Business Days konferencia

A jövő mezőgazdasági kihívásairól és a megoldást hozó, hazai kitörési pontokról beszélt Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója a Trade Magazin által szervezett Business Days konferencián. Az aranytojást tojó tyúk – Makrogazdasági kerekasztal egyeztetésén elhangzott: az öntözési területek növelése, a GM-mentes termesztés érvényesítése, a rövid ellátási láncok fenntartása, a kiskereskedelem megóvása, a precíziós gazdálkodás, valamint a szakképzett tudás bevonása és megtartása olyan kitörési pontok, amelyekkel a következő 50 évben is biztosítható élelmiszerellátottságunk.

- A magyar mezőgazdaság óriási változáson ment keresztül, 2010 óta a kibocsátás több mint 50 százalékkal bővült, a mezőgazdasági termékek iránti kereslet azonban világszerte egyre erősödik. Az előrejelzések szerint 2050-re mintegy 70 százalékkal nő a Föld lakosságának élelmiszer-szükséglete, miközben a termőterület 30 százalékkal, az ivóvíz mennyisége pedig 40 százalékkal csökken. Mindezekből világosan látszik, hogy hatékonyságjavító intézkedésekre van szükség a mezőgazdaságban már a mi generációnkban – mondta Ondré Péter, majd hozzátette: - az élelmiszeripari és mezőgazdasági termékekért a világpiacon már most őrjítő verseny van és a következő 50 évben is az lesz, a termőföldek tulajdonban tartása ezért kulcsfontosságú. Emelni kell a jelenleg öntözött mintegy 80 ezer hektárnyi terület mértékét és kitörési pont a precíziós gazdálkodásra való átállás is, amelynek révén hektáronként 80 eurós megtakarítás érhető el. A digitális technológia elterjesztéséhez szükség van tőke transzferre, de nem csak a tőke, a tudás bevonása is elengedhetetlen.

Ma már olyan technikai eszközök vannak a mezőgazdaságban, amelyekre 10 éve még nem is gondoltunk volna. Drónokkal, talajösszetétel szerint szelektált blokkokat permeteznek, automata kormányzású GPS sorvezetők csökkentik a gázolaj felhasználást, hozamtérképek támogatják a növénytermesztést, a kertészetek automatizált üvegházakkal dolgoznak, számítógépek vezérlik az állatok takarmányozását.

Ondré Péter arra is ráirányította a figyelmet, hogy a jelenlegi munkaerőpiaci szükséghelyzetben arra kell törekednünk, hogy a fiatalokat a mezőgazdaság irányába tereljük, elmondjuk nekik, hogy ez egy trendi és jövedelmező szakma, a régi sztereotípiák napjaink modern mezőgazdaságát már nem jellemzik. Szükség van a tudatos vásárlói magatartás kiterjesztésére, a helyi termékek kereskedelmét támogató kiskereskedelmi hálózatok fenntartására is, hiszen nélkülük a kistelepülések ellátása és a rövid ellátási láncolat egyaránt sérül. Egy EU-s kutatás szerint a fogyasztók 15-20%-a GM-mentes terméket szeretne választani, ezért a GMO-mentesség is olyan hívószó, amivel élnünk kell. A fiatalok bevonásával, a tudástranszferrel, a digitalizáció és a tudatos vásárlás kiterjesztésével eredményessé tehető a magyar mezőgazdaság és elérhető az a stratégiai cél, hogy 2050-ben is megfelelő legyen élelmiszer ellátottságunk.

A Krizsó Szilvia kommunikációs tanácsadó és tréner által moderált kerekasztal-beszélgetés résztvevője volt Ondré Péter mellett Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, Eölyüs Endre, a Mastercard Europe country managere, Dr. Karsai Gábor, a GKI Gazdaságkutató vezérigazgató-helyettese, Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár, a Trend Inspiráció vezetője és Vidács Gyula, a Magyar Franchise Szövetség elnöke.

Összeállította:
Kalmár Nárcisz

 

Tartalom közti banner a cikk végére
no