TECHNIKÁTÓL… …TECHNIKÁIG

Fliegl Agrartechnik: fejlesztések rakományrögzítéstől a vezérlésig

Fliegl Agrartechnik: fejlesztések rakományrögzítéstől a vezérlésig

Több más mezőgépgyártóhoz hasonlóan a Fliegl Agrartechnik is a világ legnagyobb mezőgazdasági kiállítására, a hannoveri Agritechnica 2013 „gépszemlére” időzítette új fejlesztéseinek bemutatását, amelynek jó részét a magyarországi, abdai gyárban tervezték, fejlesztették. Ezek közül néhányról a következőkben tájékozódhatnak az olvasók.

A DLG (Német Mezőgazdasági Társaság), és egyben az Agritechnica 2013 kiállítás innovációs ezüstéremmel díjazta a Fliegl elektronikai újítását az FWS 2014 mérlegrendszerét. A szállító járművekre adaptálható – hat vagy nyolc mérőcellás – dupla vázrendszerű mérlegrendszer (mobil mérleg) még közvetlenül a szántóföldön felépítménymérést tesz lehetővé (akár a lejtős és egyenetlen talajon is), extrém pontossággal mér, és újrakalibrálás nélkül használható. Az FWS 2014-et jellemzően a Fliegl letolókocsikon alkalmazzák, de más gyártók pótkocsijain is ugyanúgy használható, vagy azok a járművek, amelyek már rendelkeznek FWS mérleggel, egy szoftver segítségével a 2014-es verzióra frissíthetők. A mért információk közvetlenül az ISOBUS kijelző adatai közé kerülnek elmentésre és tárolásra.

Rakományrögzítés a DPW 210 BL Profi bálaszállító pótkocsikon: a hidraulikusan működtethető (két nagy felületű) bálafogó keret, a pótkocsi mindkét oldalán, felülről lefelé záródva rögzíti a bálákat, így nem kell külön-külön azokat „spaniferrel” rögzíteni. Az opcióban hálóval vagy ponyvával lefedhető bálafogó keretek szállításkor megakadályozzák, hogy a menetszél miatt szennyeződés (szalma/törek részek) kerüljön a közútra. A rakomány célba érésének helyén a rögzítő keretek egyszerűen felnyithatók, és a lerakodás gyorsan elvégezhető. Ez az egyszerű, de igen hatékony és biztonságos rakományrögzítési rendszer a gazdaságosság növelése mellett a környezetszennyezést is megakadályozza.

A Fliegl Trailer Control (FTC) a letolókocsik számára készült olyan ISOBUS vezérlés, amely minden létező ISOBUS kijelzővel kompatibilis, és nincs szükség plusz kezelőpultra az üzemeltető erőgépben. Nem csak megszünteti a letolókocsik üzemeltetéséhez szükséges eddigi (bosszantó) kábelkötegeket, hanem a letolótechnika kezelésében is új alapokat nyit. A Fliegl Trailer control alkalmazásakor már csak három hidraulika tömlőre van szükség, ezek: „P” nyomó, „R” visszafolyó, és az „LS” a Load Sensing tömlők. Az ISOBUS alapú letoló funkció egy mechatronikus vezérlőszelep segítségével szabályozott, a letolófal sebességét több száz fokozatban tudja átállítani, így egy nagyon lassú termény letolást és egy nagyon gyors letolófal visszahúzást is lehetővé tesz. A komplett ürítési ciklus egy gombnyomással elindítható: a hátfal nyitása; a letolás; a letoló egység visszahúzása; a hátfal lezárása, és mindez az FTC-vezérléssel automatikusan!

Valtra: széles traktorválaszték 50 és 400 LE motorteljesítmények között

Valtra: széles traktorválaszték 50 és 400 LE motorteljesítmények között

Az Agco Corporation kötelékébe tartozó skandináv – egyetlen észak-európai –, finnországi Valtra traktorgyár legutóbb elvégzett gyártmányfejlesztései valamennyi (A-; N-; S-, és T-) erőgépsorozatát érintették, ami nem is véletlen, hiszen a cégcsoporton belül olyan traktormárkákkal kellett felvenniük a versenyt, mint a Challenger, Fendt vagy a Massey Ferguson. Ehhez jó alapot szolgáltak az Agco Power típusú (SISU gyártmányú) traktormotorok, amelyek a motortechnika „úttörőjének” tekinthetők. A következőkben ezekből a traktorfejlesztésekből „szemezgetünk”.

