Talán kevesen tudják, hogy a szarvasmarha-takarmányozás kapcsán jól ismert német Strautmann-gépek magyar hozzáadott értéket is tartalmaznak. A „sztoriról”, a kulisszatitkokról és a magyar piacon nemrégiben debütáló, legújabb Verti-Mix takarmánykeverő kocsiról beszélgettünk Keller Károly értékesítési igazgatóval.
A német gépgyártó családok többnyire egy szerelőműhely kialakításával, egy saját problémát megoldó gép megépítésével indultak el. De Strautmannéknál a szarvasmarhatartás vagy a gépgyártás volt előbb?
– A megfelelő takarmány előállítása volt a Strautmann család kiindulási ötlete, még a ’60-as évek elején, ami egy rendfelszedő kocsi tervezésével és gyártásával indult a környékbeli marhatenyésztők számára. Nagy lépésnek számított 1988-ban, mikor bemutatták a spirális szeletelőrotorral felszerelt Super Vitesse rendfelszedő kocsijukat is, amiből mára 6-féle modellcsaláddal vannak jelen a piacon. Azóta pedig eltelt 66 év, már a negyedik generáció vezeti a vállalkozást, a gyártócsarnokok kinőtték a németországi Bad Laer régiót (sőt, az országot is), elindult világkörüli hódító útjára a Strautmann-gépgyártás, de egyvalami nem változott: a fókusz a szarvasmarha-tenyésztés kiszolgálása maradt; viszont kizárólag gépész oldalról.
A szarvasmarha-tenyésztés sarkalatos pontja a takarmányozás, ezt ezek szerint a gépészek is tudják. Mi a legnagyobb kihívás a technológiában?
– A homogén takarmány biztosítása. Magasabb tejhozamot ugyanis akkor tudunk elérni, ha a takarmányunk homogén, és az állat már nem válogat tovább. Ráadásul gépesítéskor figyelembe kell venni a már meglévő tartástechnológia feltételeit ugyanúgy, mint az állatlétszámot. A vertikális keverőcsigás vontatott Verti-Mix takarmánykeverő- és kiosztókocsikkal 1994-ben, míg az első önjáró takarmánykeverővel 1996-ban debütált a Strautmann.
A vertikális keverőcsigák beépítésével (a hagyományos horizontáliskeverőcsigás rendszerrel szemben) nem roncsolódik a takarmány, maximálisan megőrzi a struktúráját, a gép nem tömöríti a keverés során, így ideálisan laza keveréket hoz létre. Majd a gyorsan elkészült nagy mennyiségű takarmánykeveréket többféleképpen lehet kiosztani, ráadásul a gépek vonóerőigénye is alacsonyabb. A Strautmann saját fejlesztése az új IMS keverőcsiga is, amely elődjéhez képest 8%-kal kisebb hajtási energiát igényel, és egyedi késállítási lehetőséget biztosít minden takarmányféleséghez.
A saját fejlesztésű IMS keverőcsigánk rugalmas késbeállítása az összes takarmánykomponenshez alkalmazkodik. A lépcsős kialakítású csigalevelek pedig ellenáramoltatják és forgatják a takarmányt, ez biztosítja a homogén keveréket energia- takarékos, rövid keverési idővel. A 20 mm vastag, nagy teherbírású keverőcsigától így akár 50%-kal hosszabb élettartamot várnak a tervezők. Mivel így tökéletesen homogén TMR készül, a gyors keveredés mellett a működtetés kis idő- és energiaszükségletű, ami további időt és pénzt takarít meg. A késekhez pedig „INNODUR” rozsdamentes acél kopóelem, élvédő és mágneses fémszeparátor is rendelhető, a standard késkészlet mellé pedig igény esetén bálabontót is adunk.
Ahány hely, annyi szokás, de a szarvasmarhatelepek pláne különbözőek, nincs két azonos technológia. Mennyire kell itt specialistának lenni?
– Minden termelőt ismerünk, a megrendelést részletes helyszínbejárás, technológiai elemzés előzi meg annak érdekében, hogy minden opció pontosan kihasználható legyen. 1 m3 űrtartalom napi egyszeri etetéssel számolva 6-8 tehén takarmány-előállítására képes – miközben napi kétszeri etetéssel, oldalfaltoldással vagy nagyobb tartályméret választásával az állatlétszám növekedéséhez is gyorsan lehet alkalmazkodni. A 7,5–45 m3-es kiosztókocsik kiszóródásgátló kerettel ellátott, kúp formájú tartályai 17 fokos tartályszöggel rendelkeznek, melyek kétféle (180 és 360 mm) magasságú oldalfalbővítéssel is kiegészíthetők, hisz a Strautmann-gépek tervezésekor a gazdaságok fejlesztésére, növekedésére is gondolnak. A szabadalmaztatott oldalfal-magasítással a teljesítmény természetesen megnövekszik, de már eredetileg olyan keverőcsigát építenek be minden kocsiba, hogy a lehetséges maximális teljesítményt is bírja.
A tejhozam maximalizálásában a takarmány-összetételnek jut a legnagyobb szerep. A keverési arányok pontos betartását a PTM mérlegrendszer beépítésével segítjük, itt is több változatból lehet rendelni. Emellett a kiosztókocsik vezérlése is többféle felszereltségben rendelhető, az egyszerű hidraulikus, illetve bowdenes változattól egészen az E-Control-ig. Emellett a PTM mérlegrendszeren kívül más mérlegrendszerrel is elérhetőek a kiosztókocsik. A már meglévő etetési módszerhez alkalmazkodva a Verti-Mix kocsik oldalsó és hátsó kidobónyílással, hidraulikusan felhajtható vagy egy irányba kitolható kiosztószalagokkal is rendelhetőek, sőt, állítható szórásirányú szalmakifúvó toronnyal is, amellyel akár 18–20 méteres szélességben tud a kezelő almozni. Ha a karámkialakítás megkívánja, almozóhengerrel is felszerelhetjük a kiosztószalagokat, a Verti-Mix 1251-es típusú, nemrégiben debütált kiosztókocsink mechanikus meghajtású szalmafúvóval van felszerelve, amely almozás során akár az említett távolságra is képes az alomanyagot kijuttatni az istállóban.
Számtalan variáció, opcionális lehetőség, telephez, szinte állományhoz igazítva – ezt már látjuk. Hol van benne a magyar hozzáadott érték?
– A Strautmann a rendfelszedő kocsik, illetve takarmánykeverő-kiosztók mellett különféle mezőgazdasági pótkocsikat, silószállító kocsikat és szervestrágya-szórókat is kínál a gazdálkodóknak. Ezeket is értékesítjük idehaza, de a gyártásból is valóban kivesszük a részünket: 2015 óta a mátranováki és mátraterenyei üzemükben lakatosipari, hegesztett alkatrészek készülnek, többek között az alvázak is a magyar gyártásból kerülnek a fent említett takarmánykiosztókba.
Sándor Ildikó