Mint ahogyan korábban értesülhettek az olvasók, a japán Kubota márka hivatalos magyar importőre 2014. január 1-től a dányi székhelyű Két-Kata Kft. A cég közel 10 éve foglalkozik mezőgazdasági gép és alkatrész kereskedelemmel és még régebb óta mezőgazdasági gépjavítással.
A Kubota MGX szériája 2012-ben került piacra, felváltva a korábbi MS szériát ezzel utat nyitva nagyobb teljesítménykategóriák felé. Az MGX-ek jelenleg 2 teljesítményváltozatban érhetőek el; az M110GX 116 lóerő, az M135GX 140 lóerő teljesítménnyel, az M135GXS változata pedig rugózott hidas kivitelben. A 2015-re épülő gyár Franciaországban már nagyobb teljesítményű traktorok kibocsátásért lesz felelős, így tovább bővül a MGX széria 150 és 170 lóerős modellekkel. A japán színvonalat nem szükséges bemutatni a magyar gazdáknak, de vizsgáljuk meg a MGX széria kisebb tagját közelebbről.
A KUBOTA motor
Az erőgép lelke egy 116 lóerő teljesítményű Kubota dízelmotor, mely maximális teljesítmény kihasználást biztosít kiemelkedő gazdaságossággal és alacsony káros anyag kibocsátással párosítva. A fejlett, hengerenkénti 4 szelepes közvetlen központi befecskendezéses rendszer a common rail technológiával együtt biztosítja a kiemelkedő teljesítményt alacsony üzemanyag fogyasztással valamint zaj és vibráció csökkenéssel. A dízel részecskeszűrős kipufogó rendszer és a kipufogógáz visszavezetés a korábbi típusokhoz képest jelentősen csökkenti a káros anyag kibocsátást. Az új, egy darabban nyitható motorháztető könnyebb hozzáférést biztosít a motorhoz.
Intelli-Shift – az intelligens sebességváltó
A Kubota M110GX Intelli-Shift 8 névre hallgató terhelés alatti „csoport-powershift” sebességváltóval rendelkezik; 8 terhelés alatt kapcsolható sebességgel 3 fokozatban (gyors, közepes, lassú) automata móddal. Így összesen 24 sebességet kapunk előre és hátramenetben is. Precíz váltás a durva kapcsolások csökkentése érdekében. A sebesség és fokozat váltó könnyedén működtethető egy egyszerű karral, vagy akár a kartámaszon lévő nyomógombbal is. Az egyszerűen beállítható 4 fokozatú automata mód lehetővé teszi az automata váltásokat, hogy változó terepviszonyok mellett is mindig a maximális teljesítmény álljon rendelkezésünkre. „Szállító módban” az útviszonyoktól és gyorsulástól függően állítható a váltó lejtőre és emelkedőre. „Terep módban” 2 sebességet kapcsolhatunk fel, vagy le, a három pont kapcsolójával vezérelve a váltót. Emelésre kapcsolva automatikusan visszavált, süllyesztésre kapcsolva felfele vált.
Könnyű kezelés nehéz körülmények között is
A Kubota traktorokon egyedülálló felszereltség az első portálhajtásos konstrukció, mely egyedülállóan nagy has magasságot ad és biztosítja az extrém kis sugarú kanyarodást, az 57°-ban bekormányozható kerekeknek köszönhetően. A kúpkerekes megoldás kiküszöböli a nyitott U-illesztéseket, a kardáncsuklókat valamint az összes alkatrész hermetikusan zárt olajtérben van. A gyárilag felszerelt „Bi-Speed” kanyarodási rendszer gyors és fürge kormányozhatóságot biztosít szűk helyeken anélkül, hogy a terményt károsítaná. A hosszú tengelytávnak köszönhetően kiváló stabilitású az egyenesekben, és remekül manőverezhető szűk fordulókban is. A portálhajtás és a „Bi-Speed” párosítás olyan mozgékonnyá teszi a gépet, amely páratlan ebben a kategóriában. Olyan kis íven fordul, mint egy 20 lóerős kertészeti traktor.
Nagy teljesítményű hidraulikus rendszer
A hátsó munkaeszközök és az opcionálisan elérhető KUBOTA homlokrakodó optimális használata érdekében a 110 GX 76,3 l/perc-es teljesítményű fogaskerekes hidraulika szivattyúval rendelkezik. A traktoron 2 pár nagy teljesítményű kihelyezett hidraulika csatlakozás szériatartozék, opcionálisan 3. és 4. pár kiadószelep is elérhető, illetve szabad visszafolyó minimalizálja a hidraulikus nyomásveszteséget.
A maximális kényelemért
A Grand X 4 oszlopos és magasabbra került fülkéje széles és zavartalan látóteret biztosít minden szögből. Az alapfelszereltségként kínált új, nyitható tetőablak biztosítja a friss levegő áramlását és teljes rálátást biztosít homlokrakodóval végzett munkákra is. A traktor automatikus magasság és súlykontrollal szerelt légrugós üléssel rendelkezik, mely úgy lett tervezve, hogy elnyelje a rázkódást és csökkentse a fáradtságérzetet; ezen felül az ülés jobbra és balra is forgatható. A dönthető, teleszkópos kormány ideális vezetési pozíciót nyújt miközben a szervo kormányzás könnyíti a vezetést egyenetlen terepen is. A magas fokú kezelési kényelem érdekében az összes kijelző, kar és kapcsoló a jobb oldali konzolon, vagy a kormány körül van elhelyezve.
Amiért az M110GX
Mérete miatt a leguniverzálisabb gép és minimális elektronikát tartalmaz. Megfelelő kerékmérettel jól alkalmazható sorközművelésre, kellően mozgékony és teljesítménye alkalmassá teszi nehéz talajmunka elvégzésére is. A gépet a magyar gazda igényeinek megfelelően opcionális tartozékokkal specifikáljuk; megfelelő méretű és gyártmányú abroncsozással állítható felniken, 2+1 vezetékes légfékkel, frontsúlyokkal, segédüléssel, hátsó ablaktörlő-mosóval, lengő vonórúddal, CD-s rádióval, csak a fontosabbakat kiemelve.
A japán mérnökök elsődleges célja olyan traktort tervezni, mely minimális számú alkatrészből minimális beszállítói körrel maximális megbízhatóságot megcélozva teljesíti az elvárásokat. Minden apró részlete ki van dolgozva az M110GX-nek is, az üzembiztosságra pedig kielégítő biztosítékot nyújt a 2+1 év gyári garancia.
Spiller Katalin, Két-Kata Kft.