A régóta alkalmazott megoldások mellett egyre több, korszerű traktorkiegészítő jelenik meg és érhető el a piacon, amellyel jelentősen meggyorsítható, illetve biztonságosabbá tehető a traktor-munkagép kapcsolat létrehozása.
Ahol mindössze 1-2 középnehéz vagy nehézuniverzális géppel oldják meg a napi szántóföldi, szállítási, illetve takarmányozási feladatokat, előfordul, hogy naponta 2-3 alkalommal is váltani kell a különböző függesztett és vontatott eszközök között. Napjainkban minden erő- és munkagépgyártó arra törekszik, hogy a traktor + munkagép kapcsolatot minél könnyebben, gyorsabban és biztonságosabban meg lehessen valósítani a munkagépre vagy szállítóeszközre való fel- és lecsatlakoztatásnál. Bármennyire is törekednek ennek a feladatnak az egyszerűsítésére, a szabványos hárompontfüggesztés vagy K80 vonófej, illetve a TLT bekötése elkerülhetetlenül igényel valamiféle kézi beavatkozást. Ezek a műveletek amellett, hogy a hasznos üzemből rabolnak el időt, jelentős biztonsági kockázatot is jelentenek. Ennek egyszerűsítésére, gyorsítására és munkavédelmi szempontból biztonságosabbá tételére egyre több fejlesztés került piacra az elmúlt időszakban.
A függesztett vagy féligfüggesztett munkagép hárompont-csatlakoztatásának meggyorsítására már közel fél évszázada két igen elterjedt, ismert kiegészítő áll rendelkezésre.
Műtrágyaszóró felkapcsolása hárompont-gyorskapcsoló kerettel (fotó: https://mediatum.ub.tum.de)
Gyorskapcsoló keret a tengerentúlról
A gyorskapcsoló keret egy széles körben elterjedt hárompont-gyorscsatlakoztatási megoldás, amely itthon a tengerentúli erőgépekről, illetve a hazai gyártású, nagy teljesítményű Rába traktorokról ismert. A zártszelvényből készült, fejjel lefelé fordított, „U” alakú keretek általában a CAT III vagy CAT IV szabványú hárompont-függesztésekhez érhetők el, de rendelkezésre áll már CAT I és II szabványú méretváltozatokban is. A keret az erőgép alsó függesztőkarjainak és felső támaszkarjának csatlakozópontjaira van rögzítve. A munkagép felőli oldalán a felső és alsó csatlakozópontok kapcsolódására horog rendszerű rögzítőpontok állnak rendelkezésre. Ezek közül az alsók automatikusan reteszelhetők. Több modellnél a felső bekötési pont pozíciója függőlegesen, több fokozatban állítható. Az erőgép a kerettel felszerelve odatolat a munkagép csatlakozási pontjaihoz, és aláemelve a keretet a horog rendszerű csatlakozás létrehozza a kapcsolatot. A fenti gyorskapcsolókeret-fajtát itthon elég sok helyen alkalmazzák, hiszen az erőgépgyártók tartozékként is szállították az Amerikából importált erőgépekhez.
A tengerentúli erőgépeknél alkalmazott hárompont-gyorscsatlakozó keret (fotó: https://mediatum.ub.tum.de)
„V” alakú keretek
A másik népszerű kiegészítő a függesztett munkagépek felkapcsolásának meggyorsítására a „V” alakú hárompont-gyorscsatlakozó keret. Ennél a traktor részéről mind az alsó függesztők, mind pedig a felső támaszkar egy zártszelvényből készült, háromszög alakú keretbe kapcsolódik. Ennek ellenkerete egy vele megegyező szögben „V” alakban, „U” profilú acélból hegesztett eszközkeret. A traktor a csatlakozókeretet az eszközkeretbe emeli, és az egymásba ágyazott keretekkel létrejön a csatlakozás, amely manuálisan, illetve hidraulikusan vagy pedig rugóval megoldva, automatikusan reteszelésre kerül. Napjainkban ezeknek a gyorskapcsoló kereteknek a választéka hatalmas, így különböző felszereltségben és kivitelben mindenki a pénztárcájához igazodva választhat közülük.
Hidraulikusan eltolható, RMT Side Shift Bok elnevezésű, univerzális hárompont-gyorscsatlakozó keret (fotó: https://www.rotink.nl)
Innovatív gyorskapcsolókeretfejlesztések
Az elmúlt időszakban számos olyan továbbfejlesztett „V” alakú hárompont-gyorskapcsolókeret jelent meg, amely további funkciókkal egészült ki a már évtizedek óta megszokottakon kívül. A holland Rotink Mechanisatie a traktor hárompontfüggesztésére kapcsolható, hidraulikusan eltolható, RMT Side Shift Bok elnevezésű, univerzális hárompont-gyorscsatlakozó keretének alkalmazásával gyorsan és pontosan, fokozatmentesen eltolható a munkagép oldalirányba, maximum +/-12 cm távolságig. Ez lehetővé teszi például sorközművelő kultivátorok esetén a +/-1 cm-es pontosságú munkát az egész sorban. Vezérlése különféle módon oldható meg: GPS-eszközvezérléssel, optikai sorérzékelő-technológiával vagy manuálisan. Az eltolható kapcsolókeret kiválóan alkalmazható például optikai sorérzékelővel szerelt sorközművelő kultivátorokkal összekapcsolva.
