fbpx

A Bio-Fungi Kft. telephely avatója nemzetközi konferenciával

Írta: Szerkesztőség - 2013 november 12.

 

 

A hazánkban egyedülálló, holland technológiával készült gombaházat idén tavasztól üzemeltetik. A bővítéssel a korábbi nyolc gombatermesztő helyiség mellé négy új épült a gombafarmon belül, és kialakítottak hűtő-, csomagoló- és a szállítmányozást kiszolgáló egységeket.

A cég ezáltal termelése kapacitását 50%-kal növelte, a dolgozói létszámot pedig 30 fővel bővítette.

A termelőüzem létrehozása 900 millió forintba került, amelyhez 300 millió forint támogatást kaptak, a komposztáló üzemmel együtt pedig 2,2 milliárd forintos bővítésről van szó.

A gombatermesztés fenntarthatósága Közép-Kelet-Európában című kétnapos kongresszus internacionális hangulatban telt.

Több mint 10 ország képviseltette magát, így Horvátországból, Romániából és Boszniából érkeztek partnerek, de jelen voltak az iparág képviselői is, mások mellett Hollandiából, Lengyelországból és Németországból.

Czerván György megnyitójában kitért Magyarország gombaágazatában elérendő célokra, a tervezett 60 gombatermesztő farm létesítését, 100 gombakomposzt-előállító és hőkezelő egység felépítését, 15 ezer tonnányi gombakonzerv készítésére képes feldolgozói kapacitás létesítését említette.

Az ágazat tervezett bevétel-növekedéséből 50 százalékot exportból remélnek, amely a célok elérése esetén 5 ezer új munkahely megteremtését is biztosítaná, illetve fejleszteni kívánják a gombatermesztő szakemberképzést.

A jelenleg három helyen folyó felsőfokú képzés mellett szeretnék elindítani a szakmunkás-, illetve a középfokú képzést is.

 

 

 

 

Mutsy Árpád, a cég ügyvezető igazgatója azzal kezdte mondandóját, hogy nem titkolt céljuk a konferenciával, amit immár nyolcadik éve szerveznek, hogy a Bio-Fungi Kft. hosszútávon egy közép-kelet európai összefogással erős regionális gombaipart alakítson ki.

 

A gombatermesztést meghatározó globális tényezők

Miközben a világ lakossága növekszik, addig Európa lakossága csökken, ez a jövőbeni üzleti partnerek illetve a fogyasztók szempontjából fontos momentum, mivel a kitűzött célok elérése szempontjából a demográfiai adatok befolyásolják a cégek üzletpolitikáját.

A két legnagyobb európai vezető Lengyelország és Hollandia, akik több mint a 40%-át állítják elő a kontinens gombatermelésének.

Az európai gombaipar alakulásának erőssége az alacsony termelési költség és a kevés fogyasztás.

Ez utóbbi bár negatívumként hangzik, mégis előnyt jelent, hiszen a kevesebb mindig növelhető.

E kontinensen vannak az elérhető legmodernebb technológiák, a termelési újdonságok bevezetése pedig gazdasági fejlődést eredményez.

Közép-Kelet-Európában olcsóbbra jön ki a szedési költség, mint például Hollandiában, ami szintén előny.

Ezenkívül egy relatív egységes nagy piac és sok, jó gombafajta áll rendelkezésünkre.

 

 

 

 

Hátrányként jelentkezik, hogy túl sok termelő ország van Európában, és országonként óriásiak az eltérések például a piac nagyságát, vagy a diszkont láncok működési elvét nézve.

Ami a legnagyobb problémát jelenti a gombaiparban, hogy az ágazatnak európai szinten nincs átfogó marketing stratégiája.

 

Alázat nélkül nincs jövő

A Bio-Fungi Kft. mára az év 365 napján tud gombát előállítani.

Ez a termék, sajnos a kommunikációs marketing hiányában, nem épül be megfelelő mértékben a köztudatba.

E téren gyerekcipőben járunk, hazánkban alig propagálják a gombát, mint egészséges táplálékot.

Pedig ez nagyon fontos lenne, hiszen fogyasztása kevés kalóriabevitellel jár, mégis tápláló étel.

Gazdag B1-, B2- és E vitaminokban, ráadásul kiváló D vitamin forrás.

A Bio-Fungi Kft. célkitűzése, üzleti stratégiája, hogy közelebb kerüljön a fogyasztókhoz, átláthatóbbá tegyék számukra a gombavilágot és a technológiát.

Fókuszálnak a minőségre és beruháznak az emberekbe, a cégen belül fontosnak tartják a munkatársak szakmai fejlődését is, minden téren a kiválóságra törekednek.

A technológiai fejlesztéseik révén az elmúlt 10 évben egyedülállóan bizonyítottak a régióban.

Ám mindez kevésnek bizonyulna, ha az emberben nem lenne alázat a szakma iránt.

Végezetül érdemes megemlíteni, hogy felismerve a felelősséget, egy nemes cél mellett is letette voksát a Bio Fungi Kft. – hangsúlyozta Mutsy Árpád.

„Go pink!” Ezzel a szlogennel indult világ körüli útjára az a kezdeményezés, amely a pink színnel hívja fel a figyelmet a mellrák megelőzés fontosságára.

Október az emlőrák elleni küzdelem hónapja világszerte.

A Bio-Fungi Kft. egész október hónapban kettő hazai áruházláncban árusított minden eladott rózsaszín tálcás gomba után 5-10 Ft támogatást ad a Magyar Rákellenes Ligának, ezzel segítve munkájukat.

Így a fogyasztók nem csak egészséges termékhez jutnak, hanem tudatosan jótékonykodnak.

A végső konklúzió, hogy a magyar gombatermesztők felismerjék a gépesítés és a folyamatos fejlesztés szükségességét és fontosságát, hogy minden család asztalára kerülhessen ebből a táplálkozási kultúránkban még nem eléggé elterjedt egészséges ételből.