Május végén már a szabadföldi termés jut el a fogyasztókhoz szamócából, de az import szamóca folyamatosan jelen van a magyar piacon, a globális túlkínálat kedvezőtlenül érinti a hazai termelőket – olvasható a FruitVeb összefoglalóban.
Van kínálat a piacon a földieperből, a vásárlókedv viszont csökkent (Fotó: Horizont Média/Barna Ferenc)
A fólia alatt termesztett szamócából a tavaszi hideg miatt jóval kevesebb termett
A piacra kerülő összmennyiség nem csappant meg, mivel új termelők jelentek meg a mezőgazdaság e szegmensében. A pandémia idején ugyanis a szamóca meglepően jól jövedelmezett (hasonlóan a többi, egészséges életmódot jelképező bogyós gyümölcsökhöz), ezért sokan kezdtek el foglalkozni vele.
Termelői szempontból 2022 már nem alakult olyan jól, a termelési költségek ugyanis magasak, a nagybani árak viszont nem nőttek, az értékesítést a külföldi áru szintén nehezíti. A nagykereskedelmi árak minőségtől függően 1000 és 1400 forint között változnak.
Kedvezőtlen piaci helyzet a termelőknek – továbbra is jön a görög és a spanyol földieper
A magyar termelők korábban azt remélték, hogy az import szamóca lassan eltűnik a belföldi piacról, mivel Görögországban és Spanyolországban a nyárias idővel rendszerint vége a betakarításnak. Napjainkban már azonban melegtűrő fajtákat is termesztenek, így még mindig akad külföldi szamóca a piaci kínálatban. Romániában ráadásul olyan nagy a túlkínálat, hogy az ott eladhatatlan áruból Magyarországra is jut. A FruitVeB – Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet összefoglalójának konklúziója szerint a kedvezőtlen tapasztalatok elvehetik a termelők kedvét, így várhatóan jövőre kisebb lesz a belföldi szamócatermés.
A túlkínálat más országokban is gondot okoz a gazdáknak
Lengyelországban is aggódnak, mert nem gazdaságos a termelés az alacsony, a magyarországihoz hasonló árak miatt.
A háború miatt ráadásul a görög szállítmányok is Közép- és Nyugat-Európában keresnek új célpontokat.
Németországban, Franciaországban, és a Benelux-államokban a gyenge keresletre panaszkodnak. Az értékesítők elmondták, hogy az áremelkedések miatt érezhetően csökken a vásárlási kedv, ami elsősorban a nem létfontosságú termékek forgalmát csökkenti.
Forrás: MTI
Összeállította: Barna Ferenc