonatkoznak a nem EU tagállamokba kivitelre kerülő traktortípusokba beépített motorokra és az üzemben levő traktorok motorjainak cseréjére. Az üzemben lévő traktorok motorjait a meglévővel azonos szennyezőanyag-kibocsátású motorkategóriába tartozóval szabad cserélni.
3. táblázat. Traktor dízelmotor környezetbarát generációi
|
A tisztább traktor motor kialakításának környezetbarát generációi (3. táblázat) biztosították a környezet szennyezés mérséklésének teljesítését. A Stage IV előirtásainak hatályba lépésével a tisztább dízelmotorért 1994-ben megkezdett korszak lezárul. Megállapítható, hogy az évek elteltével az új traktor dízelmotorok levegőszennyező hatása jelentősen csökkent. A megkövetelt emissziós értékek teljesítését a közúti járművekhez hasonló mobil diagnosztikai rendszer (OBD) fogja felügyelni és a dízelmotor műszaki állapotának meglétét a hatóságok időszakosan – a traktor egész élettartama alatt- ellenőrizni fogják.
A korszerű traktorokhoz egyre újabb szakmai ismeretekre és igényes, kulturáltabb üzemeltetésre van szükség. A kisebb kéntartalmú gázolaj alkalmazása, az AdBlue szakszerű használata, a katalizátorok és részecskeszűrők kezelése stb. mind hozzájárul, a traktorok eredményes környezet barát üzemeltetéséhez.
Irodalomjegyzék szerkesztőségünkben elérhető.
SZIE Gépészmérnöki Kar,
Járműtechnika Tanszék,
Gödöllő