fbpx

Árt a háború és a vörös-tengeri válság az EU agrárpiacának

Írta: Kohout Zoltán - 2024 február 15.

További áresések várhatók, miután az európai és orosz áru egyre kevésbé vagy túl drágán juthat el korábbi célpiacaira. Az oroszok háborúja először Európára kényszerítette az ukrán exportot, a Vörös-tengeren kialakult feszültség miatt pedig most már az orosz áru is Ázsia helyett Európa környékén keres vevőt.

napraforgó
Illusztráció: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán

Minden háború egyben Európának is fáj

A fekete-tengeri napraforgóolaj-exportőröknek módosítaniuk kell kereskedelmi forgalmuk irányát, új exportpiacok után kell nézzenek, amióta az Ukrajna ellen indított orosz háború, most pedig az Irán által támogatott húti lázadók a Vörös-tenger kereskedelmi útvonalait, hajóit támadják. Mint arról többször írtunk, csak kevesen – például a kétségbeesett és/vagy legvakmerőbb ukrán hajósok – vállalják, hogy bevezetik hajóikat a kritikus útvonalra, viszont Dél-Afrika felé kerülni több idővel, üzemanyag- és bérköltséggel jár. Az ukrán termények Európában való nagy mennyiségű megjelenése az előbbinek következménye, miután az oroszok rombolják Ukrajna exportkikötőit, és/vagy blokád alá vonják a hagyományos ukrán, fekete-tengeri kereskedelmi hajózási útvonalakat.

Lassuló kivitelt

Most ők is megtapasztalják, milyen az, amikor fegyveres incidensek fenyegetik a mezőgazdasági termények eljuttatását a korábbi piacokra. Oroszországban máris sok gazdaság és exportőr panaszkodik a lassuló gabonaexportra, és nőnek a készletek. Közben ráadásul az egyik legnagyobb növényolaj-importőr, Kína is magas napraforgóolaj-készletekről számolt be, és a tavaly nyár óta legnépesebb ország, India növelte Argentínából származó napraforgóolaj-vásárlásait annak érdekében, hogy minimalizálja a vásárlással összefüggő ellátási zavarok kockázatát. Még úgy is, hogy az argentin olaj minőségében és mennyiségében gyengébb a fekete-tengerinél, mert a minőségnél fontosabb a kiszámítható szállítás, sőt, vélhetően az ár is, hiszen a dél-amerika exportőrnek nem kell kerülnie az óceánon. (Az Argentínából Indiába tartó fuvarköltség átlagosan 20%-kal alacsonyabb, mint a Fekete-tenger térségéből.)

Fogynak a vevők, esnek az árak

A fekete-tengeri napraforgóolaj Ázsiába irányuló értékesítésének csökkenése az ukrán és orosz napraforgóolaj kínálatának növekedését idézte elő a helyi célpiacokon. Törökországban mindkét nemzet szállít, az EU-országokba nyilván nem juthat orosz áru. A két ország magas ajánlatai fokozzák a versenyt a török ​​piacon, és nyomást gyakorolnak az árakra Európában is. Ez nemcsak máris rekord gyenge árakat okoz, de még prolongálja is a trendet, hiszen a vevőket további esésekre számítanak. Az elmúlt hónapban például a napraforgóolaj-alapú CIF Mersin ára tonnánként átlagosan 35-40 dollárral, azaz 4,5%-kal csökkent. Ám az orosz és ukrán mennyiségeket sem Törökország, sem Európa nem tudja, akarja felvenni, és kevés is a vevő.