fbpx

Körégyűltek a gazdatársak is, és csak nézték…

Írta: Kohout Zoltán - 2017 szeptember 04.

A gyümölcstermelők élete nem a kényelemről szól: egész évben járják a hajnali piacokat akár tombol a kánikula, akár vág a januári szél, és közben ezerkilométereket vezetnek a termőhelytől az értékesítésig. Ha családi keretek között folyik is a gazdálkodás, a szállításban a fő szerep és a teher a sofőré, akinek a fárasztó műszakokban az egyik legfontosabb társa – az autó. Erre a kihívásra válaszol a Volkswagen a Crafter kisteherautóval. A megújult, világszerte nagy érdeklődést és sikert aratott modell egyik legelső magyarországi példányát Ádám Krisztián jánoshalmi gyümölcstermelő tesztelte le július első felében.

Akik tudják, mire van szükség

Krisztián és családja évtizedek óta több birtokon, összesen csaknem 30 hektáron termeszt gyümölcsöket a csonthéjasoktól az almafélékig – ő elsősorban az értékesítésért felel. Ismerik az ágazat minden nyűgét és örömét: a szeszélyes időjárástól az ingadozó piaci viszonyokon át a régiós konkurencia erősödéséig, ugyanakkor persze egyelőre jövedelmezően állítják elő az évi több tíz tonna terményt. Az Ádám-család több tagja is részt vesz a gazdálkodás kereskedelmi feladatiban, elsősorban a piacokon való folyamatos jelenlétben, ami, bizony, egész évben korán kelést, hosszú utazásokat, fárasztó és figyelmet igénylő teherautó-vezetést is magába foglal. Így aztán ha valaki, a tapasztalt gazdák tudják, milyennek kell lennie egy ilyen haszonjárműnek.

Amikor a komfort egyben védelem is

Azonnal megfogott benne az, hogy szinte teljes egészében a személyautók vezetési élményét nyújtja a Crafter. A feleségem nem vezet teherautót, de ezt még ő is kipróbálta, és rögtön megszerette! Ez azért fontos, mert az éjszakai-hajnali szállítások, a sok-sok kilométer során a kényelem nekünk nem passzió, hanem a biztonságot szolgálja – mondja Ádám Krisztián, aki a Volkswagen Haszonjárművek jóvoltából július első felében egy sűrű héten át tesztelte az új Craftert. A biztonság több ponton is visszatért Krisztián tapasztalatai között.

– Óriási segítség a biztonságos vezetésben a sávtartórendszer, a városi vészfék-funkció és különösen

a kifogástalan nyelvezetű magyar vezetőasszisztens program, ami nemcsak biztonsági, hanem nívós vezetéstechnikai, üzemanyag-gazdálkodási tanácsokkal is folyamatosan ellátja a vezetőt! A nagybanin és a kisebb piacon is sűrű forgalomban, parkolókban manőverezve nagy segítség a körkörös parkolóradar-rendszer, sőt, a Crafter képes az utánfutóval érkező teherautó-sofőröknek is segíteni a balesetmentes parkolásban! Nagyszerű ez a kocsi – toldja meg Krisztián.

Kevés is elég a sokhoz

A gyümölcstermesztő meglepetten látta, hogy a 2000 köbcentis, roppant erős (177 lóerős, 410 Nm-es) Crafter fogyasztásban is nemcsak tartotta, hanem még jobban is teljesítette a fogyasztási normát: barackkal és szilvával alaposan megrakodva sem „szomjazott” többre 10,5-11 liternél, üresen pedig még országúti viszonyok közt sem kért többet 8 liternél.

Miközben Krisztián erről beszél, folyamatosan gyülekezik körülöttünk a kiskunhalasi piacra érkező többi őstermelő. Aktívan érdeklődnek a látványra is szembeszökő, elegáns, erőt és hatalmas befogadóképességet sugárzó Crafter iránt. Készségesen mutatja nekik a kisteherautó műszaki leírását, és adja hozzá a személyes élményeit.

Még a követési távolságot is automatikusan tartja, ha az úton „ráállsz” a megjelölt autóra, sőt, a szervót is „megkeményíti”, amikor érzékeli, hogy sztrádán, nagy sebességgel mész, hogy még azzal is a biztonságot segítse, amikor meg vagy rakodva almával, dinnyével… Olyan, mintha valaki tartaná, vigyázná a kocsit, nehogy

egy elbóbiskolás vagy rossz mozdulat bajt okozzon – mondogatja ismerőseinek.

– Az a majd’ száznyolcvan lóerő meg bőven elég hozzá, hogy stabilan tudj előzni, ha muszáj, és időben oda is érjél a nagybanira – nyugtatja meg az egyik komoly érdeklődőt.

Társ a dolgos napokon

A teszt hetében Krisztián Budapestet, Szedeget és Jánoshalma környékét is bejárta a Crafterrel. – Nagyon-nagyon megszerethető, ki se akartam szállni belőle. Nemcsak az említett biztonsági és teljesítménybeli okokból, hanem mert kiválóan rakodható, láthatóan erős anyagokból épített, nagyon jól kihasználható „igavonó” a Crafter. Nagyon igényes és erős az oldalfala, könnyen nyitható-zárható, takarítható a rakodótér. Szó szerint az ember társa tud lenni a termelői-gazdálkodói tevékenységben akár a szállításban, akár a rakodásban, a piacozásban – teszi hozzá Ádám Krisztián.

Kohout Zoltán

Teljesen megújulva lett az év autója

A leghitelesebben maguk a felhasználók tudják elmondani, visszaadni azt, amiért a szakmai is az év haszongépjárművének (International Van Of The Year 2017) választotta a Craftert – mondja a Volkswagen Haszonjárművek márkaigazgatója.

Kovács András a szerint akár teherautóról, pickupról, akár személyautókról van szó, a Volkswagen új kezdeményezésében ezért is választotta, illetve kérte fel a legkülönfélébb szakmák – erdészetek, kereskedők, szállítmányozók és sok egyéb ágazat – képviselőit az új szériák tesztelésére. – A visszajelzések olyannyira meggyőzőek, hogy a nyár közepére duplájára nőtt az érdeklődés az új Crafterek iránt – tette hozzá a márkavezető. Az új szemléletű, kívül-belül vadonatúj Crafter – a Volkswagen-Haszonjárművek márka utóbbi 10 évének legnagyobb beruházásaként megvalósult lengyelországi gyárában – teljesen önálló fejlesztésként gördül le a gyártósorokról. Az Ádám Krisztián által is meggyőző eredménnyel kipróbált, dobozos változatra csaknem 2,2 méteres belmagasság, 3-4 tonnás legnagyobb össztömeg és 14,4 köbméteres – LED-világítással, 14 rögzítőszemmel, polckész furatokkal szerelt – raktér jellemző, sőt, egyedülálló módon első-, hátsó- és összkerékhajtással, akár automata váltóval is, továbbá 102-től 177 lóerőig többféle teljesítményű motorral is rendelhető.

A cikkben is említett kedvező fogyasztás részben a – szintén kategóriája legjobbjának számító – 0.33-as légellenállási együtthatónak is köszönhető.