A Valtra N-traktorszéria új fejlesztései a kevesebb hengerrel is nagyobb termelékenységet biztosítanak. A harmadik generációs N-sorozat új típusokkal bővült: az N93 és N103 modellek váltják fel a korábbi N82 és N92 típusokat. A 3-hengeres motorokkal szerelt „mindenes” traktorok igen fordulékonyak, felszereltségük a mindenkori feladathoz igazodhat. Az új típusok a korábbiaknál halkabb üzeműek, este vagy éjszaka is biztonságosabban használhatók a nagyteljesítményű Bi-Halogen fényszóróiknak köszönhetően. Mindkét új típust a kedvelt 3-fokozatú Valtra HiTech váltóművel látták el, az N103-as típusnál lehetőség van az új Valtra HiTech 5-fokozatú (powershiftet tartalmazó), terhelés alatt kapcsolható váltómű beépítésére is. A hajtómű funkciói és kezelése hasonlóak a nagyobb N-szériás modellekéhez. A Common Rail közös nyomócsöves befecskendezéssel, és a hengerenként 4-szeleppel ellátott Agco Power 33AWI motorok a Tier 4 emissziós előírások feltételeit teljesítve a kipufogógázt DOC katalizátorral, és EGR füstgáz visszahűtéssel hatékonyan tisztított állapotban bocsátják ki. A homlokrakodók ideális erőgépe lehet az N-sorozat bármelyik traktora, speciális erősített kivitelében erdészeti munkákra is jól alkalmazható. Az N93 típus 73 kW (99 LE), az N103 pedig 82 kW (111 LE) teljesítményű erőgép, míg jelenleg az N-sorozat legnagyobb teljesítményű tagja a 125 kW-os (171 LE-s) – 700 Nm nyomatékú! – N163 típus.

A Valtra S-sorozat új erőgépeit – típusaik: S274; S294; S324; S354 és S374 – már a nagyobb (270-370 LE névleges-, illetve a „boost”-tal 290-400 LE maximális) teljesítmény, az „izgatóbb” design, és a 8,4 literes Agco Power motoros erőátvitel jellemzi. A két turbófeltöltő közül az egyik elektronikus Wastegate-rendszerben működik. Az újszerű turbófeltöltésnek köszönhetően a motor alacsony fordulatszám mellett is nagy (1300-1600 Nm) nyomatékú. Mivel ezzel egy időben a kipufogógázok hőmérséklete is csökken, a motor megbízhatósága tovább javul, károsanyag-kibocsátása mérséklődik. A kipufogógáz SCR (Selectiv Catalytic Reduction) utókezelése, és a Sisu-Tronic motorvezérlés igen alacsony hajtóanyag-felhasználást eredményez. Ezeken felül a kipufogógáz visszavezetésére is sor kerül (EGR), annak érdekében, hogy a Tier 4final (EUR Stage IV) osztályú kipufogógáz-kibocsátás követelményei maradéktalanul betarthatók legyenek. Az S-sorozat mindegyik erőgépe szállítható Twin-Trac hátrameneti felszereléssel, kaszáláshoz, talajmaráshoz vagy éppen sorközműveléshez, stb. Kaszálásnál például az előrementben végzett munkához képest 10%-kal kevesebb a hajtóanyag-felhasználás, a vezető kényelméről nem is szólva. Az S-sorozat – igény esetén – természetesen a legmodernebb technológiával is szállítható. Az AutoGuide 3000 automata-kormányzó berendezés, vagy az AgCommand-telemetria használatának igényét a felhasználó gazdálkodó döntheti el. Az S-sorozatú erőgépekhez a forgóban önműködően vezérlő U-Pilot rendszer, vagy a munkagépek ISOBUS alkalmassági rendszere magától értetődő.

Tornum Kft.: szárítástechnológiai fejlesztések hővisszaforgatással

Tornum HR szárító

A svéd Tornum szárítástechnológiai-, gabonakezelő és –tároló, vagy éppen fűtő-/hűtő-, valamint egyéb gépészeti berendezései már jól ismertek a hazai gazdálkodók körében. A vállalat által gyártott új generációs, hővisszaforgatásos HR (Heat Recovery) szárítók sorozata minden igényt kielégítő termékpalettával áll a beruházást tervezők rendelkezésére, egészen a kis és közepes méretű családi gazdálkodóktól az ipari méretekben gondolkodó nagyvállalatokig. A Tornum HR hővisszaforgatásos terményszárítók fejlesztése során a fő szárítási alapelvek mellett az energiatakarékosság, a megbízhatóság, a környezetvédelem valamint a felhasználóbarát kialakítások voltak a legfontosabb irányelvek.

Járjuk körül a szempontokat, hogy a gyakorlatban mit is „takarnak” valójában ezek.

