Innovációk a mezőgazdasági szállításban

Írta: Agrárágazat-2021/12. lapszám cikke - 2021 december 30.

Az elmúlt egy-két évben számos, új irányokat mutató innováció és fejlesztés érintette a mezőgazdasági termények, anyagok szállításának, illetve az ehhez kapcsolódó logisztikának a területét. Kirajzolódni látszanak azok a tendenciák, amelyek felé a jövőben a fejlesztések fordulnak. Néhány példán keresztül érzékeltetve készítettünk összeállítást a várható trendekről.

Mindenből egyre nagyobbat

Egyre erősebben látszik az a tendencia a szállítóeszközök fejlesztésében, amely szerint a gyártók mind nagyobb raktérfogatú és megengedett össztömegű pótkocsikat dobnak piacra. Természetesen a hagyományos billentéses ürítési rendszerek eléggé korlátok közé szorítják ennek határait, de a hevederes, illetve letolófalas ürítési megoldások igazán nagy mozgásteret hagynak a kapacitásnövelés terén.

quadrotengelyes pótkocsi
52 m3-es quadrotengelyes, 13 méter hosszú, 35 tonna teherbírású, letolófalas, támasztósúlyos orosz mezőgazdasági pótkocsi (fotó: https://pkyar.ru)

A hagyományos támasztósúlyos letolófalas pótkocsik kínálatában már nem ritka a 45-50 m3-esraktérfogatú modell az európai piacon, de tőlünk keletre az oroszok már 52 m3-es, quadrotengelyes, 13 méter hosszú, 35 tonna teherbírású letolófalas, támasztósúlyos mezőgazdasági pótkocsit is piacra dobtak idén. A lehordószerkezetes silószállító pótkocsik között már 60 m3 raktérfogatú is elérhető, és itt is tendencia a raktérkapacitás, illetve a megengedett össztömegben a hasznos terhelés arányának további növelése. Utóbbi érdekében több pótkocsigyártó a felépítmények szerkezetében, anyaghasználatában már alumíniumot és más könnyű, alternatív anyagot alkalmaz.

Hidrosztatikusan hajtott pótkocsitengely

Hidrosztatikusan hajtott pótkocsitengely

Hajtott tengelyek a pótkocsik alatt

A hajtott tengelyek pótkocsiknál, szállítóeszközöknél való alkalmazása önmagában nem új keletű, hosszú múltra tekint vissza. Korábban már majdnem elfelejtették őket, ám az utóbbi néhány évben ezek újra a reneszánszukat élik. Új technológiákkal egyre gyakrabban építik be őket, ugyanis egyre rövidebb betakarítási időszakok alatt egyre nagyobb össztömegű szállítójárművek hordják le a terményt a szántóföldről, így növelve a hatékonyságot. Száraz körülmények között ez nem jelent problémát – de mi történik, ha nem az optimális feltételek érvényesülnek betakarításkor? A pótkocsi alá szerelt hajtott futómű ezekre a szélsőséges munkakörülményekre nyújt segítséget. Az 50-es években mechanikus, míg a reneszánszát élve inkább hidrosztatikus hajtásmegoldások vannak túlsúlyban. A hidraulikus meghajtásnál kezdetben a hatásfok 15-25% között mozgott, de a Load Sensing hidraulikus rendszerek segítségével a hatékonyságot 25–55 százalékra lehetett növelni. Az elmúlt években itt is megjelent már, innovatív megoldásként, az elektromos hajtás. Ezek hatásfoka 65–75% közé esik. Az elektromos tengelyhajtásokhoz már különböző koncepciókat mutattak be. Egy részük készen áll a sorozatgyártásra, mint például a Fliegl Agrartechnik vállalat által kifejlesztett „FSA” hajtott-tengely rendszer. Az elektromos hajtás terén egy eddig szériagyártásra még nem került másik megoldás a ZF nevéhez fűződik. Ennél a kerékagymotorokkal kivitelezett elektromos segédhajtásnak köszönhetően 60 kW-osfolyamatos teljesítmény adható le a pótkocsi kerekeinek.

Veenhuis Premium QUAD-SHIFT tartálykocsi, különleges kitolható tengellyel (fotó: Veenhuis)

Talajkímélőfutómű-koncepciók

Természetesen a hagyományos gumikerekes tengelyek esetében is arra törekednek a pótkocsi- és szállítójármű-gyártók, hogy talajkímélő, alacsony nyomású, nagyméretű abroncsokkal legyenek felszerelve, de ez jó néhány esetben kevésnek bizonyulthat. Az egyik hatékony megelőzése a káros talajtömörödésnek a gumihevederes járószerkezetű erő- és munkagépek alkalmazása. A gumihevederes rendszerek több mint három évtizede vannak jelen a mezőgazdaságban, és az utóbbi néhány évben rohamosan megugrott elterjedésük, így ez ma már nem csak a traktorok, betakarítógépek kiváltsága. Szinte nincs olyan munkagépszegmens, ahol már ne érhetnénk el a vontatott gépet hevederes tengellyel. Ez nincs másként a szállítóeszközök terén sem. Átrakókocsik, hígtrágya-tartálykocsik, szervestrágyaszórók és még sorolhatnánk a tartósan a szántóföldön mozgó, szállítást is végző eszközöket, amelyek már ilyen tengellyel is elérhetők. Néhány konstrukciónál a hevederes rendszer hidrosztatikus hajtással is rendelkezik. A hagyományos gumikerekes szállítóeszközöknél is látunk a talajkímélésre irányuló innovatív elgondolásokat.

