Nagy örömmel fogadtam el a meghívást, mivel nem jártam még ilyen helyszíneken, és a gumiköpenyek gyártásának technológiáját sem ismertem eddig. Mivel javában tartott az Air France sztrájkja, így nem kis teljesítmény volt a szervezőktől, hogy eljuttassák a meghívottakat a célállomásokra és vissza, haza. Az én utam simának volt mondható, annak ellenére, hogy a mindig zsúfolt párizsi Charles De Gaulle reptéren alig volt mozgás. Így aztán még jobban tudtam értékelni, mikor leszálltunk a Clermont-Ferrandi reptéren.
A MICHELIN a világ 17 országában, 67 gyártóbázissal rendelkezik, de több mint 170 országban fejtenek ki marketing tevékenységet, azaz értékesítik termékeiket. A globális gumiabroncs piac 14%-át tudhatják maguknak (2013-ban), számos termék értékesítésében piacvezetők, mint például a nagyteljesítményű személygépkocsi, teherautó radiál, repülő, mezőgazdaságigép, motorkerékpár és robogó gumiabroncsok. 6600 ember, 643 millió Eurós költségvetéssel dolgozik a fejlesztéseken. Ladoux a MICHELIN innovációs központja, de a föld több pontján rendelkeznek kutató-fejlesztő egységekkel.
A cégismertetés Emmanuel Ladent üzletág igazgató tolmácsolásában
A franciaországi bázis, 450 hektáron terül el, számos tesztpályával rendelkezik, teljesen zárt, az avatatlan szemek elöl szigorúan biztosított. Nekünk, vendégeknek is felhívták a figyelmünket, hogy fényképezni csak a kijelölt bemutató helyszíneken lehet, a valladolidi gyárban pedig egyáltalán nem. Hogy a legjobb eredményeket tudják elérni abroncsaikkal, laboratóriumaikban évente 1,5 millió mérést végeznek el, illetve 1800 millió megbízhatósági tesztkilométert tesznek meg a különböző gumiköpenyekkel. Ez annyit tesz, mintha 12 percenként megkerülnék a földet.
Az Ultraflex technológiával készült gumiabroncsokat a MICHELIN 2004-óta gyártja, elsőnek a VF standard sorozatú: XeoBib típussal jelentkeztek, mely 24%-kal nagyobb futófelületet eredményezett a hagyományos abroncsokkal szemben. Most azonban már az IF (Improved Flexion) és VF (Very Improved Flexion) sorozatokkal komplett megoldást kínálnak, a különböző mezőgazdasági gépekhez ajánlott típusokkal:
- Traktorokhoz: MICHELIN XeoBib, AxioBib és YieldBib (2014 év végéig 24 méretben)
- Kombájnokhoz: MICHELIN CereXBib (2014 év végéig 8 méretben)
- Permetezőkhöz: MICHELIN SprayBib (2014 év végéig 3 méretben)
- Pótkocsikhoz: MICHELIN CargoXBib HIGH FLOTATION
2013-ban pedig bemutatták a világ legnagyobb traktor abroncsát a MICHELIN AxioBib IF 900/65R46-at, melyet itt is láthattunk, felszerelve egy Deutz-Fahr 11440 TTV traktoron.
A MICHELIN Ultraflex technológiával készült gumiabroncsok nagy előnye az alacsonyabb guminyomással végzett munkavégzés, ezáltal kisebb a talaj tömörítése, azaz jobban védjük a talajt, így magasabb terméseredményeket tudunk elérni, miközben jobb a termelékenység azokkal a gépekkel, amelyikekre ilyen gumikat szerelünk.
A MICHELIN cég és az Ultraflex technológia átfogó bemutatása után a tesztpálya melletti első bemutató helyszínre érkeztünk, ahol az új CargoXBib High Flotation gumiabroncs és használatának kézzel fogható eredményeinek bemutatására került sor.
A pótkocsi gumiköpenyeinek nyomása is 1 bar lehet.
