Kombájngumiabroncsok

A mezőgazdasági gépekhez számukra optimalizált gumiabroncsokat készítenek. A kombájnokhoz, betakarítógépekhez az új kivitelű prémium gumiabroncsok alkalmazásával a talaj tömörítése mérsékelhető, a vonóerő-kifejtés növelhető, a hajtóanyag-fogyasztás csökkenthető és a termés mennyisége emelkedhet.

A mezőgazdasági gépekhez alkalmazott gumiabroncsok fejlesztése folyamatos. A gépekhez optimalizált termékeket kivitelük alapján a következő kategóriákba szokás leggyakrabban besorolni: traktor, betakarítógép, permetező, utánfutó (pótkocsi), talaj-előkészítő és öntözőberendezések, kertészeti, könnyű jármű, illetve erdészeti gépek abroncsai. A traktorok után a betakarítógépek gumiabroncsainak értékesítése teszi ki a legnagyobb piaci részesedést, amely 2020-ban a globális árbevétel 14,5%-a volt. A radiál kivitelű (Radial Tire) gumiabroncs alkalmazásának igénye a betakarítógépek, kombájnok esetében jelentősen megnövekedett. A radiál gumiabroncsoknál, a szilárdság megtartása mellett, az oldalfalak igen hajlékonyak, a gördülési ellenállás kisebb, nagyobb az élettartam, kisebb a talajtömörítő hatás, jobb a vonóerő-képesség stb. A diagonál szerkezetű (Bias Ply Tire) abroncsok gyártása és értékesítése Kínában, Indiában ma is kiemelkedően jelentős, elsősorban az alacsonyabb vételáruk miatt.

Az IF és a VF radiál gumiabroncsok

Az elmúlt években a hajlékonyabb oldalfal technológiával készült IF és VF radiál kombájngumiabroncsok kezdenek népszerűek lenni. Az IF (Improved Flexion) javított oldalfal-hajlékonyság esetén a hagyományos radiál abroncshoz képest azonos abroncsnyomás mellett a terhelhetőség akár 20%-kal nagyobb lehet, vagy 20%-kal alacsonyabb belső légnyomásnál a terhelhetőség ugyanaz maradhat. A VF (Very High Flexion), nagyon nagy hajlékonyságú oldalfal esetén pedig a hagyományos radiál abroncshoz képest azonos abroncsnyomás esetén a terhelhetőség akár 40%-kal nagyobb, vagy 40%-kal alacsonyabb belső légnyomásnál a terhelhetőség ugyanaz maradhat. Az oldalfal-hajlékonysággal megnövelt terhelhetőségű gumiabroncs felfekvési felülete mivel nagyobb, ezért a vonóerő-képessége is nagyobb, a gép hajtóanyag-fogyasztása és talajkárosító hatása pedig kisebb.

 

Gumiabroncs CFO
1. kép. A ciklikus terhelhetőségre utaló jelölés a gumi oldalfalán

 

A kombájnokon és más betakarítási munkákat végző gépeken alkalmazható „továbbfejlesztett” radiál gumiabroncsok ciklikus terhelési képességekkel is rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogy a gumiabroncs a szántóföldi üzem során jelentkező nagy terhelésváltozásokat (tele vagy üres magtartály esetén) a megadott specifikációk (haladási sebesség, abroncslégnyomás) mellett elviseli. A ciklikus terhelésre tervezett hagyományos radiál gumi-abroncs oldalfalán a CHO (Cyclic Harvest Operation) jelölést, az IF vagy a VF abroncs esetén pedig a CFO (Cyclic Field Operation) jelölést tüntetik fel a gyártók (1. kép). Az IF vagy a VF gumiabroncsot szélesebb felnire kell szerelni, de újabban készítenek olyan abroncsokat is, amelyek a szokványos gumiabroncsokhoz ajánlott keskeny felnire felszerelhetők. Az ilyen tulajdonsággal rendelkező IF, VF radiál gumiabroncsokon az NRO (Narrow Rim Option) termékjelölést is feltüntetik.

 

Trelleborg TM3000

A svéd Trelleborg vállalat új, TM3000 elnevezésű, radiális IF vagy VF, nagy hajlékonyságú oldalfallal rendelkező, prémium minőségű gumiabroncsokat készít kombájnokhoz (2. kép). A vázszerkezet és az új futófelület kis gumiabroncsnyomás (0,8–1,2 bar) mellett is nagy gumiabroncs-teherbírást biztosit, maximálisan 40 km/h haladási sebesség mellett. A TM3000 széria több gumiabroncstagja CFO-jelölésű, mert ezek ciklikusan változó nagy terhelés elviselésére is alkalmasak.

