Ha az idei szezon nem is volt az árpa diadalmenete, a negyedmillió hektáron vetett gabonánk egyre izmosabb. Miért?
Majdnem újabb rekord
Bár a termésátlagok nagy szórást mutatnak 3,5 és 6,2 tonna között, az őszi árpa országos átlagban mért hektáronkénti 5,65 tonnás átlaga valóban majdnem rekord. Ugyancsak dobogós az idei 1,3 millió tonnás termés, amit csak 2016-ban múlt felül a hazai növénytermesztés. A sikerek révén nem csoda, hogy a termőterület is folyamatosan nő: míg 2018ban 218 ezer hektáron állítottak lő őszi árpát, addig tavaly 222, idén pedig 235 ezer hektáron – közölte a Központi Statisztikai Hivatal. Mindemellett ugyanakkor tény, hogy bár a hozamokhoz fűződő várakozásokat felülmúlták az eredmények, idén a fehérjetartalom gyengébb, mint amit várt a szakma.
Nőtt a szaporítás, a fajtaválaszték
A termesztői igények növekedése magával húzza az őszi árpa szaporítóterületének gyarapodását is. Ez tavaly már megközelítette az 5 ezer hektárt, ami 20 százalékos növekedést jelentett 2018-hoz viszonyítva, és a bővülés folytatódott 2020-ban is. (Közben a tavasziárpa-vetőmag előállító-területe stagnál.) Nemcsak a szaporítóterület, hanem a fajtaválaszték is – ez utóbbi a háromszorosára – nőtt, összesen 66 fajta érhető el. Őszi árpából 29 127 tonna vetőmagot állítottak elő 2019-ben, míg a 2020-as évre 240 ezer hektár vetésterületre megközelítőleg 52,8 ezer tonna vetőmagra volt szükség. A fémzárolt vetőmag-alapanyag 55 százalékos felújítási arányt biztosított. Az őszi árpa felújítási aránya az ASIR rendszer adatai alapján 48 százalékos volt. Az őszi árpa vetőmag-előállításánál jellemzően külföldi nemesítésűt használnak szívesebben a gazdák, de a rangsor első tíz helyezettje között találhatunk magyar fajtát is.
Habos oldal
A növekedés mögött döntően az áll, hogy folyamatosan nő a kereslet a malátára a söriparban. A termesztői kedv élénkülését az sem mérsékeli, hogy például tavaly az őszi árpa tonnánkénti értékesítési átlagára 2019-ben 111 ezer forint volt. Ez akkor és általában is kevéssel mindig az őszi búza átlagára alatt van.