Talán kevésbé ismert a John Deere középső traktorsorozata, a 7R. Noha a traktor az Egyesült Államokban a 8R sorozatú traktorokkal egy gyárban készül, mégis jóval kevesebb figyelem kísérte a partnerek részéről. 2020-ban frissítésre került ez a sorozat is, cikkemben az aktuális modellsort ismertetem.
Noha a John Deere cég a traktort az Egyesült Államokban fejlesztette és gyártja, a megcélzott vevőkör egyrészt a nagy, sokoldalú tevékenységet folytató mezőgazdasági vállalkozások köre. A másik kör azok az európai mezőgazdasági vállalkozók, akik saját területük művelésén kívül gyakran dolgoznak a környékbeli vállalkozásoknak is, és ehhez sokoldalú, erős traktorra van szükségük. Ennek során mégis határt kell szabni a traktor tömegével, mivel gyakran szállításban is használni akarja a gépet. Ezért lényeges az alacsonyabb saját tömeg és az ebből adódó magasabb hasznos tömeg a járműszerelvényeknél.
Biztos műszaki alapok
A 7R modelljeit 270-350 LE névleges teljesítménnyel kínáljuk. Mindegyik modell kínál további, legalább 35 LE extra teljesítményt szállításkor vagy TLT használat közben. Az erős, strukturált vázszerkezet kiemelkedő terhelhetőséget tesz lehetővé. A traktor képességeinek megfelelő kihasználásához két nyomatékváltó közül választhat a megrendelő:
- Az e23 a korszerű Powershift váltó – a jó hatásfokú mechanikus fokozatokat terhelés alatt kapcsolhatjuk, amit a vezérlő elektronika segítségével automatizált a gyártó. Szállításkor akár 50 km/h sebességet is elérhet a szerelvény. A traktor hajtásrendszere kiemelkedő, 95%-os hatékonyságú.
- Megrendelőink választhatják a kiváló AutoPowr® fokozatmentes váltót is. Az új 7R sorozat fokozatmentes váltója rendelhető a kiemelkedő kezelési kényelmet biztosító, programozható CommandPro® menesztőkarral is.
A gazdaságos üzemelést segíti a pillanatnyi igénynek megfelelően szabályozott hidraulika-rendszer, akár 223 l/perc olajszállítással és akár 6 pár kihelyezett hidraulika csatlakozópárral, továbbá Power Beyond csatlakozási lehetőséggel.
A traktor univerzális használatának egyik alapvető egysége az erős hátsó (13100 kg emelőképesség) és opciós első (3500 kg emelőképesség) hidraulikus emelő.
A megfelelő nyomatékátvitel szükséges feltétele a megfelelő gumiabroncsok használata. A modellsor hátsó tengelyén akár 215 cm átmérőjű (49-es kategóriájú) gumiabroncsokat használhatunk, amelyek szélességét a mindenkori alkalmazás határozza meg.
Kényelem
Ennyi műszaki adat után gondolni kell a kezelő kényelmére is. A sokoldalú felhasználás hosszú műszakokat feltételez, ezért a gyártó nagy hangsúlyt helyezett a kényelemre és a megbízhatóságra.
Elsőként érdemes szólni a bevált TLS rugózott elsőhídról, amely szemi-aktív működésű és csírájában fojt el minden kedvezőtlen lengést.
A következő kényelmi elem a fülke, amely ismét választás elé állít bennünket:
- Traktorunkat rendelhetjük új kialakítású fülkerugózással, amely többségében szállításra használt gépeknél ajánlott.
- De alternatívaként rendelhetjük az új, elektro-pneumatikus működtetésű aktív üléssel is, amelyet a gyártó azokra a traktorokra ajánl, amelyek többségében szántóföldi munkát végeznek.
Mindkét rendszer kiemelkedő kényelmet biztosít, és persze bátran használható minden üzemelési körülmény között.
A tágas fülke kezelőelemei, kijelzőrendszere sokrétű elektromos, jel- és USB-csatlakozó kínálata a megszokott, magas szintű John Deere használhatóságot biztosítja. A prémiumfülke-jelölés azonban az újdonságok számbavételével nyer igazán értelmet:
- Az ultimate ülés fűthető, szellőztethető és rendelkezik masszázsfunkcióval is. Emellett a bőrhuzat alatt a párna a szükséges helyeken felfújható, hogy a kezelő a testalkatához a legjobb beállításokat használhassa. Ez a kivitel is rendelhető a fent említett aktívülés-kivitelben is. Az ülés 25°-ban balra és 40°-ban jobbra elfordítható, hogy a munkaeszköz működését kényelmesen elhelyezkedve követhesse a kezelő. Ehhez a megfelelő helyen elhelyezett lábtartók is hozzájárulnak.