 

Gumiabroncs
2. kép. Trelleborg TM3000 radiális kombájngumiabroncs (forrás: trelleborg.com/wheels/)

 

A TM3000-es abroncs futófelülete az 2. képen jelöltek alapján a következő tulajdonságokkal rendelkezik:

– (a) a nagy hajlékonyságú oldalfal növeli a felfekvőfelületet;

– (b) a kapaszkodóbordák lekerekített oldalválla mérsékli az oldalkopást;

– (c) a bordák éles hajlása elősegíti lejtőkön az oldalstabilitást;

– (d) a magas bordák segítik a vonóerő-kifejtést;

– (e) a megnövelt bordaköz és a kis teraszbesüllyedések elősegítik az abroncs öntisztulását;

– (f) a bordák belső lekerekített kialakítása mérsékli irányváltáskor a bordák hajlító igénybevételét. Ezek a tulajdonságok sok vonatkozásban a többi gyártó új, prémium minőségű terméke esetében is megtalálhatók.

 

BKT Agrimax TERIS radiál és BKT TR 137 diagonál gumiabroncsok

Az indiai székhelyű BKT (Balkrishna Industries Limited) vállalatcsoport ma a világ egyik legnagyobb mezőgazdasági-, iparigumiabroncsgyártója, és közel 2 700 különböző típusú-méretű terméket állít elő. A BKT kombájngumiabroncs-választéka is igen széles, mind a diagonális (3 termékcsalád), mind pedig a radiál felépítésű (4 termékcsalád) változatban is különböző mérettel és kivitelben készülnek. Az új BKT Agrimax TERIS elnevezésű radiál gumiabroncsokat betakarítógépekhez, kombájnokhoz tervezték, ciklikusan jelentkező nagy terhelésváltozások elviselésére (3/a kép). Az Agrimax TERIS termékek megerősített peremmel, erős kapaszkodó bordavállal, IF-oldalfallal, speciális gumivegyülettel készített új futófelület-kialakítással és nagy felfekvési felülettel rendelkeznek. A tarlón való haladáskor ez a gumiabroncs különösen ellenáll a vágásoknak és az ütéseknek, magas élettartammal rendelkezik.

 

Gumiabroncs
3. kép. a) BKT Agrimax TERIS radiál; b) BKT TR 137 diagonál gumiabroncsok (forrás: www.bkt-tires.com)

 

A BKT TR137 jelzésű diagonál felépítésű gumiabroncscsalád (3/b kép) 24.5-32 és 30.5L-32 méretben, több változatban készül. A standard kialakításhoz képest az „aramid karkaszú” változat kevésbé hajlamos sérülésre, jobb a defektálló képessége, a „HD” változat rendkívül ellenáll az oldalsérüléseknek, vágásoknak, és nagyobb az élettartama. Continental VF Combine Master CFOA német Continental tovább bővítette mezőgazdaságigumiabroncs-választékát. A 2019-ben bevezetett radiál Combine Master CHO első 6 darabos széria méretválasztéka 2021 végéig 10 további mérettel növekszik, de további újdonság, hogy ezeket az abroncsokat VF-CFO tulajdonságokkal látják el. Az új Continental VF CombineMaster CFO gumiabroncsoknál az öv és a vállterület nagyobb és merevebb, hogy csökkentsék a deformáció és sérülés kockázatát (4. kép).

 

Gumiabroncs
4. kép. Continental VF Combine Master CFO gumiabroncs (forrás: www.continental-tires.com/specialty/agriculture/)

 

Az új VF kombájngumiabroncs nagy kopásállósággal rendelkezik, és a jól bevált, szabadalmaztatott „N.flex” technológiával, valamint az innovatív „d.fine” kapaszkodóborda-technológiával készül. Michelin CerexBIB 2 CFO+A francia, nagy multinacionális vállalat az elmúlt évek során számos mezőgazdaságigumiabroncs-technológiát dolgozott ki, például az UltraFlex technológiát, amely alapja lett az IF és a VF hajlékony oldalfalú gumiabroncsok gyártásának.

 

Gumiabroncs
5. kép. Michelin CerexBIB 2 CFO+kombájngumiabroncs (forrás: https://business.michelin.co.uk/tyres/)

 

A Michelin CerexBIB 2 CFO+ kimondottan nagy kombájnokhoz tervezett gumiabroncs, 18 méretben készül, IF vagy VF tulajdonságú oldalfalakkal. A CerexBIB 2 CFO+ abroncs akár 35%-kal nagyobb ciklikus teherbírást biztosít ugyanazon a nyomáson a vezető versenytársakkal szemben (5. kép). A gumiabroncs futófelületét úgy tervezték, hogy növelje a tapadást, a hajtóanyag-megtakarítást, és javítsa a közlekedés biztonságát. A CerexBIB 2 CFO+ abroncs magában foglalja az Ultraflex IF/VF technológiát, amellyel igen alacsony, 1,17 bar nyomáson üzemeltethető, miközben nagy, 9 860 kg terhelést is elviselhet. A gumiabroncs érintkezési felülete a talajjal akár 35%-kal nagyobb, a talaj tömörítése kicsi, a vonóerő-kifejtés nagy, és akár 10%-os hajtóanyag-megtakarítás is elérhető vele.

 

Dr. Varga Vilmos
ny. egyetemi docens