60 m3-es átrakókocsi, dupla gumihevederes járószerkezettel (fotó: https://balzerinc.com)

Például a Veenhuis Premium QUAD-SHIFT hígtrágya-tartálykocsi különleges keréktengely-megoldása lehetővé teszi, hogy a külső kerekeket akár 65 cm-rel kijjebb tolhassuk, mint a traktor nyomtávolsága, így már nincs átfedés a traktorkerekekkel. Minden egyes keréknek megvan a saját pályája, ezáltal a nyomás a földön jobban eloszlik! A tartálykocsi manőverezhetősége olyan, mint a kompakt egytengelyes modelleké. A kerekek független hidraulikus ingafelfüggesztése biztosítja a 620/80 R42 méretű abroncsok felfekvőfelületére eső egyenletes és lehető legkisebb nyomást. A szállítási helyzetben ez a hidraulikus felfüggesztés biztosítja a szállítási üzemmódot, ezáltal a tartály rendkívül stabil és normál egytengelyes tartálykocsiként viselkedik, a hidraulikus felfüggesztés extra menetkomfortjával.

Deguillaume egy 2 az 1-ben

A Deguillaume egy 2 az 1-ben eszközt, a FUSION pótkocsit kínálja a folyékony és a szilárd anyagok szállítására (fotó: https://presse.simaonline.com)

Egy pótkocsiban kettő? Ma már ez sem lehetetlen

A francia Deguillaume nem mindennapi fejlesztéssel lepte meg a nemzetközi piacot az idén. A „2 az 1-ben” billenőkocsi kifejlesztésével üzemanyag és anyagi beruházás megtakarítására nyújt lehetőséget. A szilárd és/vagy folyékony szerves anyagok szállítására olyan megoldást kínál, amely összhangban van az erőforrások megőrzésével, az üzemanyag-megtakarítással, a CO2-kibocsátás csökkentésével, a beruházás hatékonyságával és a termelékenység növelésével. Annak érdekében, hogy ne kelljen két szállítópótkocsiba – egy billenő- és egy tartálykocsiba – beruházni, a Deguillaume egy 2 az 1-ben eszközt, a FUSION pótkocsit kínálja a folyékony és a szilárd anyagok szállítására. A FUSION-nal elkerülhetők az üres szállítással járó fuvarok: a sofőr megtölti a fermentálót szerves anyaggal, és elvisz egy rakomány fermentátumot. A FUSION dupla vízzáró aljjal és perforált keresztválasztókkal rendelkezik, amelyek a folyékony anyagok teljes biztonságban történő szállítása érdekében bevethetők. A válaszfalak megakadályozzák a felcsapódást, hullámzást és nagy sebességnél, fékezéskor vagy kanyarodáskor stabiliást biztosítanak. Ez a pótkocsi kiváló kapacitással rendelkezik 56 m3 szilárd anyag és 21 m3 folyadék számára.

Fliegl Büffel

A Fliegl Büffel a szálastakarmány-betakarítás logisztikájábanjelent innovációt

A kapacitáskülönbségek áthidalása takarmánybetakarításnál Erre ideálisak a különböző átrakókocsik, amelyekből nemcsak a szemes termények, de már a cukorrépa-, burgonyabetakarítás kiszolgálására, illetve a kapacitáskülönbségek áthidalására is több konstrukció elérhető. A Fliegl két éve bemutatott fejlesztésével, a Büffel rendfelszedő-gyűjtő-átrakókocsival már a szálastakarmány-betakarítás is jelentősen meggyorsítható. Sokan feltehetik a kérdést, hogy miben rejlenek egy ilyen speciális rendfelszedő-átrakó eszköznek az előnyei egy hagyományos rendfelszedő kocsival végzett betakarítással szemben. Napjainkban az egyik legfontosabb kritérium – bármilyen betakarításról legyen szó – a ráfordítható idő mértéke. A gyorsan változó időjárási körülmények miatt mindenki a lehető legrövidebb időn belül szeretné a tárolási, felhasználási helyre juttatni a takarmányt. A Büffel óránként kb. 130 t termény felszedésére képes egy 200 LE-s traktorral. Míg a rendfelszedő kocsis betakarításnál a speciális szállítóeszköz befogadókapacitása, manőverezhetősége és az ürítési hely távolsága mind befolyásolja az egész üzemidőt, addig a Büffellel végzett betakarítás esetén a rendelkezésre álló egész szállítójármű-flotta bevonható a takarmányszállításba. Kompakt méretének, illetve puffertartályának köszönhetően a szűk fordulókban nem kell párhuzamosan követnie a szállítójárműnek, megkímélve a balesetveszélyes szituációktól a gépeket. A Büffellel sokkal könnyebben követhetők a rendek irányváltozásai, mint egy hagyományos rendfelszedő kocsival. Frontfüggesztéssel szerelt traktorral üzemeltetve, akár mellső függesztésű kaszával kombinálva önjáró, egymenetes betakarítógépként is alkalmazhatjuk a Fliegl innovatív eszközét.

Farkas Imre