Energiatakarékosság: a HR terményszárítók fejlett hővisszaforgatással rendelkeznek, amely technológiai folyamat megértéséhez a szárító metszeti képe nyújt segítséget. A szárító berendezés felső szárítási szakaszán, ahol a terményből a legtöbb nedvesség eltávozik, – így a terményen itt átvezetett levegő egy párában dús elegyet képez – amit a berendezés tetején elhelyezett axiál ventilátor(ok) a legrövidebb úton el is távolít(anak) a gépből. A terményszárító alsó szárítási szakaszában a termény már szárazabb – így a rajta átvezetett levegő már párában szegény, de igen magas hőmérsékletű –, ezt a levegőelegyet a lehető legrövidebb úton egy úgynevezett transzfer szekción keresztül visszaforgatják a meleg oldalra, a gáz szőnyegégő fölé. A szárítóberendezés következő szakasza a hűtőzóna, ahol a meleg termény hűtése történik. A hűtőlevegőt a meleg termény felmelegíti, így ez is egy újrahasznosítható meleg levegő lesz, ami a legrövidebb úton, szintén a meleg oldalra kerül visszaforgatásra. Az alsó szárítószekciók és a hűtőzónák „megszívását”, valamint a hővisszaforgatást a szárító aljában elhelyezett radiál ventilátor (vagy ventilátorok) végzi(k). Az előzőekből látható a HR szárítók legnagyobb előnye: az újrahasznosítható meleg levegőt a lehető legrövidebb úton keringeti vissza a meleg oldalra, így csökkenthető a visszavezetett levegő hővesztesége, és ezzel akár 30%-os energia megtakarítás is elérhető.

Megbízhatóság: a HR szárítóberendezések teljes felületükben tűzi horganyzott elemekből épülnek fel, elemeikben a jól ismert svéd anyagminőséget és precizitást tükrözve.

Környezetvédelem: a jelenleg érvényes levegőtisztaság-védelmi szabályoknak történő megfelelés előírja, hogy a terményszárítóból távozó levegő szilárd szennyezőanyag-koncentrációja a 150 mg/m3/pontforrás értéket nem haladhatja meg. A Tornum HR szárítók egyedi kialakítása következtében ez az érték – a hazai hatósági mérések szerint – mindössze 3-6 mg/m3/pontforrás, amelyet egy porleválasztási rendszer segítségével értek el.

Felhasználóbarát: a terményszárítók az alapbeállításokat követően automatikus működésűek, a karbantartást igénylő részegységek könnyű elérhetősége érdekében a szárítóberendezések létrákkal és szerelőerkélyekkel ellátottak.

Újdonságtérkép

A „technikák” fejlesztése, a piacon maradás érdekének szempontjából sohasem állhat meg. Az előzőkben bemutatott, és a hazai gyakorlatban már jól ismert cégek gépfejlesztései mellett néhány olyan mezőgépgyártót is felvázolunk, amelyeknek gyártmányai a hazai gazdálkodók előtt csak részben, vagy talán nem is ismertek.

Claydon Yieldometer Ltd., Suffolk (Anglia): cég portfóliójában (műtrágya-kijuttatóval is ellátott) gabona (és repce) direkt vető gépek; vetőkultivátorok; sávos talajművelők; henger boronák; különböző (3,5-15,0 m) munkaszélességű gyomfésűk, talajszellőztetők, valamint folyékony műtrágya-kijuttató (injektálók) gépek találhatók meg. Gépeiket Európa 16 (nyugati és keleti országaiba) exportálják. (www.claydondrills.com)

Moresil S.L., Posadas (Spanyolország): Jelentős spanyol mezőgépgyártó vállalat. Fő profiljuk: az arató-cséplő gépekre kapcsolható kukorica-, napraforgó- és mákbetakarító adapterek gyártása, valamint a traktorra szerelhető olíva és gyümölcs betakarító eszközök előállítása. Ezeken kívül terménytisztító- és –osztályozó gépeket, függőleges/vízszintes tengelyű mulcsozókat készítenek. (www.moresil.com)

Oy Elho AB, Bennas (Finnország): Gyártmányaik elsősorban a szálastakarmány betakarítás (rotációs fűkaszák; rendkészítők-rendkezelők; bálacsomagolók; szecskázó adapterek, stb.) gépeihez kapcsolódnak. Ezek mellett bálaszeletelő, -kiosztó, szalmaszecskázó vagy silófólia-töltő, stb. gépeik az állattartásban hasznosíthatók. (www.elho.fi)

McConnel Limited, Ludlow (Egyesült Királyság): az északír cég első számú gyártmányai a különböző szárzúzó-mulcsozó gépek, amelyek gyártói szakosodás szerint mezőgazdasági, kommunális, kompakt professzionális felhasználásúak lehetnek. Széles választéka van a különböző, külpontos kihelyezésű mulcsozó fejeknek, gallyeltávolító körkaszáknak, sövénynyíróknak és a rádióvezérlésű rézsűmulcsozó robotoknak is. (www.mcconnel.com)

aratás betakarítás erőgép Fliegl pótkocsi szárzúzó technika tornum traktor Valtra vetőgép