fbpx

Mezőgazdasági termények áttöltésére szolgáló mobil átrakók

Írta: Agrárágazat-2022/5. lapszám cikke - 2022 május 20.

Az utóbbi néhány évben komolyabban bővült a mobil átrakóberendezések kínálata, konstrukciós választéka. Míg korábban csak a szemes termények átrakásához lehetett ilyen gépeket alkalmazni, addig napjainkra ez a felhasználási kör is bővült.

Egyre bővülő feladatkörben

A mobil átrakók rendeltetése általában az eltérő kapacitású és ürítési rendszerű szállítóeszközök között az anyagmozgatási, átrakodási kapcsolat létrehozása, gyorsítása, folyamatossá tétele. Ez történhet két eltérő kapacitású és különböző terepviszonyokra tervezett, hagyományos traktor + pótkocsi vagy teherautó + pótkocsi járműszerelvényből álló szállítóeszköz vagy két teljesen eltérő, például közúti és kötött pályás szállítóeszköz között. Ezeken kívül a fóliatömlő-töltő gépek kiszolgálására is a mobil átrakóberendezések a leghatékonyabbak, de különböző tárolók, magtárak, silók feltöltésére is előnyösen használhatók.

Mobil átrakó
A legelterjedtebb hazai mobil átrakó, az Optirak 150/M gabona bevagonírozása közben (fotó: Optigép Kft.)

Ezek a mobil rendszerű átrakóberendezések általában traktorral mozgatható, mérettől függően hárompont-függesztésű vagy vontatott változatban készülnek, de egyéb járművel, akár pickuppal vontatható utánfutós vontatási megoldású konstrukciók is elérhetők. Meghajtásukat tekintve a teljesítményleadó tengellyel hajtott típusok vannak túlsúlyban, de vannak kombinált, traktor TLT-ről és elektromosan egyaránt hajtható változatok, illetve benzin- vagy dízelüzemű, különmotoros meghajtásúak is. A vontatott gépek általában egyszerű kivitelű, létra rendszerű zártszelvényes vázból állnak, amelynek egyik végén került kialakításra a vonórúd. A vontatott modellek vázszerkezete a stabilitás érdekében a legtöbb esetben támasztólábakkal van felszerelve.

mobil átrakó
A mobil átrakó tartályát gabonaablakkal ellátott felépítményből lehet egyenletesen tölteni (fotó: http://www.perard.fr/)

Csiga vagy kaparólapos elevátor

Az ömlesztett szemes termények átrakására szolgáló kiviteleknél a vázba süllyesztve kerül elhelyezésre a lefelé szűkülő, trapéz alakú gyűjtőtartály, melynek a fenekében kialakított vályúrészében fut végig a gyűjtő-továbbító csiga. A hárompontfüggesztésre kapcsolható konstrukciók már jóval egyszerűbbek. Természetesen a meghajtás itt kizárólag TLT-tengelyen keresztül, szöghajtómű, illetve láncos vagy ékszíjas áttétel közbeiktatásával történik. A hárompont-csatlakozást biztosító függesztőkeret általában a tartály vagy a gyűjtővályú külső szerkezetéhez van rögzítve, és ezen kap helyet a hajtásrendszer is. A gyűjtőgarat méretét is befolyásolja, hogy vontatott vagy függesztett gépről van szó. Az előbbi általában nagyobb befogadókapacitással bír, és vannak a piacon egész hosszú gyűjtőtartállyal szerelt verziók. A függesztett gépeknél a geometriai lehetőségek jobban behatároltak, de itt is viszonylag kedvező tartálytérfogatok és befogadási kapacitási lehetőségek állnak rendelkezésre.

Legyen szó vontatott vagy függesztett gépről, általában a tartály alján, a csigavályúban futó terelő-szállító csiga egy irányba tolja a terményt, amely – konstrukciótól függően – vagy kihajtható, állítható szögű átrakócsiga fogadórészéhez, vagy pedig kaparólapos szállító-elevátor fogadóoldalához érkezik. A terményfogadó térben futó szállítócsiga körüli tér – munkavédelmi okokból – általában felülről ráccsal fedett, és a csigát a hirtelen terhelés megóvása érdekében is fedi egy további lemezburkolat.

Itthon a hazai a legelterjedtebb

A mobil átrakók terménnyel való töltése általában szabályozható kiömlőnyílású, egy vagy több gabonaablakkal rendelkező billenőfelépítményes tehergépkocsival, illetve billenőplatós pótkocsival végezhető. Amennyiben a jármű ilyen nyílással nem rendelkezik, akkor az oldalfal szabályozott nyitásával és fokozatos billentéssel is végezhető a töltés, de ebben az esetben a mobil átrakó fogadótartályához a szállítóeszköz billenőfelépítménye geometriai méreteinek optimálisan illeszkednie kell. Hozzá kell tenni, hogy ebben az esetben az áttöltés is fokozottabb figyelmet igényel, és a mobil átrakó töltésének összhangban kell lennie az ürítési kapacitással.