- Az automatikus klímarendszer kialakítása teljesen megújult, a rendszer a tetőből lekerült a lábtérbe, ezzel is biztosítva a személyautókban megszokott kényelmet, huzatmentes működést.
- Azért, hogy a hosszú műszak során megéhező-szomjazó kezelőnek ne kelljen aggódnia az étel-ital állaga miatt, egy megnövelt belméretű, szabályozható hűtődoboz került a fülkébe.
- Igazi minőségi ugrás a korábbi változatokhoz képest az új, 6,5”-os, érintőképernyős rádió. Funkciói között említeném az Apple Carplay® csatlakozási lehetőséget és a SIRI® beszédvezérlést, a DAB+ adások vételére is alkalmas vevőegységet és a 6+1 térhangzást biztosító hangszórórendszert is.
- Továbbra is rendelhető a hagyományos kormányzás mellett az úgynevezett Active Command Steereing® üzemeltetési körülményekhez alkalmazkodó kormányáttétellel.
Ennyi kényelem mellett nincs már semmi kifogás, a kezelőnek a munkára lehet koncentrálnia. Ehhez nagy segítség a programozható joystick és a korábban említett CommandPro® menesztőkar, az ISOBUS képes 4. generációjú kijelző, ill. ennek opcionális többszörözései. A rendszer alkalmas 4 különböző programot rögzíteni a táblavégi fordulók automatikus elvégzésére.
Technológiai tudás
A gépek természetesen képesek a John Deere által kínált precíziós alkalmazások működtetésére is. Az AutoTrac és AutoTrac Turn Automation automata kormányzás és forduló, a MachineSync a gépek működésének összehangolása, a SectionControl a munkaszélesség szakaszolása, az In-Field-Data-Sharing az egy táblán dolgozó gépek közötti adatcsere már ismert John Deere rendszerek, amelyeket használhat a 7R traktorokon is.
Minden 7R traktor felszereltsége a JDLinkTM flottakövető rendszer, amely segít a tulajdonosnak a gépparkját folyamatosan figyelemmel kísérni. Ez a modul teszi lehetővé a gép megelőző szervizelését is, amely egyedülálló a piacon, csak a John Deere termékei rendelkeznek ezzel a képességgel. A 7R traktor működési paramétereit – mint olajhőmérséklet, fordulatszámok, nyomások stb. –folyamatosan figyeli a rendszer. Érzékeli az öndiagnosztikában megjelenő hibakódokat és gyakoriságukat. Összehasonlítja a felhasználóknál levő hasonló gépekkel. Ha egyezést talál, értesíti a traktort felügyelő szervizt, megadva a szükséges javítási technológiát és a szükséges alkatrészeket. A szerelő már felkészülten hívhatja fel a kezelőt, aki talán még nem is érzékelte a meghibásodást. Mielőtt jelentkeznének a következménykárok, a gép már kijavítva ismét dolgozik.
Működik ez? Igen, az első generáció botlásait is már követni tudta a gyár a JDLinkTM használatával. Ezen alapuló célzott továbbfejlesztéssel már évek óta olyan 7R traktorokat árulunk, amelyek megbízhatósága még a John Deere termékei között is kiemelkedő.
A végén még egy tényleg egyedi lehetőség: EZ Ballast®, egy a traktor hasa alá hidraulikusan felvehető és rögzíthető 1700 kg-os adhéziós súly, amely megtartja a traktor súlyeloszlását, de javítja a vonóerő-leadás képességét. Ha nincs szükség erre a súlyra, pár perc alatt letehető külső segítség nélkül is.
Amennyiben tehát egy erős, megbízható univerzális traktorra van szüksége, amellyel a nehéz talajmunka mellett a korszerű vetőgépeket vagy sorközművelő technológiákat akarja hatékonyan üzemeltetni, de ki akarja használni a háromtengelyű pótkocsi teljes szállító kapacitását is, akkor számításba kell vennie a 7R sorozat traktorait. Ezek a traktorok a bevált, megbízható műszaki alapra épülnek fel, kiemelkedő kényelmet biztosítanak a kezelőnek, a precíziós gazdálkodás igényeinek megfelelnek és a legkorszerűbb technológiát kínálják a KITE Zrt. szervizeseinek a nem kívánt állásidő csökkentéséhez.