fbpx

Maestro – precíz, strapabíró és gyors is

Írta: Agrárágazat.hu - Hirdetés - 2021 augusztus 10.

Az aratás már javában folyik: az eredmények jó közepesek, sőt, ahol a jég besegített az aratásba, ott természetesen átlag alattiak, és közben lassan elkezdődött a tavaszi szemenkénti vetőgépek értékesítési kampánya is. Így esténként, lazításként, lehet forgatni a mezőgazdasági prospektusokat, a gazdatársakkal beszélgetni és – habár még messze van, de – már készülni a tavaszra.

A kukorica és a szárazságot jobban bíró napraforgó vetésére az elmúlt néhány évben egyre jobban odafigyelnek a gazdák. A technika fejlődésével nagyobb sebesség mellett is precízebbek lettek a vetőgépek. Még mindig találni azonban józan eszű parasztot, aki inkább vet két nappal tovább, minthogy ellenkező esetben két héttel hamarább fejezné be az aratást. A gyors vetésnél a sebesség és a tőtávolság egyenletessége az egyik kérdés, a mélységtartás és az egyenletes kelés a másik.

 

Magfogó kerék
A magfogó kerék benyomja a magot a vetőbarázda aljába

 

Minél nagyobb sebességgel megyünk, a vetőgép annál jobban szeretne felúszni, kimászni a talajból. Annak érdekében, hogy nagy sebességek mellett is biztonságos legyen a mélységtartás, nagyobb csoroszlyanyomással kell dolgoznunk. A nagyobb csoroszlyanyomást a mélységtartó kerekek veszik fel, ami által a vetőbarázda falát és a vetőmag körzetét feleslegesen, nagyobb mértékben tömörítjük, mintha néhány km/h sebességgel lassabban vetnénk. A technika képes az alkalmazkodásra, ugyanis a Horsch Maestro vetőgépekben akár AutoForce (AF) automatikus csoroszlyanyomás-állítási lehetőség is van. Ez a rendszer azonban arra szolgál, hogy csak akkora nyomás kerüljön a vetőegységre, amellyel biztosítjuk a precíz mélységtartást, de a nagy sebességgel történő vetéshez muszáj megnövelni az alap csoroszlyanyomást, ellenben a vetőegység zötykölődni fog a talajon.

 

Hidraulikus csoroszlyanyomás munkahengere
A robusztus és stabil paralelogramma – hidraulikus csoroszlyanyomás munkahengerével

 

Minden a mag körül forog! Az elvetett magoknak olyan feltételeket szeretnénk biztosítani, hogy egyöntetűen keljenek, így tudjuk megcélozni a maximális terméspotenciál kiaknázását.

A kötöttebb talajokra például a mélységtartó kerékből a RID típust használjuk, amelyik a vetőtárcsa mellett kisebb átmérővel rendelkezik, így a nedves körülmények között a vetőtárcsa által amúgy is elkent vetőbarázda falát nem tömörítjük agyon. A kis gyökerek könnyebben áttörik a vetőbarázda falát, és könnyebben jutnak tápanyaghoz.

Egy másik egyszerű, de hasznos egység a lezáró tömörítőkerekeké. A kötött talajokon sokszor találkozunk azzal a jelenséggel, hogy a vetőbarázda nyitva marad, vagy amint elkezd száradni a talaj felszíne, szétnyílik a barázda, és látni benne a magokat. A körmös vagy a szögben állítható tömörítőkerekek ennek a nehézségnek a leküzdésében segédkeznek. A jó magtakarás, mag-föld kontaktus eredménye az egyöntetű kelés.

 

Vetőgép
Az ujjas tömörítőkerekek zárják a vetést

 

A Horsch mindig is a logisztika tökéletesítésének a híve volt. Így a Maestro vetőgépekben már a 8 soros változatnál is megtalálható a központi magtartályos változat is. A CX/CV (6 m munkaszélesség) vetőgépeknél ez 800 l, az SX/SVnél (9 m-től felfele) pedig 2200 l. A mikrotartályok is 300, illetve 400 literesek. A központi magtartály előnye, hogy csak egy helyre kell vetőmagot tankolni, és jóval többet tudunk egy tankolással magunkhoz venni, mintha soronként kb. 70 l-es tartályok lennének, valamint amikor a zsákokat kell szétosztani, akkor sincs gond, mert az egység az utolsó kilogramm vetőmagig az összes adagolóhoz szállít.

 

Maestro 12 CX
Logisztika – Maestro 12 CX központi tartályokkal

 

A legújabb MAESTRO család a precíz vetés mellett olyan intelligens és logikus megoldásokkal is rendelkezik, amelyek megtérítik a beléjük vetett bizalmat!

 

Szász Zoltán
+36-30/743-0302

Horsch