Minden olyan nagy kapacitású 3 tengelyes pótkocsihoz, tartálykocsihoz, rendfelszedő pótkocsihoz ajánlják, amelyik kormányzott híddal rendelkezik, nagy terhelésnek van kitéve, intenzív közúti használatban van része, de ha lemegy a kiépített útról alacsony nyomásával kíméli a talajt. Ezzel a megoldással elérhető, hogy a vontató traktorhoz hasonlóan, a vontatmány gumiköpenyei is 1 bar nyomásúak legyenek. Ez kiváló úttartást jelent nagyobb sebességnél is. Lényegesen kisebb talajtömörödést, a 2 bar-os nyomáshoz képest 17%-kal, a 4 bar-oshoz képest 37%-kal nagyobb felfekvő felületet, a VS típusú hagyományos gumiköpenyekkel szemben. Kisebb vonóerő szükséglete van, így kisebb teljesítményű traktorral is vontatható, de sokkal jobb az öntisztító képessége is. Maximalizálja a közúton és a mezőgazdasági területen elérhető teljesítményeket. Jelenleg már szerelnek gépeket a 600/55R26.5 165D mérető abroncsokkal, de külön csak 2015 februárjától lesz elérhető a piacon, amikor újabb méretek is megjelennek.
A következő állomáshelyen a teljes mezőgazdasági programot is megnézhettük a már említett legnagyobb méretű traktorabronccsal együtt, de itt volt látható a világ jelenlegi legnagyobb gumiköpenye, amit külszíni bányák dömpereire szerelnek. Az átmérője 4,03 méter, a súlya 5300 kg és a mérete: 59/80R63 XDR.
Ezt követően az önjáró permetezőkre kifejlesztett MICHELIN SprayBib gumiköpenyekkel ismerkedhettünk meg közelebbről, ami néhányunk esetében egy a gép vezetőfülkéjében, pót utasként megélt, kapaszkodós „jávorszarvas tesztet” is magába foglaló próbakört is jelentett. Utólag már könnyen elmondhatom, „nem volt semmi” élmény! Ja, azt elfelejtettem hozzátenni, hogy közben szakadt az eső és a permetező átlag sebessége 32-34 km/óra volt, a maximális 39.
Gumi teszt az önjáró permetezővel
Az önjáró permetező gépek egyre nagyobbak és gyorsabbak, így fontos tényező a terhelhetőség mellett a guminyomás. Az Ultraflex technológiával készült termékek, például a VF típusú, 420/95R50-es méretű SprayBib gumiabroncs 40%-kal jobban terhelhető az azonos méretű, hagyományos gumiköpenynél, így 5150 kg helyett, 7300 kg-mal. A guminyomás pedig ilyen gumiméret esetén, azonos, 6000 kg-os terhelést figyelembe véve 43%-kal csökkenthető 4,4 bar-ról 2,5 bar-ra. Az önjáró permetezőgépek az új gumiköpenyekkel 65 km/h-s sebességre képesek közúton, ami a gyorsabb kivonulás, átállás következtében tovább növeli a produktivitást. A kiváló teljesítményeknek köszönhetően a világ nagy permetezőgép gyártói a MICHELIN partnerei. 2015-től a már meglévő méretek mellé újabbak érkeznek.
A következő bemutatóra már egy hangárban került sor, ahol az igen nagy teljesítményű (500 LE-s) traktorokra szerelhető gumiköpenyek felhasználásának lehetőségeiről volt szó. A gazdák a nagyobb terméseredmények mellett, nagy hangsúlyt fektetnek a termelékenységre is, így jó néhány országban igény mutatkozott az ilyen nagy teljesítményű gépekre. Ez azonban csak akkor hatásos, ha ezek a traktorok át is tudják adni a teljesítményüket a talajra. Erre a MICHELIN-nek két ajánlata van. Vagy a szimplán használható IF 900/65R46-os, vagy a szimplán vagy ikerkerekes változatban is használható IF 750/75R46-os méret. Az előbbi esetében az első köpenyek az előbbinél IF 710/60R38, míg a másodiknál IF 650/65R38 méretűek.
