Az egészségügyi vészhelyzet felfüggesztése után az első nagyszabású mezőgazdasági kiállításon, az EIMA 2021-en több motorgyártó bemutatta új fejlesztésű termékeit. A mezőgazdasági dízelmotorok fejlesztése folyamatosan folytatódik, a gazdaságosabb üzemeltetés biztosítása és a környezetszennyezés mérséklése érdekében.
Az olaszországi Bolognában rendezték meg 2021. október 19–23. között a 44., EIMA 2021 mezőgazdasági és kertészeti gépek, tereprendezési gépek, berendezések és alkatrészek nemzetközi kiállítását. Az öt napig tartó rendezvény nagy sikerrel zárult, többek között azért is, mert az ágazat első nemzetközi nagyrendezvénye volt az egészségügyi vészhelyzet felfüggesztése után. A kiállításon a 14 szakosodott bemutatószektorban 1350 kiállító vett részt. A mezőgazdasági dízelmotorok is nagy bemutatóterületet foglaltak el; a kiállított motorok közül röviden bemutatjuk a Kubota D902-K, a Deutz TCD 2.9 L4 HP és TCD 5.2 L4 HP, az FTP Industrial N67 NG gázmotort és a Kohler K-HEM 1003 típusjelzésű erőforrást.
Kubota D902-K típusjelzésű dízelmotor
2021. április 6-án, Amerikában mutatta be először a Kubota Engine America az új fejlesztésű Kubota D902-K mezőgazdasági dízelmotort.
Ez a motor a vállalat első elektronikusan vezérelt dízelmotorja a 19 kW alatti teljesítménykategóriában, amely tovább erősíti a Kubota dízelmotorok új fejlesztési vonalát. A Kubota D902-K dízelmotor 3 hengeres, függőleges, soros henger elrendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű, 0,898 l lökettérfogatú (furat 72,0 mm, löket 73,6 mm), és 18,5 kW (24,8 LE) teljesítményt szolgáltat 3600 1/min fordulatszámon, valamint legnagyobb nyomatéka 56,1 Nm, 2600 1/min fordulatszám mellett.
A motor hossza 434 mm, szélessége 401 mm, magassága 544 mm, száraz tömege 72 kg. A Kubota D902-K újonnan tervezett TVCR™ égéstérrel és egyedi közös nyomócsöves hajtóanyag-ellátó rendszerrel, szívómotorként, kipufogógáz-utókezelés nélkül is teljesíti a legújabb levegőszennyezési (EU Stage V, EPA Tier4f és China NR IV) előírásokat. Az alacsonyabb mértékű dízelrészecske-kibocsájtás mellett a motor 5%-kal kevesebb hajtóanyagot fogyaszt, mint a hagyományos társai. A motor kommunikálni képes CAN-hálózaton keresztül, ez lehetővé teszi a fordulatszáma és nyomatéka a járműtől, a munkagéptől érkező információk segítségével való szabályozását, valamint telematikai célokra az üzemi adatok gyűjtését is. A motor forgalmazása ebben az évben megkezdődik, és várhatóan mezőgazdasági kisgépeknél, villamos hibridhajtással kombinálva közepes rakodógépeknél stb. történő alkalmazása igen népszerű lesz.
Deutz TCD 2.9 L4 HP dízelmotor
A Deutz vállalat TCD 2.9 L4 típusjelzésű motorja korábban elnyerte a „Diesel of the Year 2010” (a 2010. év dízelmotorja) rangos kitüntető címet. Az EIMA 2021 kiállításon bemutatott továbbfejlesztett új TCD 2.9 L4 HP motor a sikeres konstrukció harmadik tagja, ahol a HP a High Power (nagy teljesítményű) szavak rövidítése.
A TCD 2.9 L4 HP dízelmotor 4 hengeres, soros, 2,9 literes (furat 92 mm, löket 110 mm), négyütemű, folyadékhűtésű, turbófeltöltésű, töltőlevegő-hűtésű, amely 75 kW (100 LE) névleges teljesítményt szolgáltat 2300 1/min fordulatszámon, és 400 Nm maximális nyomatékot ad 1600 1/min fordulatszám mellett. A könnyű építésű motor hossza 678 mm, szélessége 560 mm, magassága 685 mm, tömege pedig 237 kg.
A korábbi típusok méretre megegyeznek, de elsősorban a hajtóanyag-befecskendezés szabályozásában, illetve a kipufogógáz-utókezelés rendszerében különböznek. A névlegesteljesítmény- és a maximálisnyomaték-szolgáltatásuk számértékei: a TCD 2.9 L4 esetében 55,4 kW/75 LE (2600 1/min) és 300 Nm (16001/min), valamint a TCD 2.9 L4 HT típusnál 55,4 kW (2600 1/min) és 375 Nm (1600 1/min). A TCD 2.9 L4 HP dízelmotor a DVERT® technológiával, beleértve a DOC-, SCR-, DPF-kipufogógáz-utókezelő rendszert, teljesíti az EU Stage V és az EPA Tier4f előírásokat. Az alacsony hajtóanyag-fogyasztású és kis karbantartás-költségű motor 1000 órás olajcsere-intervallummal, valamint automatikus szelephézag-állítással rendelkezik.
