A logisztika miatt lesz nehéz éve a spanyol termelőknek?

Írta: Barna Ferenc - 2022 június 24.

Spanyolországban is drasztikusan emelkedtek a termelési költségek, ez hatással lesz a gyümölcsszezonra. Az ibériai ország teljes csemegeszőlő-termelésének körülbelül 60 százalékát exportálja, a logisztikai válság és annak következményei azonban az idei évet lényegesen módosíthatja.

Szőlő kosárban
Logisztikai problémák hátráltatják a spanyol szőlő exportját (Fotó: Pixabay)

Szállítási problémák emelik az árakat

Joaquin Gómez, az APOEXPA (Gyümölcsök, Étkezési szőlő és Egyéb Mezőgazdasági Termékek Termelő és Exportőr Egyesület) elnöke a The Grape Reporternek elmondta, hogy a szállítás bizonytalan és drága: „nem tudják garantálni, hogy a hajók időben megérkeznek, valamint a hűtött konténerek nagyon drágák”.

A logisztikai válság áremelkedést okozott, ami Spanyolországot is érintette, külön problémaként említette az Ukrajna közelében fekvő európai országokat, mivel a háború következtében a szállítás sokkal nehezebbé és drágábbá vált.

Mindennek következmény a magasabb gyümölcsárak, jelen esetben ez a szőlőárak emelkedésében nyilvánul meg, az előrejelzések szerint a termelési költségek 20 százalékkal lesznek magasabbak, mint tavaly – olvasható az elnök nyilatkozatában.

Az APOXEPA elnöke szerint a probléma gyökere Európán kívül van, számos országban az alkalmazható konténerek száma alacsony, így elérhetőségük korlátozott. A szállítmányozó cégek a szerződésben foglalt határidőket esetenként túllépik, pedig ez – az olyan romlandó terméknél, mint a szőlő – végzetes hiba.

A 2022-es spanyol csemegeszőlő szezonra 200 000 tonna exportot prognosztizálnak

Az idei spanyol csemegeszőlő szezon június végén kezdődik, „egy héttel később, mint tavaly” – mondta a nyilatkozó egyedületi elnök.

„A szezont nagyban befolyásolja az időjárás, például, ha száraz időszakunk van, akkor a szezon november végéig, vagy december elejéig tart. … Tavaly Spanyolország 190 ezer tonna csemegeszőlőt exportált. Idén jó minőségű termésünk van, így reméljük, hogy elérjük a 200 000 tonnát.”

A termőföld területet már nem növelnek, de jellemző, minden évben egy kicsit több termésmennyiség. Ezt a fajták nemesítésével érik el, mely egyben a minőséget is javítják.

A könnyen termeszthető, betegségeknek ellenálló, jó ízű és a tetszetős színű fajtákat részesítik előnyben.

Arra számítanak, hogy a fogyasztás jobb lesz, mint a járvány idején

Az idei és a korábbi szezonok közötti különbségek a megemelkedett termelési költségek. Azonban reménykednek abban, hogy ezt tudja ellensúlyozni az, hogy globálisan újra beindul a turizmus, így a vendéglátásban nagyobb lesz a fogyasztás.

Export kapcsán fő célország az Egyesült Királyság, Németország és az európai közösség többi része, valamint a távolabbi országok, például Dél-Afrika.

Új piac lehet Thaiföld áll készenlétben, innen a hatósági ellenőrök jóváhagyását várják, remélhetőleg ennek engedélyezési részét le tudják futtatni még a nyár vége előtt. A sikerhez azonban kell még a megfelelő logisztikai háttér és a tökéletes szállítási megoldás.

A pandémia hatásai a munkaerőre

A COVID-19 világjárvány sok országban munkaerőhiányt váltott ki, ez keményen érintette a spanyol mezőgazdaságot is. Most úgy néz ki, hogy tudják kezelni a járványt, és ezen a téren is kezd normalizálódni a helyzet, és a korábbi évek jellemzői rétnek vissza.

Egyelőre leküzdötte a szektor a munkaerőhiányt, azonban felismerte, hogy erre folyamatosan figyelni kell, és szükség esetén be kell avatkozni.

A spanyol gazdák kénytelenek külföldi munkaerőt alkalmazni idénymunkára, vagyis miután elvégezték a munkájukat, visszatérnek származási országukba.

Forrás: FreshFruitPortal
Összeállította: Barna Ferenc