A Lemken franciaországi központjában 29 ország 110 újságírójának mutatták be szántóföldi gépparkjuk legújabb fejlesztéseit
Augusztus 28-án kezdődött a Párizshoz közeli Boigny-sur-Bionne-ban az a kétnapos szántóföldi gépbemutató, amelyet a Lemken franciaországi központjában, és a mellette lévő szántóföldi területeken rendeztek meg. Az újdonságokat részletesen ismertették a Lemken szakemberei, majd a gépkapcsolatokat működés közben is bemutatták a népes, nemzetközi újságírógárdának, köztük az Agrárágazat tudósítójának.
Amit az ember a saját szemével lát
A bemutató helyszínéül kiválasztott szántóföld – a több mint egyhónapos szárazság következtében – nem adott éppen ideális körülményeket a szántás bemutatására. Ennek ellenére a Lemken ekéi, ha nem is mint kés a vajban, de nagy sebességgel vontatva is meggyőzően forgatták meg a talajt.
Könnyű, hatfejes függesztett eke, nagyobb munkaszélességgel
A Lemken a rendkívül gazdaságos hatfejes modellel bővíti a Juwel 7M ekecsaládját, amelyet közepes, 100-200 LE teljesítményű traktorokhoz fejlesztettek ki. A függesztett ekét a hidraulikus UniTurn átfordítórendszerrel szerelték fel, mechanikus dőlésállítással. A rövid átfordítótengely (120 mm átmérővel) biztosítja az eke pontos és gyors átfordítását. A mechanikus rendszerű változatnál négy munkaszélesség állítható be, míg a hidraulikus MV változat fokozatmentes beállítást tesz lehetővé (alapkivitelben a jól bevált Dural ekefejek vannak felszerelve). Opcióként DuraMaxx ekefejekkel is rendelhetőek, melyeken a réselt és teli kormánylemezek speciális, kopásálló szerszámacélból készülnek furatok és lyukasztás nélkül. Ez 150%-kal hosszabb hasznos élettartamot nyújt, és mivel a DuraMaxx ekefejeknél a kormánylemezt nem csavarok, hanem kampók rögzítik az ekefej térvázához, gyorsan cserélhetőek.
Az új Diamant 16 félig függesztett ekével üzemanyagot spórolhatunk
A Lemken kifejlesztette a több mint 4000 darabszámban eladott Diamant 11 utódját: a Diamant 16-ot, mely még inkább üzemanyag-takarékos és kényelmesebben kezelhető. OptiLine rendszere kiegyenlíti az ekének a traktor mögötti aszimmetrikus helyzetéből adódó oldalra húzását, melynél egy nyomás-vezérelt munkahenger a többlet nyomatékot átadja a traktornak. Ez a beállító rendszer a traktor/eke vontatási vonalat a hátsó tengely közepe felé tolja el, és ezzel akár 10%-nyi üzemanyagot is megtakaríthat. A kezelő terhelése is csökken, mivel nem kell ellenkormányoznia. A terhelésátviteli rendszer is egy új funkcióval bővült, mely csökkenti a nyomást a forgón, további üzemanyag-megtakarítást eredményezve. Az összes főbb csapágy átmérője nagyobb lett, és a tarlónjáró kivitelt is továbbfejlesztették, ami lehetővé teszi az akár 4 méter teljes szélességű traktorok használatát is. Egy másik új fejlesztés a fokozatmentesen állítható, hidraulikus mélységszabályzó-rendszer, mely a vezetőfülkéből vezérelhető.
Új Rubin 10 rövidtárcsa, stabilabb, üzemanyag-takarékosabb
A legfontosabb fejlesztés az új tárcsaelrendezés a munkagép mindkét oldalán. Ez nemcsak az oldalra húzás nélküli iránytartási stabilitást növeli, ezáltal csökkentve az üzemanyag-fogyasztást, de lehetővé teszi a menetek pontos illesztését, GPS használatával is. A három középső tárcsa úgy van eltolva a hosszirányú tengely mentén, hogy ütközés nélkül dolgozzanak a teljes szélességben 12,5 cm osztástávolsággal, és egyenletes művelést biztosítsanak a teljes munkaszélességben. A tárcsák 7 cm munkamélységtől a teljes felületet átdolgozzák. A Rubin 10 alapkivitelben 645 mm átmérőjű felületén edzett DuraMaxx tárcsalapokkal van szerelve. Ezeknek a tárcsalapoknak a hasznos élettartama 30%-kal magasabb, mint a hagyományos tárcsalapok esetén. Az új tartószárak vastagsága 30 mm, amely jelentősen robusztusabb a korábbi változatnál. A Rubin 10 esetén mindegyik homorú tárcsalap csillapított visszatérésű biztosítással van ellátva, a váz terhelésének minimalizálása érdekében. A túlterhelés elleni biztosítás tartói a vázhoz vannak hegesztve, hogy a tárcsalapok tökéletesen tartsák az irányt.
Az első tárcsasor mögötti boronasor növeli a rögtörés hatékonyságát, eloszlatja a talajt és a tarlómaradványokat a haladási irányban, míg a hátsó boronasor a talajt úgy irányítja, hogy sima, elegyengetett felszínt hozzon létre.
A függesztett Rubin 10 elérhető Uni-kerekekkel, csökkentve az emelőkapacitás iránti igényt és a traktor hátsó tengelyének terhelését. A terhelés a munkagép kiemelésekor kizárólag a mechanikus kerék rendszerre terhelődik, és nincs szükség kiegészítő vezérlőszelepre. Ez lehetővé teszi nehezebb hengerek használatát és a jobb visszatömörítést eredményez. A Rubin 10 sorozatgyártásból 2,50-7 méter munkaszélességben 2019-től lesz elérhető.
A Lemken felvásárolta a Steketee kultivátorspecialistát
A szántóföldi gépbemutató első napjának estéjén – egy látványos show-műsornak is beillő bemutató keretében – meglepetés-bejelentést tettek a Lemken vezetői: a bemutatónak helyt adó ódon kastély terasza előtt felsorakoztatott –hagyományosan kék színű – Lemken gépek közé vontatták a Steketee holland gépgyár piros kultivátorát, ezzel is szimbolizálva a cég csatlakozását a gépcsaládhoz. Anthony van der Ley, a Lemken ügyvezető igazgatója bejelentette, hogy a cégük felvásárolta a holland Machinefabriek Steketee B.V. vállalatot azért, hogy tovább bővítse növényvédelmi termékportfólióját a mechanikus gyomirtás gépeivel és a jövőbe mutató, kameratámogatott, járműirányító-rendszerrel.
– Mind a gazdálkodók, mind a szélesebb társadalom körében a vegyszeres növényvédelem támogatottsága csökkenőben van, folyamatosan egyre nagyobb rezisztencia alakul ki a jelenleg elérhető hatóanyagokkal szemben, miközben alig kerül új hatóanyag piacra. A törvényi követelmények is egyre szigorúbbak, ezért hatékony alternatívákra van szükség. A gyomirtószerek széleskörű elterjedtsége révén ezen a területen lehet legjobban csökkenteni a vegyszerek használatát. A Lemken tudatában van ennek a felelősségnek, és szeretnénk a mechanikai gyomirtást előtérbe helyezni azáltal, hogy a kultivátorokat felvesszük a termékeink skálájára – hangsúlyozta az ügyvezető.
Kristóf Imre