Optirak
Az áttöltőnyílás több gépnél, mint például a hazai OptiRaknál is állítható (fotó: Optigép Kft.)

Az áttöltés pozíciójának szabályozására az átrakócsigák vagy elevátorok több szögben állítható, szabályozható nyílású, számos esetben forgatható surrantókkal rendelkeznek. Vannak modellek, amelyeknél viszont egyszerűbb megoldással, csak egy hajlékony dréncsővel van megoldva a kiömlés pozíciójának szabályozhatósága. Itthon a legelterjedtebb mobil átrakó a békési Optigép Kft. OptiRak-150/M függesztett, kaparóelevátoros modellje, amely már több évtizede a kínálat része, és úttörő volt itthon ebben a piaci szegmensben. Leginkább a gabonaszállító vagonok berakodásánál lehet velük találkozni, szerte az országban. A vontatott verziók között itthon a Perard Transexpress szériája és a Kobzarenko BNP-12 is a választék része.

fóliatöltők
A fóliatöltők kiszolgálásához is ideálisak a mobil átrakók (fotó: https://rostline.com)

Mobil átrakó szilázs, siló és apríték rakodására

Az utóbbi években már nemcsak a szemes, hanem egyéb mezőgazdasági termények, például siló, szilázs, apríték, komposzt rakodásához is fejlesztettek mobil átrakókat. A Fliegl SPEEDstation jó konstrukciós példa ebben az új, még kevés gépet kínáló piaci körben. Ez a különleges transzferkocsi vontatott kivitelű, szétnyitható fogadótérrel. A szállítási helyzetben K80-as vonógömbfejjel vontatható, a hidraulikus szögállítású vonórúdja segítségével. Munkahelyzetben szintén hidraulikusan szétnyitható az igen nagy, 50 m3 kapacitású fogadótér és a kihordó elevátor. A vonórúd és a szállítótengely szintén hidraulikus mozgatása segítségével az egész gép a talajra engedhető. A SPEEDstation külön hidraulikus rendszerrel rendelkezik, amelynek központi szivattyúját a vontató traktor TLTről hajtja meg.

Fliegl
A Fliegl SPEEDStation fűszenázs áttöltése közben (fotó: https://fliegl-agrartechnik.de/)

Egyszerűbb és komplexebb transzferkocsik

A szétnyitott talajra engedett fogadótérbe a hátra billenthető vagy lehordószerkezetes, illetve letoló rendszerű pótkocsit a traktor betolja, és a fogadótérbe üríti rakományát. A pótkocsiról való áttöltést követően a fogadótér hidraulikus munkahengerek mozgatásával fokozatosan összezár, és annak padlóján keresztben végigfutó láncos-kaparó rendszerű szállítóhevederre tereli rá a rakományt, amely az átrakó elevátor fogadórészére szállítja azt. A fogadórész szállító hevedere felett két hidrosztatikusan forgatott, függőlegesen állítható pozíciójú lapátos görgő osztja el a terményt. Az egész terménytovábbító rendszer hidrosztatikus meghajtású, hidromotorok segítségével működik. A gépkomplexum vezérlése egy a gépen kialakított vezérlőpultról, elektronikusan történik, ahonnan az egész munkafolyamatra optimális a rálátás. A SPEEDstation átrakodási teljesítménye percenként 20 m3.

Perard TE 3000
A Perard TE 3000 átrakó (fotó: http://www.perard.fr/)

A fentihez hasonló rendeltetésű mobil átrakó, a Perard Transexpress 3000 kevésbé komplex, mint a konkurense. Itt lényegében egy magasürítésű lehordószerkezetes pótkocsi-konstrukciót gondoltak tovább azzal a módosítással, hogy a vontatáshoz kialakított végén egy fogadógaratot alakítottak ki, ahová a hátra ürítő pótkocsik üríthetik a terményt. Nincs külön hidraulikus rendszere sem, a felépítmény emelését és a gép kitámasztó lábainak aktiválását az üzemeltető traktor hidraulikus rendszeréről működtethetjük. Az átrakószerkezet széles láncos kaparóléces szállítólánca pedig az erőgép TLT-tengelyéről kapja a meghajtást. Az átrakási magasság 2–5,7 méter között választható meg, az átrakodási teljesítmény pedig terményfajtától és ürítési magasságtól függően akár percenként 30 m3 is lehet.

Mint ahogy összeállításunkból is kitűnik, az utóbbi években konstrukcióban sokat szélesedett a mobil átrakók választéka, és a következő időszakban várhatóan újabb innovatív megoldásokkal bővül ezeknek a gépeknek a piaca.

Farkas Imre