fbpx
540423

JAGUAR önjáró silózó fél évszázados sikerét ünnepeltük

Írta: Agrárágazat-2024/1. lapszám cikke - 2024 január 14.

Az önjáró silózók szegmensében a JAGUAR 60 SF 1973-as bevezetésével egy példátlan sikertörténet kezdődött. A silózó nemcsak hogy hamar világhírnévre tett szert, hanem világpiaci vezető pozíciót is szerzett, köszönhetően a szemroppantási technológiájának, a talajkímélő járószerkezetének és az alacsony életútköltségének.

A traktorhoz és a kombájnhoz hasonlóan az önjáró szecskázók is kulcsfontosságú gépek lettek. Ideális szecskahosszúságot és szemfeltárást, valamint kiváló teljesítményt és sokoldalúságot biztosítnak – legyen szó akár a tejelő szarvasmarhák és a hízómarhák számára kiváló minőségű takarmány, akár a biomassza betakarításáról. A CLAAS az elmúlt 50 év alatt már több mint 45 000 silózót gyártott, ami az önjáró szecskázógépek szegmensében egyedülálló – mondta el, a CLAAS önjáró szecskázógépek vezető alelnöke Harsewinkelben még ősszel, a születésnap apropóján.

Kezdetben a kombájntechnológia segítségével

Az 1970-es évektől kezdődően a kukoricatermesztés növekedése és a vontatottról az önjáró gépek irányába való elmozdulás az önjáró kombájnokra való fokozatos átállást eredményezte, amely szinte egyidejűleg zajlott Észak-Amerikában, Európában és az akkori keleti blokkban is.

A CLAAS 1973-ban lépett be ebbe a rendkívül ígéretes növekedési szegmensbe a JAGUAR 60 SF modellel, miután két forgalmazó már korábban, saját kezdeményezésre legyártotta az első prototípusokat. Az eladás számai úgy alakultak, hogy az első évben 33 darabot értékesítettek, míg a gyártás 1976-os befejezéséig 500 gép talált gazdára.Hamarosan világossá vált, hogy a felhasználók, elsősorban a bérvállalkozók, még nagyobb teljesítményű gépet szeretnének. A válasz 1975-ben érkezett meg a 80 SF formájában. A Bad Saulgau-i üzemben kifejlesztett új gép 213 lóerős volt, és három-négy soros kukoricaadapterrel, kifúvóval, valamint új automata kormányzási rendszerrel rendelkezett. Szintén újdonság volt, hogy a behordóegység és a szecskázóegység szétválaszthatóvá vált, ami nagyban megkönnyítette a karbantartási feladatokat.

Ahogy a trendteremtőből világpiaci vezető lett

Egy évtizeddel a JAGUAR 60 SF bevezetése után, 1983-ban óriási technológiai ugrást jelentett az új JAGUAR 600 modellsorozat megjelenése, amely új mércét állított fel a teljesítmény és a szecskaminőség, valamint a formatervezés terén. A legfontosabb újdonság a fémdetektor, a szemroppantó és a kifúvóventilátor volt. A legmodernebb Mercedes-Benz motorok nagy nyomatékot biztosítottak, alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett. A DOMINATOR kombájnoktól átvett és szilentblokkokra szerelt, lenyűgöző új fülke kiváló ergonómiával és hangszigeteléssel rendelkezett. Egy új menetkar biztosította több funkció vezérlését anélkül, hogy a kezelőnek át kellett volna helyeznie a jobb kezét. Az akár 300 lóerős motorteljesítmény lehetővé tette, hogy akár 6 soros kukoricaadaptereket is lehessen használni, ami a gép hatékonyságának további jelentős növekedését eredményezte. A teljes növények és a kukoricacső-zúzalék betakarításához egy új, több késes szecskázódob állt rendelkezésre, amelynek kései eltolt V alakban helyezkedtek el. A teljesen új JAGUAR 800-as modellsorozat 1994-es bevezetése szenzációs fejlesztés volt, majd a 880-as, a maga 481 lóerejével akkoriban a világ legerősebb önjáró szecskázója lett. Ennek eredményeként most először lehetett 8 sor kukoricát egyetlen silózóval betakarítani.

Időugrások

Ha ugrunk az időben, 2001-ben a JAGUAR 900 lett az első modell, amely átlépte a 600 lóerős teljesítményhatárt. Az új fülke a digitális terminállal és a modern multifunkciós kezelőkarral ismét a versenytársak előtt járt. Ezenfelül 2003-tól a JAGUAR SPEEDSTAR, amellett, hogy a maximális teljesítményt új csúcsra, 623 lóerőre emelte, az első olyan szecskázógép lett, amely 40 km/h-s közúti sebességgel való közlekedésre is engedélyt kapott.