Deutz TCD 5.2 L4 HP dízelmotor
Az EIMA 2021 kiállításon bemutatott másik új Deutz motor a TCD 5.2 L4 HP típusjelzést viseli.
Ezt a 4 hengeres, 5,2 literes (furat 110 mm, löket 136 mm), négyütemű, folyadékhűtésű, turbófeltöltős, töltőlevegő-hűtésű dízelmotort a teljesítményosztályába tartozó hathengeres motorok leváltására szánják. Az új TCD 5.2 L4 HP motor teljesítménye 170 kW (231 LE), 1300 1/min fordulatszámon (névleges fordulatszáma 2200 1/min), és maximális nyomatéka 950 Nm, 950 1/min fordulatszám mellett (minimális alapjárati fordulatszáma 800 1/min). A motor fajlagos hajtóanyagfogyasztása igen alacsony, 196 g/kWh értékű. A kompakt felépítésű motor hossza 921 mm, szélessége 695 mm, magassága 902 mm, tömege 530 kg. Az új TCD 5.2 L4 HP motor a korábbi változathoz képest továbbfejlesztett DVERT® technológiával, kipufogógáz visszavezetése nélkül, hatékony DOC- és SCR-rendszerrel, valamint katalitikus koromszűrővel (CSF) teljesíti többek között az EU Stage V, az EPA Tier4f és a China NR IV hatósági előírásokat.
FPT Industrial N67 NG gázmotor
Az FPT Industrial az EIMA 2021 kiállításon ismertette a jövőben megvalósítható energetikai átállást célzó terveit. A vállalat több olyan mezőgazdasági motort mutatott be, amelyek reprezentálják, hogy könnyű áttérni az alternatív üzemanyagokra, például a metánra és a földgázra. Az FPT Industrial N67 NG típusjelzésű gázmotort is bemutatták, amely az „Év traktora 2022 fenntarthatósági díj” nyertesének, a New Holland T6.180 Methane Power traktornak az erőforrása.
Ez a metángázmotor négyütemű, 6 hengeres, 6728 cm3 löketérfogatú (furat 104 mm, löket 132 mm), soros henger elrendezésű, folyadékhűtésű, turbófeltöltésű, töltőlevegő-hűtésű. A motor traktorüzemben 1800 1/minfordulaton 132 kW (180 LE) teljesítmény és 1500 1/min fordulaton 740 Nm nyomaték leadására képes, ez lényegében megegyezik a dízelmotoros változat szolgáltatásával. Az N67 NG metánmotor hossza 1060 mm, szélessége 704 mm, magassága 868 mm, száraz tömege 548 kg. Az FPT Industrial N67 NG metángázmotor kipufogógáz-utókezelő rendszere csak karbantartást nem igénylő háromalkotós katalizátorból áll, tehát nincs EGR-, DPF- és SCR-egység. Ez a metángázmotor teljesíti az EU Stage V, az EPA Tier4f előírásokat, és az azonos teljesítményű dízelmotorhoz képest 10%-kal kevesebb CO2-ot bocsájt ki, a kipufogógáz többi károsanyag-emisszióértéke 80%-kal kevesebb, a zajkibocsájtás pedig 3 dBA értékkel alacsonyabb.
Kohler K-HEM 1003 hibridhajtás
A Kohler vállalat az EIMA 2021 kiállításon bemutatta a K-HEM motorsorozatának mindkét tagját, a K-HEM 1003 és a K-HEM 2504 dízel-villamos hibridhajtású egységeket. A Kohler K-HEM 1003 hibridhajtás egy KDW 1003 típusjelzésű dízelmotor és egy 48 V-os generátormotoros villamos egység egybeépített változata.
A kiegészítő akkumulátorokkal és villamos szabályozóberendezésekkel együtt ennek a hibridhajtásnak előnye, hogy energiavisszanyerő rendszerként igen gazdaságosan működhet, alacsony légszennyezés-kibocsájtással rendelkezik, nincs kipufogógáz-utókezelő berendezése, az egybeépített hajtásegység kis helyet igényel, az integrált egység munkagépbe építése egyszerű. A hibridhajtás folyamatos mechanikaienergia-szolgáltatója a – gazdaságos munkapontban működtetett – dízelmotor, amelyet nagyobb vagy csúcsterhelés esetén kiegészít a villamoshajtás rásegítése. Kis terhelés esetén a dízelmotor generátoron keresztül tölti az akkumulátort, amely féküzem esetén is töltődhet.
A Kohler K-HEM 1003 hibridhajtás fontosabb műszaki adatai a következők:
névleges teljesítmény: dízelmotor 17,7 kW (24 LE) + villanymotor 9 kW (12 LE) folyamatos üzemben és 15 kW (20 LE) csúcsteljesítmény rövid ideig;
– nyomaték 60 Nm + 100 Nm (csúcs);
– száraz tömege 131 kg.
A dízelmotor 3 hengeres, 1028 cm3 lökettérfogatú (furat 75 mm, löket 77,6 mm), négyütemű, folyadékhűtésű szívómotor. A motor kipufogógáz-utókezelés nélkül is teljesíti az EU Stage V és az EPA Tier4f előírásokat.
Dr. Varga Vilmos
ny. egyetemi docens