A Gangl Docking System GDS 3 a gyorskapcsoló-háromszög rendszerre épül (fotó: https://www.ganglsystems.com)
Johann Gangl osztrák gazdálkodó és feltaláló alkotta meg a forradalmian új gyorskapcsoló-háromszög rendszert, amellyel időt, üzemanyagot és fáradságos munkát takaríthat meg a gazdálkodó. A Gangl Docking System GDS3 két részből áll: a vontató kapcsolómoduljából és a munkagép eszközkeretéből. Az alapforma a gyorskapcsoló-háromszög rendszerre épül – amely technika lehetővé teszi az egyenetlen talajon történő csatlakoztatást. A modul különböző kialakításban érhető el, és igény szerinti részelemekkel tovább bővíthető. Függesztett és vontatott eszközökhöz, a traktor mellső és hátsó függesztésén egyaránt alkalmazható. Az eszközkeret a munkagépen helyezkedik el. Eszköz- és gépfüggetlen illeszthetőségének köszönhetően az univerzális keret minden géptípusra felszerelhető. A keret kiegészíthető TLT automatikus csatlakoztatását segítő modullal, de nélküle is alkalmazható. A felhasználó többféle reteszelési megoldás közül választhat megrendeléskor. Rendelkezésre áll többek között mechanikus, automatikus működésű zárás, illetve hidraulikusan működtetett reteszelés.
Munkagép felcsatlakoztatása a Gangl Docking System GDS 3 kerettel
Új fejlesztés vontatmány gyorscsatlakoztatásra
A pótkocsik és egyéb vontatott szállítóeszközök, tartálykocsik, műtrágya- és szervestrágyaszórók, illetve takarmánykiosztó kocsik csatlakoztatásának egyszerűsítésére, gyorsítására és munkavédelmi szempontból biztonságosabbá tételére fejlesztette ki a dániai Silkeborgban található SIWI Machines csapata a Combi Hitch elnevezésű univerzális gyorscsatlakozó-modult. Az egész rendszer úgy van felépítve, hogy a pótkocsi-csatlakoztatás a vezetőfülke elhagyása nélkül, mindössze 5–30 másodperc alatt elvégezhető. A gyártó ismertetője szerint egyetlen modulba integrálták a TLT-csatlakozást, a hidraulikakivezetések, elektronikus vezetékek, illetve az ISOBUS-gyorscsatlakozó egységeit. Miután a pótkocsi K80-as vonósapkájához kapcsolt VM800 vagy a TLT-csonkkal kiegészített VM800P modulrészre és a traktor hárompont-függesztésére csatlakoztatott TM800, illetve T800P modulegységgel ráállnak, a traktormodul megemelésével a vízszintes csapos-rögzítőfüles csatlakozást összekapcsolják, majd egy hidraulikus egységgel reteszelik.
A SIWI Combi Hitch elnevezésű univerzális gyorscsatlakozó-modul (fotó: https://www.siwimaskiner.dk/en)
Már csak a TLT, illetve a tömlők, vezetékek gyorscsatlakozó paneljeinek csatlakozása van hátra, amelyeket kis hidraulikus munkahengerek tolnak a helyükre. A csatlakozás néhány másodperces folyamatát egy egyszerű billenőkapcsolós, visszajelzőlámpás elektromos panelről vezérelheti a traktoros. A hárompont-függesztésű TM800 traktormodul mellett rendelkezésre áll egy MM800 gépmodul is, amely a traktor pótkocsi-vonórésztartó konzoljához rögzíthető, de ugyanígy felszerelhető önjáró silózópótkocsi vonórészének a helyére is. Így a silózó K80 vonósapkás, támasztósúlyos pótkocsikat is vontathat, és az egész betakarítás során maga után vontatott pótkocsiba üríthet. Így kisebb a talajtömörödés, továbbá a párhuzamos ürítés elhagyása eredményeként alacsonyabb az elszórási kockázat, és kevesebb koncentrációt igényel a kezelőtől is az alkalmazása, aki így jobban követheti a silózó egyéb munkafolyamatait. Így a szállítójármű raktere is pontosabban kitölthető, jobban kihasználható, arról nem is beszélve, hogy a betakarítás kiszolgálása is kevesebb erőgépet igényel, aminek a költségmegtakarítási vonzata kedvező.
Ahogy összeállításunkból is kiderül, egyre több innovatív fejlesztés lát napvilágot és kerül bevezetésre annak érdekében, hogy az erő- és munkagép kapcsolat létrehozása egyszerűbben, gyorsabban és munkavédelmi szempontból biztonságosabban valósulhasson meg.
Farkas Imre