A MICHELIN szakemberei a gumiköpenyek fejlesztése során, mérések, szimulációk, analízisek segítségével találják meg a legjobb megoldásokat. Ezt volt hivatott bemutatni, az a keréknyom letapogató, 3 dimenziós képeket készítő készülék, mely egy számítógéppel összekötve, rögtön össze is hasonlította a különböző keréknyomokról készített képeket egymással. Itt jól látszott, hogy az IF 900/65R46-as méretű 1,1 bar nyomású kerék nyoma, melyre 7000 kg súly esett, 10%-kal nagyobb talajjal érintkező felületet produkált, mint az 1,4 bar nyomású 900/60R42-es méretű, hasonló terhelésű AxioBib gumiabroncs. Tehát nagyobb vonóerő érhető el kisebb talajtömörítés mellett az IF 900/65R46-ossal.
Ez a kép önmagában is meggyőző
A délutáni program egy közeli búzatarlón folytatódott, ahol gyakorlati próba során láthatta mindenki, azt a traktort, amelyik az előző helyszínen a keréknyomokat kialakította. A New Holland T9.565-ös, 560 LE-s erőgép egy Gregoire Besson Eurocult 8 méteres munkaszélességű szántóföldi kultivátorral művelte a talajt, miközben a traktorra szerelt kijelző mutatta az éppen aktuális vonóerőt. A kiértékeléskor jól összevethető volt egy diagramon, hogy már az előbbiekben bemutatott, nagyobb felfekvő felületű gumiabroncs 5% szlip esetén 50%-kal, 10% szlipnél 37%-kal, míg 15% esetén is 29%-kal nagyobb vonóerő kifejtésére képes. Így azonos sebesség mellett például 6 m-es munkagép helyett 8 m-eset használhatunk, vagy 8 km/h-ról 10 km/h-ra növelhetjük a munkasebességet, ezáltal 25%-kal csökkenthetjük az azonos területen végzett munkaidőt.
A ladouxi bemutató utolsó előtti helyszíne jól szemléltette a különböző színű réteges kialakításnak köszönhetően, hogyan hatnak a talaj szerkezetére 1 m mélységig a különböző gumiabroncsok 4000 kg-os terhelései után, jelen esetben egy XeoBib 710/60R38 160D 0,8 bar-os és egy MultiBib 650/65R38 1657D 1,5 bar nyomású gumiköpeny esetén. A talajmegőrzés vizsgálataiban a MICHELIN együttműködik az angliai Harper Adams Egyetemmel, akinek egyik professzora szintén beszámolt vizsgálati eredményeiről és egy érdekes helyszíni kiselőadást tartott.
Aki úgy érezte, hogy még kevés ismeretet szerzett a gumiköpenyekről a szakmai előadások után, azoknak rögtönzött vezetési bemutatót tartott két tesztpilóta az egyik kanyargós pályán, ahol személyes élményeket élhetett át, aki be mert ülni a két BMW 335i típusú személygépkocsi valamelyikébe, melyeket MICHELIN Pilot Sport 3 225/45R18 91W gumiabroncsokkal szereltek fel. Néhol a fizika törvényeinek meghazudtolása jutott eszünkbe, és ahogy fogytak a körök, úgy csökkent a vállalkozó szellemű egyének száma is. Az első kör megtétele után, már nem is csodálkoztam ezen annyira, de azért beültem a másik pilóta mellé is.
A délutáni gyakorlati próba
A következő nap már a spanyolországi Valladolid-ban ébresztett bennünket, ahol a MICHELIN egyik gyárát látogattuk meg. Itt a személyautó abroncsok mellett mezőgazdasági gumiköpenyek is készülnek. Mivel nem jártam még ilyen üzemben nagy érdeklődéssel szemléltem a folyamatokat, ahogy a kaucsukból és a hozzáadott adalékokból a különböző eljárásokon keresztül elkészül a gumiabroncs. Ami nagyon fontos és vendéglátóink többször is kiemelték, hogy minden egyes darabot minőségi ellenőrzésnek vetnek alá, és a legkisebb hiba, eltérés esetén is kivonják, már nem kerülhet a raktárba, az értékesítendők közé.
Nagyon szemléletes és érdekes két napot tölthettünk el vendéglátóink jóvoltából, bepillantást nyerve a gumigyártás és fejlesztés titkos fellegvárába.
Minőség-ellenőrzés, azaz a minőség mindenek felett
A rendezvényen készült fotók a www.agraragazat.hu galériájában megtekinthetőek.