A magyar tejágazat, a tejtermelés és a -feldolgozás fejlesztéséhez minden eddiginél több forrást biztosít az agrárpolitika – következtethető az agrárminiszter, a tej világnapja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón elhangzott beszédéből.
A tejágazat fejlesztéséhez lesz forrás, csak figyelni kell a pályázati kiírásokat (Fotó: Barna Ferenc)
Versenyképességi feltétel
Az uniós előírásoknak megfelelő, magas technológiai színvonalú állattartó telepek a tejágazat versenyképességének feltétele – jelentette ki Nagy István, az agrártárca vezetője.
A fejlesztésükre meghirdetett keretösszeget – a jelentős érdeklődés miatt – 50 milliárd forintról 260 milliárd forintra emelte a kormány. A tejfeldolgozók két pályázatra is számíthatnak júniusban, a kisebb fejlesztéseikre egy 50 milliárd forintos, a nagyobb projektek megvalósítására pedig egy 200 milliárd forintos felhívás jelenik meg hamarosan – hívta fel a figyelmet a miniszter.
A rendkívüli mértékű támogatás indokolt a szaktárca szerint
A tej rengeteg embernek jelent biztos megélhetést, és nélkülözhetetlen az egészséges táplálkozáshoz. A tejtermelés értéke tavaly 5 százalékos éves növekedéssel meghaladta a 207 milliárd forintot, míg a tejtermékgyártás csaknem 354 milliárdos termelési értéke az élelmiszeripari termelésnek közel a tizedét tette ki. Magyarország tejből önellátó, a termelés mennyisége 2010 óta több mint 16 százalékkal bővülve elérte az évi 1,9 milliárd litert, miközben a fogyasztói tej behozatala a harmadára esett vissza – sorolta a miniszter a gazdasági adatokat.
A termeléstől eltérően a fogyasztás még nem érte el az európai élmezőnyt, de az elmúlt években mind a tej, mind a tejtermékek fogyasztása nőtt. A miniszter a kiskereskedelmi láncokat arra kérte, hogy minél több belföldi tejterméket kínáljanak, a magyar fogyasztókat pedig arra, hogy ezeket vásárolják.
Az EU-tagállamok tejtermelése (Infografika: MTI)
Magyarországon a legmagasabb a költségvetési társfinanszírozás aránya
Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke a beruházások támogatottságára hívta fel a figyelmet. Felhívta a figyelmet, hogy a pályázatok óriási lehetőséget jelentenek a tejágazat számára, de az érdekérvényesítést még erősíteni kell. Az üzletláncoknak figyelembe kell venniük a termelés drágulását, a termelők pedig szükség esetén egységes fellépéssel érvényesíthetik az érdekeiket.
A hazai tejfogyasztás (Infografika: MTI)
Növekedni fog a tejtermékek ára
Istvánfalvi Miklós, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke elkerülhetetlennek tartja, hogy a termelés növekvő költségei megjelenjenek a fogyasztói árakban. Ellenkező esetben csökkenne a belföldi előállítás mennyisége.
A tisztességes versenyhez hatékony piaci szabályozásra van szükség, nem lehet például senkit piaci előnyhöz juttatni a fogyasztói árak jelentős mértékű eltérítésével, és nem szabad engedni az időhúzást az erőfölényben lévő kereskedő számára az ártárgyalások során.
A tisztességes piaci magatartáshoz az egyértelmű megnevezés, a terméken az összetevők érthetően történő feltüntetése is hozzátartozik. A fogyasztók megtévesztése hosszú távon nem eredményes és erkölcsi veszteség.
A felvásárlási – és a fogyasztói átlagár alakulása (Infografika: MTI)
Magyarországon jelentősnek számító termékekből a termelés fedezi az igényeket
Szautner Péter, a tej terméktanács társelnöke kifejtette, hogy a fogyasztói tej, a tejföl, a túró, a vajkrém jellemzően belföldön készül, de a fejlesztéseket úgy kell alakítani, hogy más árucikkek is készülhessenek itthon. Az ízesített joghurtokra, és a minőségi sajtokra hívta fel a figyelmet, ugyanis ezek ma még többnyire külföldről érkezve telítik a magyar piacot.
Hosszabb távon a tejágazat célja nem lehet más, mint a fogyasztás, és a termékek feldolgozottságának növelése. A tejtermék világszerte az egyik leggyorsabban fejlődő piaci kategória, de a fogyasztói igények folyamatosan változnak, amit a magyar termelők sem hagyhatnak figyelmen kívül.
A tejtermelés alakulása Magyarországon (Infografika: MTI)
„A tej? Az tej!” elnevezéssel integrált proaktív kommunikációs kampány veszi kezdetét
Cél, hogy a médiában az erre fogékony fogyasztók kiegyensúlyozott tájékoztatást kapjanak. Fontos a fogyasztók szemlélet-formálása, valamint hiteles tájékoztatása a tej és tejtermékek egészséges táplálkozásban betöltött szerepéről. A kampány során együttműködő partner a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.
Forrás: MTI