Lassan, de folyamatosan nő a hazai halfogyasztás; a nehézségek ellenére van elég hal, és mindenki megtalálja a karácsonyi asztalra valót – mondta Nagy István agrárminiszter a halfogyasztást népszerűsítő sajtótájékoztatón, a budapesti Központi Vásárcsarnokban.
A karácsonyi időszak meghatározó a hazai halfogyasztásban
Becslések szerint a haltermelők ekkor értékesítik a tejes éves étkezési mennyiség 40 százalékát, egyes nagy haltermelők esetében pedig akár az éves forgalom 60-70 százalékát is kiteszi a karácsonyi haleladás.
A miniszter kifejtette, hogy az elmúlt időszakban az agrárium és benne a halgazdálkodás rendkívüli kihívásokkal szembesült. A járvány mellett az aszályhelyzet és az orosz-ukrán konfliktus, valamint a brüsszeli szankciók következményeivel is meg kellett küzdeniük.
A haltermelők többsége okosan, „jó gazda módjára” optimalizálta a termelést a mostoha körülmények között: egyes tavakat fel sem töltöttek, a nem teljesen feltölthetőket pedig kisebb egyedsűrűséggel népesítettek be. Ennek következménye, hogy csökkent a megtermelt hal mennyisége, de a termelők minimalizálni tudták az elkerülhetetlen veszteségeiket.
Nagy István elmondta, hogy korlátozták az export mennyiségét, így mégis lesz elég magyar hal az ünnepekre.
Még mindig kevés halat eszünk
Az agrárminiszter kitért arra is, hogy a kormányzati és ágazati promóciókkal, és az ágazatot támogató kormányzati intézkedéseknek köszönhetően az egy főre jutó halfogyasztás az elmúlt években folyamatosan nőtt.
Ismertetése szerint ez az érték 2013-ban, a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) indulásakor a jelenlegi módszerrel számítva 5,4 kilogrammot tett ki, 2021-re már 6,5 kilogrammra emelkedett, ami 20 százalékos növekedés. A számok ugyan attraktívak, európai összevetésben azonban a magyar halfogyasztás továbbra is alacsony.
Nagy István a halfogyasztás növelését stratégai célnak nevezte, amelynek eléréséhez jelentős támogatásban részesül a hazai akvakultúra-ágazat. A MAHOP keretében a 2013-2020-as időszakban a halfogyasztást népszerűsítő kampányra 960 millió forint jutott, a most induló MAHOP Pluszon belül pedig 700 millió forint a halmarketing tervezett kerete.
Ezzel együtt jelentős figyelmet szenteltek a halhús minőségének, a minőségi termékek elismerésének. 2020-ban és 2021-ben négy magyar haltermék – a Szilvásváradi pisztráng, az Akasztói szikiponty, a Balatoni hal és a Szegedi tükörponty – európai földrajziárujelző-oltalmat kapott, idén pedig a Balatoni hal önálló márkaként jelent meg a hazai piacon.
A ponty a népszerű
A hazai haltermelésen és az itthon termelt halak fogyasztásán belül a ponty a meghatározó faj, a második az afrikai harcsa.
Kiemelte a miniszter az intenzív haltermelés gyors térnyerését: míg 2013-ban ennek részaránya 15 százalék volt, mára 24 százalékra nőtt. Az intenzív akvakultúrában termelt étkezési hal 94 százalékát az afrikai harcsa teszi ki: e faj termelése 2013-óta megduplázódott, 2050 tonnáról 4108 tonnára. Jelenleg ezzel Magyarország még mindig az EU legnagyobb afrikaiharcsa-termelője.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy a hazai halakat vásárlók hozzájárulnak az ágazat megmaradásához, amely az ország számos területén fontos szerepet tölt be a vidéki népesség foglalkoztatásában is.
A tervek között a mezőgazdasági tárca vezetője kiemelte, hogy idén elfogadták a Nemzeti Akvakultúra Stratégiai Tervet, amely 2030-ig fogalmazza meg az ágazat fejlesztését célzó feladatokat. A terv részeként növelni tervezik a kisüzemi halgazdaságok termelőkapacitását, fejlesztik az alkalmazott termelési technológiát, a feldolgozást, és bővítenék a haltermékek kínálatát.
Forrás: MTI