2008 hozta el a következő kvantumugrást: a 980-as modellben egy akár 830 lóerő leadására is képes dupla motorrendszert mutattak be. Az új tervezésű, lapátformájú szecskázókésekkel szerelt V-MAX szecskázódob jobb szecskaminőséget, az új fülke nagyobb kényelmet, az intelligens DYNAMICPOWER motorvezérlő rendszer pedig akár 10%-os üzemanyag-megtakarítást jelentett. 2012-től az opcionális NIR-szenzoros folyamatos szárazanyagtartalom-mérés segítségével nemcsak a pontos, területspecifikus hozamdokumentáció vált elérhetővé, hanem akár más beltartalmi összetevők folyamatos mérése is lehetővé vált. Legalább ekkorát szólt, mikor 2019-ben bevezetésre került az ORBIS kukoricaadapterek új generációja, majd két évvel később a CEMOS automatikus funkciók debütálása a 900-asban, amely fejlesztések tovább növelték a harsewinkeli „nagy” silózó teljesítményét és hatékonyságát. Az elmúlt 50 év alatt a JAGUAR gépek átlépték az országhatárokat, sőt az óceánokat is, hogy Thaiföldön elefántfüvet vagy cukornádszalmát, Dél-Franciaországban pedig levendulát szecskázzanak. Ez az oka annak, hogy egyetlen más takarmánybetakarító gép sem marad ilyen sokáig használatban, és ez a magyarázat arra is, hogy egy használt JAGUAR önjáró silózónak soha nem kell sokáig várnia új tulajdonosára.

JAGUAR-történelem

  • 1973: A JAGUAR 60 SF bemutatása.
  • 1975: A Bad Saulgauban kifejlesztett JAGUAR 80 SF a V10-es dízelmotor 213 lóerejével új dimenzióba emeli a takarmánybetakarító gépeket.
  • 1977: Bemutatják a JAGUAR 70 SF-et.
  • 1983: Piacra lép a teljesen új JAGUAR 600-as.
  • 1989: Megjelenik a JAGUAR 600 S/SL/MEGA új fülkével, akár 354 lóerővel és még nagyobb összteljesítménnyel.
  • 1994: JAGUAR 800: keresztirányban beépített motorokkal, akár 481 lóerővel és először 8 soros kukoricaadapterrel. Ugyanebben az évben készül el a 10 000. JAGUAR, és kezdetét veszi a különleges fényezések hagyománya.
  • 1997: A JAGUAR FIELD SHUTTLE kombinálja a silózót egy gyűjtőtartályos felépítménnyel.
  • 1998: Elkészül a 15 000. JAGUAR, szenzációs, festékszóróval készült művészeti alkotással.
  • 2001: Modellváltás és új zászlóshajó a 605 lóerős JAGUAR 900 formájában.
  • 2003: Megjelenik a JAGUAR SPEEDSTAR: 40 km/h sebességű közúti közlekedésre engedélyezett.
  • 2004: Legyártják a 20 000. JAGUAR-t.
  • 2006: A JAGUAR 900 GREEN EYE bemutatása, akár 623 lóerővel.
  • 2008: A teljesen új JAGUAR 900 modellsorozat bevezetése DYNAMIC POWER és számos automatikus funkcióval.
  • 2009: A 25 000. JAGUAR egy JAGUAR 980-as, 830 lóerős dupla motorral.
  • 2011: Elkészül a 30 000. JAGUAR, különleges, fekete fényezéssel.
  • 2012: Az integrált NIR-szenzoros szárazanyagtartalom-mérés eredményeként sokkal pontosabb hozamadatok és akár beltartalmi adatok is mérhetők a silózón, például a nyershamu-, a nyersrost- és a cukortartalom.
  • 2014: A JAGUAR 800-as sorozat frissítése; nagyobb kényelem, nagyobb hatékonyság és nagyobb teljesítmény.
  • 2017: Az új generációs JAGUAR 900 fokozatmentesen szabályozható elülső adapterhajtással és új járószerkezettel rendelkezik.
  • 2019: Piacra dobják a JAGUAR 900 TERRA TRAC-et gumihevederekkel, amelyek egyedülálló fordulóvédelmi rendszerrel rendelkeznek, és ezzel egyidejűleg bevezetik a CEMOS AUTO PERFORMANCE-t a JAGUAR-hoz.
  • 2019: A 40 000. JAGUAR takarmánybetakarító elhagyja a harsewinkeli gyártóüzemet.
  • 2020: Az új ORBIS kukoricaadapterek kombinálják az akár 9,00 m-es munkaszélességet a mindössze 3,00 m-es szállítási szélességgel és automatikus védőponyvával: nagyobb biztonság az úton, és jelentősen csökkentett átállási idő.
  • 2022: Új GPS PILOT CEMIS 1200 bevezetése a JAGUAR-on az automatizált kormányzáshoz és a precíziós gazdálkodáshoz.

Összeállította: Sándor Ildikó