A traktormárkák megítélése az európai gépkereskedők szempontjából 2019-ben

A CLIMMAR, azaz az Európai Mezőgazdasági Gépkereskedők Szövetsége 2011 óta több országra kiterjedően felmérést készít a gépkereskedők körében annak annak megállapítására, milyen mértékben elégedettek a velük kapcsolatban álló traktorgyártók tevékenységével és szolgáltatásaikkal.

A 2019-es felmérés eredményeiből megállapítható, hogy a válaszadók fokozott aktivitása mellett, az egyes traktormárkák esetében jelentős rangsorbéli elmozdulás tapasztalható, s a vezető mezőgépmárkák elégedettségi mutatójának átlagértéke a korábbi évhez viszonyítva tovább emelkedett.

Íme, az értékelés szempontjai!

A 2019-ben a traktorforgalmazók márkaelégedettségi indexének – azaz a DSI (Dealer Satisfaction Index) – meghatározása ezúttal is tíz országra (Ausztria, Belgium, Egyesült Királyság, Dánia, Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország), valamint 10 európai vezető mezőgép márkára terjedt ki. (Case IH, Claas, Deutz, Fendt, John Deere, Kubota, Massey-Ferguson, New Holland, Same és Valtra).

Az elmúlt évben bevezetett új adatszolgáltatói elektronikus rendszer némi ingadozást eredményezett a válaszadók számát illetően, azonban ezévtől jelentősen nőtt a megválaszolt kérdőívek száma. Egyes márkák esetében, mint a Deutz, a Same és a Massey-Ferguson ez a növekmény több mint 50%-os mértékű volt. Mindez fontos, hiszen a válaszadók magas száma segíti az értékelés eredményességét, valamint a felmérés hitelességét is szavatolja. Az összesen 1.077 darab kitöltött kérdőívből a legtöbb, 175 darab, minősítés a Deutz márkával kapcsolatosan érkezett, legkevesebb választ, 75-75 darabot, pedig a Same és a Kubota dílerek szolgáltattak.

  1. ábra. A gépkereskedők egyes márkákra vonatkozó elégedettségi indexe (Forrás: CLIMMAR)

Az értékelés főbb szakterületei: a márkaimázs; a márkához kapcsolódó marketing; a márkavédelem az utángyártott alkatrészekkel szemben; az értékesítés utáni szerviztevékenységgel kapcsolatos gyártói magatartás; az informatikai szolgáltatások színvonala; a gyártó hozzájárulásának mértéke a forgalmazók reklámköltségeihez; a különböző elszámolási konstrukciók, illetve a szállítások pontossága; a gyártó által szervezett tréningprogramok színvonala; a menedzsment, illetve a gyártó stratégiájának realitása és annak kommunikációja; a gyártói-vevői kapcsolattartás minősége; a jövedelmezőséghez való hozzájárulás; a szállítók szolgálatkészsége a gyenge pontok kijavításában; a pénzügyi finanszírozásban nyújtott segítség; és a lopásvédelmi megoldások.

Kiegyenlített középmezőny

A CLIMMAR a válaszok kiértékelését követően a kereskedők összesített elégedettségi indexe alapján rangsorolja az egyes márkákat (1. ábra).


1. ábra. A gépkereskedők egyes márkára vonatkozó elégedettségi indexe (Forrás: CLIMMAR)

Az összesített kereskedői elégedettségi mutatóban, ismét a Fendt került a vezető helyre, kissé megelőzve a Kubotát, amellyel az elmúlt évben fej-fej mellett birtokolják az első helyet. A harmadik hely ez évben a John Deere-é, aki egyet javított pozícióján. Azonban az igazán nagy meglepetés a Same, amely a tavalyi sereghajtóból közvetlenül a negyedik helyre „ugrott fel”. Hozzá hasonlóan a Deutz is jelentősen javította rangsorbéli helyzetét, és az előző évi kilencedik helyről feljött az ötödikre. A Claas változatlanul a hatodik helyet foglalja el a sorban. Hetedik a négy pozíciót veszített Valtra. Nyolcadik a három hellyel lejjebb kerülő Case IH. A sort ezúttal a Massey-Ferguson, és a szintén három helyet rontott New Holland zárja.

A traktormárkák kumulált minősítő pontszámának változása 2018 és 2019 között (Forrás: CLIMMAR)

Az ez évi DSI felmérés alapján megállapítható, míg az elmúlt évben a vezető márkák között alakult ki holtverseny, addig ez évben a középmezőny tűnik kiegyenlítettnek.

A vezető mezőgépmárkák elégedettségi mutatójának összesített értéke az előző évekhez viszonyítva tovább javult, így az ezévi átlag 13,1 pont. A kapott pontszámokat illetően, a maximálisan adható 18 pontból a Fendt 14,4 pontot tudhat magáénak, amely mintegy 80%-os minősítést jelent, a New Holland pedig 11,9-et, amely megközelítőleg 65%-kal tesz ki. Jól látható, hogy a vezető és a sort záró márka között a különbség 2,5 pont, amely eltérés 1,6 ponttal csökkent az elmúlt évhez viszonyítva. Mindez azt jelzi, hogy a piaci szereplők körében kiélezett versenynek lehetünk tanúi, illetve a szolgáltatás színvonalában alig érezhető eltérések tapasztalhatók csupán.


A traktormárkák kumulált minősítő pontszámának változása 2011 és 2019 között (Forrás: CLIMMAR)

A CLIMMAR-nak hazánkból a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetsége (MEGFOSZ) is tagja, továbbá a CLIMMAR Statisztikai Bizottságának aktív közreműködője. Ennek eredményeként 2018-tól a magyar gépforgalmazók adatszolgáltatásukkal segítik a traktorforgalmazók márkaelégedettsége indexének (DSI) megbízhatóbb alapokra helyezését, illetve a széleskörűbb adatszolgáltatást.

Dr. Magó László
SZIE Gépészmérnöki Kar
Anyagmozgatás Gépei és Logisztika Tanszék
Gödöllő

 

 

 

CLIMMAR erőgép MEGFOSZ traktor