Aki magyar, megtanulja, hogy használt autót csak alapos előélet- és kilométeróra-ellenőrzés után vásároljon. A traktorral sincs másként. Az utóbbi évek logisztikai-gazdasági nehézségei felértékelik a használt gépeket sok gazdaság szemében, de a nem új eszközök vásárlásánál pár dolgot érdemes szem előtt tartatni.
Ha drágul az új gép…
A használt traktor elsősorban kiegészítő vagy kényszermegoldásként merül fel a gazdaságokban. Ahol nem „teljesállású” munkára kell egy erőgép, ott egy használt vontató is megteszi. Ha pedig túl drága egy vadiúj darab, akkor megfelelő átmeneti kisegítő beruházás lehet. Az utóbbi években a Covid és az orosz háború megnövelte a költségeket: az új univerzális traktorok piacán például a prémium gyártóknál előfordul a lóerőnkénti 400 ezer forintos vételár is. Jelenleg ugyan kisebb az ellátási bizonytalanság, mint 2021-22-ben, de most még a pályázatok hiánya is várakozásra, így kényszerdöntésekre sarkallhatja a gazdák egy részét.
Óratekergetés és szövetellenőrzés
Ám használttraktor-vásárlásnál is a legelső szabály: érdemes kapcsolatba lépni az előző tulajdonossal, üzemeltetővel. Ő adhat információt a gép műszaki előéletéről: szervizkönyv, javítási naplók, számlák, tanúsítványok. A gépkereskedők egyre gyakrabban adják ki a kontaktokat, lassan már itthon is a normális ügymenet része lesz a gép leinformálhatósága. Mivel továbbá a használtautó-piachoz hasonlóan a traktoroknál is fennáll az óratekergetés veszélye, érdemes a Jármű Szolgáltatási Platform szolgáltatásait is igénybe venni. Továbbá szemrevételezni a kiválasztott erőgépet alaposan. Lehet kozmetikázni ezt-azt, de a fülke ülésszöveteinek, a pedálok gumiborításának kopottsága árulkodó lesz.
Mi a jó vétel?
Egy jó vétel nem elsősorban a legalacsonyabb árat jelenti. Aki jól becélozza, mire is van pontosan szüksége, máris előrébb van egy fontos lépéssel. Mire kell a gép, mennyit fog dolgozni, kell/lehet-e bele robotkormányt szerelni? Van-e szervizháttere idehaza, milyen fenntartási költségekkel kell számolni? Ezek után már csak a hitel- és lízingkonstrukciók táján kell körülnézni. Ebben és a megbízhatóságban egyébként a legnagyobb szolgálatot azok a kereskedések tehetik, amelyek újgép-eladásokkal foglalkoznak. Ellenőrizhetőség, felelősség, szervizhálózat, műszaki áttekintés terén ezek adhatják a legnagyobb biztonságot.
Hideg motor, meleg motor
Ha mindez rendben, sor kerülhet a személyes szemlére. Ezt ugyanúgy nem érdemes elkapkodni, elnagyolni, mint az előző adminisztratív és eredetvizsgálati szempontokat. Személyes megtekintésnél a részben már említetteken túl elsőként a javasolt a motorblokk megtapintása kézzel. Az előmelegített motor arra utalhat, hogy hidegen az indítás nehézkes, vagyis a motor nincs kifogástalan állapotban. Ha ezen túl vagyunk, és még bízunk az eladóban/a gépben, akkor fontos, hogy a próbakör idején kivárjuk, elérjük a teljes üzem-meleg hőmérsékletet a motorban: számos rendellenesség, hiba csak üzem-meleg állapotban produkál érzékelhető tünetet! Ha a próbakör alatt, után sem nem látunk olajfolyást, -szivárgást a motornál, erőátviteli elemeknél, hajtott mellső tengelynél, véglehajtásoknál, kerékagyaknál, hidraulikus rendszernél, és ha nem hallunk semmilyen rendellenes zajt, akkor akár fordulhatunk is vissza, hogy aláírjuk a papírokat…
Egy érdekes leírás GÉPmax-ban, itt is olvasható a témában.