Az univerzális traktorok utólagos eszközhordozóvá alakítása nem új keletű dolog, hanem több évtizedes múltra tekint vissza. Európában a 80-as években találkozhattunk először ilyen projektekkel.
Általában erre a feladatra specializálódott cégek végeznek ilyen átalakításokat. A legtöbb esetben a fülke előre helyezésével és a helyén, a fülke mögött a géptesten végighúzódó felépítményhordozó segédváz kialakításával épül fel a traktorból az eszközhordozó. Cikkünkben bemutatunk az elmúlt néhány évtizedben megvalósított átalakítást, de a régmúltban létrehozott első hírnököket is felidézzük.
Itthon a Polmac Fiat-Trac volt az első, a 80-as évek második felében
A Fiatagri Fiat 180-90 DT Turbo traktornak hatalmas múltja van hazánkban. A 80-as és 90-es években az egyik elterjedt nyugat-európai erőgép volt itthon, és nagy részük még mind a mai napig üzemel, a használttraktor-piacon azóta is hatalmas a népszerűségük. A traktor motorjának hangja mindmáig utánozhatatlan, egyedülálló, és olyan erőt sugároz, amelyet a mai erőgépeknél már nem tapasztalunk. Az olasz POLMAC SRL a 80-as évek második felében az eredeti 180-90DT Turbo típus átalakításával kínált eszközhordozót, POLMAC Fiat-Trac elnevezéssel. Kinyújtották egy kiegészítő kerettel az első alvázfélkeretet, amelyre a kabint előre, a mellső tengely és a dízelmotor elé helyezték, így a mögötte lévő részen különböző felépítményeket (permetező- és hígtrágyatartály) adaptálhattak. Megmaradtak a traktor eredeti, mellső és hátsó hárompont-függesztései, TLT-hajtással, így oda is csatlakoztathatók voltak munkaeszközök. Hazánkba 1986-ban érkezett kipróbálásra, és ahogy illusztráción is látható, Nobili frontzúzóval kombinálva, horganyzott hígtrágyatartállyal, illetve injektálóval próbálták ki, de ezenkívül 18 méteres szórókeret-szélességű, 3000 literes tartálytérfogatú Huniper permetezőfelépítmény is a munkaeszközparkjába tartozott. Az európai szinten is ritkaságnak számító eszközhordozó gép ezek után Hódmezővásárhelyen teljesített szolgálatot évtizedeken keresztül.
A vasfüggönytől keletre is próbálkoztunk
A szocializmusban a szűkre szabott anyagi keretek között abból kellett alkotni a mérnököknek önjáró eszközhordozót, ami rendelkezésre állt. Az Agropodnik Gottwaldov a Cseh Köztársaság központi mezőgazdasági vállalkozása volt 1979–1985 között. Az agrokémiai állomás regionális laboratóriuma rendszeres talajelemzést végzett, illetve ellátta a gazdaságokat szilárd, illetve folyékonytápanyaggal. A cseh mezőgazdasági üzemek számára saját fejlesztésű kijuttató és növényvédő gépeket is kínált. Az RP6-018 típusú önjáró permetezőjüket például a Zetor Crystal ZTS 10145 univerzális traktor eszközhordozóvá alakításából hozták létre. A Crystal széria négyhengeres „csapatának” legnagyobb tagjáról leszerelték az eredeti Zetor fülkét és speciális, jó kilátást biztosító, légkondis, trapéz alakú panorámafülkével szerelték fel, amely egy utólag felrögzített kiegészítő vázra, jóval az első tengely elé került. A 4,56 literes, 70,5 kW teljesítményű, turbófeltöltéses Zetor dízelmotor maradt a gép erőforrása, és a fülke eltávolításán kívül a gép egyéb szerkezeti egységeiben lényegében nem történt jelentős változás. Az összkerék-meghajtású önjáróeszközhordozó segédvázára az évek során többféle permetezőfelépítményt kínáltak, többek között a 2000 literes, 18 méteres szórókeretű alapkivitelű növényvédő adapteren kívül 2500 literes tartállyal szerelt, 24 méteres, korszerű, Agrio NAPA permetezőfelépítmény is készült hozzá. A permetezők folyadékrendszerének szivattyúját a traktor hidraulikus rendszeréről hajtott hidromotor működtette.
