A tavalyi évben valami egészen különös történt a mezőgazdasági gépek piacán. Már a nyáron lefékeződött a lendület, ráadásul kifutott az NHP is – aztán jött egy meglepetés.
Bíztatóan indult, aztán jöttek a meglepetések
Az utóbbi években már meg sem lepődtünk azon, hogy minden összesítés az új mezőgépek és az alkatrészek forgalmának növekedését hozta. 2017 óta már minden esztendőben 200 milliárd feletti számokat produkált a mezőgazdaságigép- és alkatrészpiac, ami 2020-ban már meghaladta a negyedbilliót (pontosan a 256 milliárdot) is. A tavalyi, covidos 2021-es év bíztatóan indult, de a második negyedév végére lefékeződött a lendület. Nem tett jót a géppiacnak a Növekedési Hitelprogram (NHP) kivezetése sem. Aztán viszont fordulat állt be, és úgy megélénkült a forgalom, hogy az év végére minden korábbit felülmúló eredmények születtek mind a mezőgazdasági gépek, mind az alkatrészek piacán. A végösszeg elképesztő, meghaladja a 304 milliárd forintot.
Kevesebbet sokkal többért
Az ugyan továbbra is igaz, hogy darabra kevesebbet vásárolnak a magyar gazdák, de értékre persze többet költenek. A gazdaságok szűken 233 milliárd forintért vásároltak új mezőgazdasági gépeket és eszközöket 2021-ben a gépparkjuk megújítására. Ez a forgalom, a néhány területen történt mennyiségi visszaesés ellenére, 21 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi eladásokat. A gazdálkodók 72 milliárd forintot fordítottak alkatrészekre, ami 14 százalékos növekedés a bázisidőszakhoz képest. Érdekes tehát, hogy az alkatrész-értékesítés több mint fele (56%) a második és a harmadik negyedévre esett.
A legtöbbet az erőgépekhez csatlakozó gépekre költötték a gazdák, a második nagy kategória természetesen a traktoroké, majd a vásárlási listán az egyéb mezőgépek és a kombájnok szerepelnek.
EU, állam, árak
A szép eredményekben nyilván döntő szerepe van az Európai Uniótól kapott támogatásoknak és az állami pályázati forrásoknak. Az NHP program lezárulását követően 2021. szeptemberben új támogatott hitel- és lízingkonstrukciók jelentek meg, de kedvező beruházási környezetet teremtettek a kialakult terményárak is. Az Agrárközgazdasági Kutatóintézet ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a jövőbeli kilátásokban nagy szerepük lesz a szállítási, gyártási és alkatrészellátási nehézségeknek. Az alkatrészek és az új gépek beszerzési ideje lényegesen hosszabb, új gépek esetében akár 12 hónapra is elhúzódhat, így bizonyos gépek beszerzésénél a gyártók szállítási képessége jelentheti a jövőben a korlátokat.
Fotók: Illusztráció (Horizont Média/archív; Kohout Zoltrán)