A JCB Fastrac szinte kínálta magát az eszközhordozóvá alakításra
A JCB Fastrac széria immár három évtizede egy különleges karaktere az európai traktorpiacnak, és egyben a konstrukciója jó alapot ad eszközhordozóvá alakításra. A Knight Farm Equipment a Knight Forward Control névre hallgató JCB Fastrac 4220 traktorból kialakított felépítményes rendszerű eszközhordozója egy rendelhető termék. A növényvédő gépek gyártására szakosodott cég 2016-ban dobta piacra a Fastrac átépítésével kialakított hordozógépét. Az átalakítás bázisát egy segédkeret adja, amelyen elöl, a motor elé kerül elhelyezésre az eredeti CommandPlus Fastrac fülke, hidropneumatikus felfüggesztéssel. Lényegében az önjáró permetezőkön megszokott helyre szerelik fel a kabint.
Az esztétika kedvéért a fülkére egy átalakított orrmaszkot szerelnek, de más módosítás nem történik a kabinon. A motor, a CVT sebességváltó és a traktor eredeti egységei, melyeket az AGCO szállít a JCB számára, a helyükön maradnak. Viszont a kipufogógáz-utókezelő rendszer elhelyezését és elvezetését átalakítják. A vezetőfülke megváltozott pozíciója nagyobb átmérőjű kerékméret alkalmazását is lehetővé teszi a JCB Fastracból létrehozott eszközhordozón (380/95 R46 méretű keskeny művelőkerék), így akár 700 mm fölé nő a hordozó önjárógép hasmagassága. Amennyiben a talajkímélő munka a célkitűzés, akkor erre is van lehetőség a 710/60 R38 méretű flotációs kerekek felszerelésével. A Fastracból átalakított eszközhordozót kínáló cég permetezőt, folyékonytápanyag-kijuttatót és műtrágyaszóró felépítményt is kínál hozzá.
A hollandoknál már bevett szokás
Hollandiában már nagy múltja van az univerzális erőgépek eszközhordozóvá alakításának. A John Deere forgalmazásával foglalkozó Kraakman B.V. mintegy 10 éve szériában építette át a John Deere 6100, majd később a 6230 Premium traktorokat eszközhordozóvá, főként önjáró permetezőként való alkalmazásra. Az átalakítás konstrukciója hasonló volt, mint a cikkünk elején ismertetett Polmac Fiat-Trac eszközhordozónál vagy a King Forward Controlnál. A traktor alap vázkeretét elöl itt is kiegészítették, amelyre négy ponton rögzítve elöl csapos megoldással kapcsolódva kerül vissza a 6230 traktor fülkéje, amely így előrebillenthető.
A kabin műszerfallal határos külső frontrészét az eredeti motorháztető orrmaszkjával burkolták. A traktor többi szerkezeti egysége a helyén maradt. A fülke mögött még az eredeti motorháztetőt is meghagyták, és az előre helyezett kabin mögött egy speciális közbenső segédvázat kialakítva csatlakoztatták a felépítményeket, adaptereket a hordozóra. Számos permetezőt építettek már rá (pl. John Deere 732i, Hardi Commander, Dammann Pro-Class), de burgonyaültetéshez is adaptálható rá feltöltőtartály. Természetesen a traktor eredeti hátsó függesztőszerkezetét a különböző kiszolgálócsatlakozókkal itt is meghagyták, így a szokásos függesztett vagy vontatott munkagépek is üzemeltethetők vele. A kerékméretet tekintve a hagyományos standard kerekei mellett keskeny sorművelő kerekeket is kínáltak az eszközhordozóhoz, sőt a növénysérülések minimalizálása érdekében a kerekek elé terelőelemeket is szereltek. A precíziós sorvezetéshez Trimble Autopilot rendszerrel látták el az önjáróhordozót.
Amint azt az itt bemutatott néhány, különböző időszakból származó átalakítás is mutatja, folyamatos volt a fejlesztéssel, illetve az átalakítással foglalkozó cégek kreativitása, és időről időre újabb variációk jelentek meg, amelyek az adott időszak népszerű erőgépeinek továbbgondolásából születtek. Ez a törekvés várhatóan a jövőben sem fog alábbhagyni, hiszen a változó mezőgazdasági technológiák, illetve a növekvő költségek észszerű és könnyen kivitelezhető innovációkat igényelnek majd.
Farkas Imre